Business Intelligence wensen van datagedreven organisaties

business intelligence rapportage dashboardUit onderzoek van Pb7 Research en Microstrategy blijkt dat Noord-Europese bedrijven steeds meer datagedreven worden. Ze maken in toenemende mate gebruik van business intelligence output zoals analyses, rapporten en dashboards. In dit artikel lees je hoe zij dit doen, en wat hierbij hun wensen en voorwaarden zijn.

Data bepaalt besluitvorming

Volgens 86 procent van de respondenten spelen data een ondersteunende of leidende rol bij de besluitvorming. 51 procent van de respondenten vertrouwt hiervoor op de interne IT- of BI-afdeling, en deze vraag neemt nog steeds toe. Gebruikers willen graag decentraal met rapporten of dashboards werken (64 procent), mits de randvoorwaarden goed geregeld zijn. Bijna 80 procent hecht daarom grote waarde aan de samenwerking tussen IT en de business.

Intensief gebruik rapporten en dashboards

171 IT- en zakelijke beslissers van Noord-Europese ondernemingen met 500 of meer werknemers gaven hun input voor het onderzoek ‘Analytics in Northern Europe, 2018’. Van deze respondenten maakt 74 procent minstens wekelijks en 23 procent maandelijks gebruik van BI-output zoals analyses, rapporten en dashboards. De beslissers gaven aan dat ze zich graag minder bezighouden met gegevensbeveiliging, data modelleren, opschonen, verwerken en bewerken. Ze richten hun aandacht het liefst op de front-end: het produceren en publiceren van rapportages, drill downs en dashboards op maat.

Snel beschikken over meer inzichten

Zakelijke gebruikers willen steeds sneller over meer inzichten kunnen beschikken. Belangrijke voorwaarden hiervoor zijn dat de brondata betrouwbaar is en blijft, dat datadefinities duidelijk zijn en dat het datamodel voorbereid is op zowel huidige als toekomstige BI wensen. Om die redenen maak ik zelf voor analyses, rapporten en dashboards vaak gebruik van Power BI.

[inbound_button font_size=”20″ color=”#ff6600″ text_color=”#ffffff” icon=”” url=”https://www.addtofriends.nl/gratis-marketing-data-advies-sessie/” width=”” target=”_self”]Gratis Marketing & Sales Data Advies Sessie[/inbound_button]

Aan de slag met Business Intelligence

Wil jij na het lezen van dit artikel aan de slag met Business Intelligence of wil jij je bestaande analyses, rapportages en dashboards uitbreiden of verbeteren? Neem dan eens contact met mij op. Ook met relatief weinig data kan ik jou al snel verfrissende en praktisch bruikbare inzichten bieden waarmee ook jij betere datagedreven besluiten kunt nemen. Dit bespreek ik graag met jou tijdens een gratis en vrijblijvende marketing & sales data advies sessie.

business intelligence data gedreven

Bron: BIplatform.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.