Correcte gegevens in web analytics en A/B testing tools zijn belangrijk voor het meten en verbeteren van je online marketing en website performance. De aangescherpte privacy wetgeving (AVG/GDPR) heeft invloed op het tracken en meten van bezoekers en hun gedrag, maar ook browsers beschermen de privacy van hun gebruikers steeds beter. Met alle gevolgen van dien voor web analytics, A/B testing en retargeting.
ITP en ETP
Zo blokkeert Firefox’s ETP (Enhanced Tracking Protection) third-party tracking cookies van sites op Firefox’ zwarte lijst. De Safari browser gaat daar nog verder in: met ITP (Intelligent Tracking Prevention) versies 2.1 en 2.2 sinds resp. voorjaar en zomer 2019 live en versie 2.3 in aantocht worden zowel first-party (eigen data) als alle third-party cookies bij Safari gebruikers nog maar kort bewaard. Safari is bij de meeste websites browser #2 met een aandeel van tientallen procenten. Tel je hier het aandeel van Firefox bij op dan kan dat oplopen tot een kwart tot de helft van alle website bezoeken en bezoekers. En vergeet niet dat andere browsers zoals Edge en Chrome hierin niet zullen achterblijven.
Gevolgen van ITP
De belangrijkste gevolgen van de laatste ITP versies zijn dat:
- Een bezoeker die na meer dan 7 dagen terugkeert, wordt gezien als nieuwe in plaats van terugkerende bezoeker in Google Analytics en andere web analytics tools;
- Een bezoeker die vanaf third party (ad) platforms zoals Facebook/Instagram en Google Ads een pagina in een website bezoekt waarvan de URL een query parameter of hash-fragment bevat (wat meestal het geval is), al na 1 dag wordt gezien als een nieuwe bezoeker zonder bezoekhistorie;
- Retargeting via third party (ad) platforms op basis van website bezoekgedrag daardoor wordt beperkt tot een periode van maximaal 1 dag;
- A/B testen die langer duren dan 7 dagen niet meer statistisch significant zijn;
- Cross platform en cross device conversie attributie lastiger te meten, te analyseren en te voorspellen wordt.
ITP blijft. Wat nu?
Intelligent Tracking Prevention (ITP) staat niet op zichzelf. Het past in een tijd waarin de privacy van consumenten in het algemeen en website bezoekers in het bijzonder steeds beter gewaarborgd wordt. Een tijd waarin deze consumenten en website bezoekers zich veel meer bewust zijn van hun privacy, en alle mogelijkheden zullen aangrijpen om die proactief te beschermen.
Dit creëert een nieuwe realiteit voor marketeers en analisten. Een nieuwe realiteit die aanpassing van bestaande tactieken nodig maakt. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste aanpassingen.
Bezoekers => bezoeken
Veel marketeers baseren beslissingen op de bezoekersaantallen en op de nieuwe vs. terugkerende bezoekers die zij zien in hun Google Analytics dashboard. Doordat een bezoeker die na meer dan 7 dagen terugkeert als gevolg van ITP wordt gezien als een nieuwe in plaats van een terugkerende bezoeker is dat niet meer betrouwbaar. Het is daarom beter om niet meer bezoekers maar bezoeken (sessies) als uitgangspunt te nemen en beslissingen te nemen op basis van ratio KPI’s zoals click-through-rate, bounce rate, exit rate, conversion rate, customer value en lifetime value.
Rethink remarketing
Door AVG/GDPR, ETP en ITP komt remarketing op basis van bereik en bezoekgedrag steeds meer in de verdrukking. Maar, is dat erg? Ik vind van niet. Een goede campagnestrategie en -tactiek is gebaseerd op verschillende wensen en behoeftes in verschillende fases van de customer journey, en speelt daarop in. Denk bijvoorbeeld aan zoekopdrachten van (potentiële) klanten die in de oriëntatiefase verschillen van de zoekopdrachten in de beslissingsfase, waar je met SEA en SEO op inspeelt door de juiste advertenties en content in zoekresultaten te (laten) tonen bij de juiste zoekopdrachten.
Verkort A/B test duur
A/B testen die langer duren dan 7 dagen zijn niet meer statistisch significant, tenzij bezoeken vanaf browsers met ITP (Safari) uitgesloten worden. Wil je dat laatste niet doen dan zal je de duur van je A/B testen moeten verkorten tot maximaal 7 dagen. Hoe je toch een statistisch significante A/B test in zo’n korte tijd doet lees je hier.
Koppel databronnen
Realiseer je dat web analytics data maar een beperkt deel is van alle beschikbare data waarop je beslissingen kunt baseren. CRM, e-commerce en offline data verbreden het inzicht in de waarde van je bezoekers. Koppel daarom je web analytics data en je andere databronnen in een tool als Power BI aan elkaar om een beter inzicht te krijgen in de performance en bijdrage van zowel je website en campagnes als je klanten en bezoekers. Bekijk voor meer informatie deze handleiding over het gebruik van Google Analytics en andere databronnen in Power BI, of download hier het gratis e-book Power Analytics.
[inbound_button font_size=”20″ color=”#ff6600″ text_color=”#ffffff” icon=”” url=”https://www.addtofriends.nl/e-book-power-analytics/” width=”” target=”_self”]Download het gratis e-book Power Analytics[/inbound_button]
Vragen over tracking of ITP?
Heb je vragen over tracking in het algemeen of ITP in het bijzonder, de gevolgen hiervan of hoe hiermee om te gaan? Neem dan contact met mij op.