Dashboards; welke gebruik je waarvoor?

marketing sales dashboardDashboards zijn belangrijke hulpmiddelen waarmee je data duidelijk en overzichtelijk kunt visualiseren en kunt delen met je team, afdeling of collega’s. Met jouw dashboards kunnen zij beter onderbouwde beslissingen nemen. Beslissingen waarmee zij hun marketing- en sales resultaten kunnen verbeteren.

Hiervoor heb jij 3 typen dashboards tot je beschikking. Hieronder lees je welke dit zijn en waarvoor je ze gebruikt.

Operationele dashboards

Een operationeel dashboard volgt kritische marketing-, sales- en andere bedrijfsprocessen op de voet en biedt actueel inzicht in de key performance indicators (KPI’s) van die processen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan campagne monitoring dashboards, website conversie dashboards, sales performance dashboards, etc.

De gebruikers van operationele dashboards zijn meestal de managers en medewerkers van marketing- en sales teams. Zij gebruiken de informatie en inzichten uit deze dashboards bij hun dagelijkse werkzaamheden. Operationele marketing- en sales dashboards zijn vaak gebaseerd op (near) real-time data uit webstatistieken zoals Google Analytics, CRM en marketing automation systemen. Maak je gebruik van Power BI, waarbinnen je onderscheid kunt maken tussen rapportages en dashboards, dan kan je in plaats van een operationeel dashboard ook gebruik maken van een rapportage waarbinnen je de gebruikers zelf resultaten (facts) laat filteren op basis van variabelen (dimensions) zoals tijd, verkeersbron of doelgroep. Dit noemen we ook wel ‘self service BI’.

Belangrijk bij operationele dashboards is dat je de data uit deze verschillende bronnen combineert en correct modelleert zodat je direct inzicht hebt in het effect van acties die je gisteren hebt gedaan op de resultaten die je vandaag ziet. Om arbeidsintensief en foutgevoelig werk te vermijden is het aan te raden om je databronnen te koppelen aan je dashboarding tool zodat de data daar automatisch in geladen wordt. Hoe dat in de praktijk werkt lees je in het hoofdstuk ‘Data laden‘ in de handleiding ‘Google Analytics in Power BI‘.

Strategische dashboards

Een strategisch dashboard combineert en aggregeert de belangrijkste KPI’s uit operationele rapportages en dashboards. Voorbeelden van strategische dashboards zijn dashboards die het hogere management of de directie van een bedrijf inzicht bieden in de kosten en opbrengsten van marketing- en sales campagnes, de prestaties van teams en afdelingen, het verloop in product- of klantgroepen, omzet- en winstontwikkelingen.

Omdat deze gebruikers hierover niet dagelijks beslissingen nemen hoeven strategische dashboards niet real-time te zijn. Wel is het belangrijk dat het effect van deze beslissingen op omzet en winst zichtbaar is, en daarom kom je er niet onderuit om in strategische dashboards informatie uit CRM-, ERP of financiële systemen op te nemen. Fouten in data of in de datamodellen van de onderliggende operationele rapportages en dashboards kunnen hier wel grote gevolgen hebben.

Analytische dashboards

Een analytisch dashboard wordt gebruikt door data- en business analisten om -vaak grote- hoeveelheden historische data te analyseren. Deze hebben onder andere als doel om trends te ontdekken, hypotheses voor bijvoorbeeld A/B testen te ontwikkelen, forecasts en targets te stellen, uitkomsten te voorspellen, en het onderlinge effect van variabelen te bepalen zoals bijvoorbeeld het effect van de inzet van een chatbot op e-commerce bestellingen.

Welk dashboard kies jij?

Je raadt het waarschijnlijk al, voor een goede bedrijfsvoering en optimale marketing- en sales resultaten heb je alle dashboard varianten nodig. Operationele dashboards voor dagelijks gebruik, strategische dashboards voor strategische beslissingen, en analytische dashboards voor diepere inzichten.

Heb je nu vragen over dashboarding en reporting, neem dan contact met mij op.

Download het gratis e-book ‘Google Analytics + Power BI = Power Analytics’

 

Summary
Dashboards; welke gebruik je waarvoor?
Article Name
Dashboards; welke gebruik je waarvoor?
Description
Marketing en sales dashboards zijn in te delen in drie categorieën. Hier lees je welke dat zijn en welke je waarvoor gebruikt.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.