Google Analytics v4 migratie stappenplan

google analyticsDe nieuwste versie van Google Analytics, Google Analytics v4 (GA4), is sinds november 2020 beschikbaar. Maar wanneer is een goed moment om te migreren van Google Universal Analytics naar deze nieuwste versie, en hoe doe je dat? In dit artikel vind je meer informatie over GA4, de belangrijkste verschillen tussen GA4 en Google Universal Analytics, en een migratie stappenplan.

Inleiding

Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie van Google Analytics, de web analytics oplossing die veel bedrijven en organisaties gebruiken voor het meten van hun website of webshop. GA4 is in november 2020 geïntroduceerd en is geen upgrade maar een volledig nieuwe versie van Google Analytics.

Nieuwe ontwikkelingen binnen Google Analytics zullen door Google niet worden toegevoegd aan Google Universal Analytics (UA), de huidige versie die de meeste bedrijven en organisaties gebruiken nu nog gebruikten maar aan GA4. Daarnaast is de verwachting dat Google Universal Analytics uiteindelijk wordt uitgefaseerd, zoals dat ook is gebeurd met de versies voor UA.

Verschillen GA (Universal) en GA4

De belangrijkste verschillen tussen UA en GA4 zijn:

  1. GA4 combineert de voorheen verschillende website en app property’s in één property en is daardoor beter geschikt voor cross-device en cross-platform meten;
  2. de tracking code en tracking ID van GA4 zijn anders dan die van UA waardoor deze tracking code apart aan Google Tagmanager dient te worden toegevoegd;
  3. het measurement model van GA4 is gebaseerd op events en parameters i.p.v. sessies en pageviews waardoor de laatste twee als metrics aan waarde verliezen en uiteindelijk niet meer gebruikt zullen en/of kunnen worden;
  4. events kunnen gemakkelijker worden ingesteld zonder GTM, GA4 bevat al standaard een aantal veelgebruikte event categorieën die gemakkelijk uitgebreid kunnen worden;
  5. GA4 meet meer engagement met nieuwe engagement metrics (zoals engaged sessions, engagement rate, engagement time, sessions per user) wat voor engagement doelstellingen nuttig kan zijn;
  6. GA4 biedt ruimte voor maximaal 30 goal conversions, UA voor maximaal 20;
  7. GA4 maakt meer gebruik van machine learning en bevat daardoor meerdere advanced analysis reports voor o.a. funnel analysis en path analysis (beide nuttig voor bijvoorbeeld customer journey of checkout optimalisatie);
  8. de GA4 user interface op analytics.google.com verschilt sterk van UA waardoor de leercurve steiler is, wat minder relevant is voor bedrijven en organisaties die andere dashboarding tools zoals Google Datastudio of Power BI gebruiken;
  9. nog niet alle functionaliteiten van UA zijn al toegevoegd aan GA4, waaronder enhanced e-commerce (standaard e-commerce tracking werkt al wel);
  10. GA4 maakt gebruik van een andere reporting API, deze is nog in ontwikkeling.

Keuze: Universal of GA4?

Nieuwe ontwikkelingen binnen Google Analytics zullen door Google niet worden toegevoegd aan UA maar aan GA4, en daarnaast is de verwachting dat UA uiteindelijk wordt uitgefaseerd. Daarom is er weinig andere keuze dan te migreren naar GA4. Omdat GA4 nog niet alle functionaliteiten van UA bevat, de API nog niet volledig beschikbaar is voor GA4, maar GA4 een nieuwe property is die geen historische data bevat is het belangrijk dat deze migratie gefaseerd gebeurd. Deze fases staan hieronder in het migratie stappenplan.

Migratie stappenplan

Fase 1: data collectie

In deze fase wordt GA4 toegevoegd aan de website of webshop zodat deze property historische data verzamelt vanaf het moment van instellen. Heb je dit nog niet gedaan, begin daar dan snel mee.

  1. creëer een nieuwe GA4 property in analytics.google.com en voeg de GA4 tracking code/tag met daarin de tracking ID via Google Tagmanager (GTM) toe aan alle pagina’s binnen de website of webshop;
  2. link de Google Ads accounts van jouw bedrijf of organisatie (Ads en/of Grants) aan de nieuwe GA4 property;
  3. stel dezelfde events in als je nu gebruikt in je belangrijkste dataweergave;

Fase 2: doelen instellen

In deze fase worden doelen ingesteld om te zien of die overeenkomen met UA (note: er zullen altijd verschillen zijn omdat UA en GA4 twee verschillende meetsystemen zijn).

  1. check welke doelen voor jouw bedrijf of organisatie nog relevant zijn en welke doelen nog niet zijn toegevoegd maar inmiddels wel relevant zijn geworden (totaal maximaal 30 doelen);
  2. check welke van deze doelen al predefined zijn binnen GA4 (bijv. purchases) en welke niet, en voeg de laatste toe aan de GA4 property;
  3. vergelijk periodiek de aantallen goal conversions en e-commerce values (UA vs. GA4, en PBI vs. GA4) en zoek uit wat de oorzaken zijn van grotere verschillen (> 5%);

Fase 3: reporting

Deze fase kan pas starten als de reporting API voor GA4 klaar en beschikbaar is.

  1. creëer twee rapportages in je dashboarding tool met daarin de voor jouw bedrijf of organisatie belangrijkste metrics en dimensions; één op basis van UA en één op basis van GA4. Gebruik bij voorkeur dezelfde ETL methode om verschillen door data collectie te vermijden;
  2. vergelijk periodiek trends en totalen van events en values en zoek uit wat de oorzaken zijn van grotere verschillen (> 5%);
  3. als er geen grote verschillen zijn, migreer dan alle ETL processen naar de nieuwe API;
  4. pas bestaande rapportages waar nodig aan.

Support

Heb je vragen over de migratie van Google UA naar GA4 of heb je hierbij ondersteuning nodig, neem dan contact met mij op.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.