Google Analytics bezoekersaantal verschilt in BI oplossing

data verschillen Google Analytics Power BISteeds meer bedrijven maken gebruik van Business Intelligence oplossingen zoals Power BI of Tableau, of van dashboarding tools zoals Qlik of Klipfolio. De kans is dus groot dat je nu of straks niet meer gaat rapporteren in een Excel of Google Docs sheet of een Google Data Studio rapportage, maar binnen de BI oplossing van je bedrijf of organisatie. Kortom, je gaat afscheid nemen van je geliefde Google Analytics user interface. Daarbij moet je wel rekening houden met enkele aandachtspunten, waarvan mogelijke verschillen in bezoekersaantallen er één is.

Van Google Analytics user interface naar BI oplossing

Het verkrijgen van kennis van deze BI oplossingen is geen probleem; gebruik je Power BI (goede keuze!) dan vind je hier een praktische handleiding en hier een uitgebreid e-book over het analyseren, visualiseren en rapporteren van je Google Analytics data binnen Power BI. Daarin vind je voldoende aandachtspunten. Eén van de punten die ik in dit artikel wil toelichten is het verschil tussen de aantallen bezoekers (gebruikers, users) wat je zult zien tussen die in de Google Analytics user interface en die in je BI oplossing. Voor veel gebruikers van Power BI, Tableau, Qlik of Klipfolio blijft dat een groot vraagteken.

Bezoekersaantal # bezoekersaantal

Log je in op analytics.google.com (de standaard Google Analytics user interface) en navigeer je daar naar de Doelgroep of Acquisitie rapportages dan zie je daar de aantallen (nieuwe) gebruikers en sessies staan. Die aantallen kan je daar weergeven per datum of periode, per bron, medium, campagne, segment, etc. Een sessie is een bezoek, en een bezoeker is (heel verrassend) een bezoeker. Een bezoeker kan een website vaker bezoeken in een bepaalde periode of vanaf een bepaalde verkeersbron, en kan dus verantwoordelijk zijn voor meerdere sessies.

Oorzaak van dit verschil

In werkelijkheid meet Google Analytics helemaal niet het aantal bezoekers, maar het aantal sessies. Google Analytics plaatst een cookie op de pc (of ander apparaat) van de bezoeker en telt hoe vaak dat cookie langs komt. Vervolgens berekent Google Analytics het gemiddelde aantal sessies per bezoeker (lees: cookie), en op basis daarvan het aantal bezoekers. Door alle ontwikkelingen op het gebied van privacy, zoals de AVG/GDPR en ITP en ETP (tracking preventie) door Safari en Firefox browsers, wordt het aantal gemeten bezoeken door een cookie steeds minder betrouwbaar. Google Analytics erkent dat zelf ook door belangrijke KPI’s zoals bounce rate, exit rate, click-through rate en conversion rate te relateren aan sessies (bezoeken) en niet aan bezoekers.

Business Intelligence oplossingen zoals Power BI of Tableau en dashboarding tools zoals Qlik of Klipfolio maken gebruik van de API (interface) van Google Analytics. Deze API geeft heel veel informatie door. Aantallen sessies en aantallen sessie per user (lees: cookie) zijn twee van de vele metrics die via deze API geladen kunnen worden. Het aantal bezoekers per dimension zoals tijd of verkeersbron wordt door Google Analytics niet via de API beschikbaar gesteld. BI en dashboarding tools kunnen deze informatie dus niet ontvangen en verwerken. Daardoor kan je met deze tools wel het aantal sessies (en dus bezoekers) voor één dag analyseren en rapporteren, en dit combineren met andere dimensions zoals (combinaties van) verkeersbronnen, segmenten, etc., maar niet voor een periode. In dat geval worden de aantallen per dag opgeteld, niet de unieke bezoekers.

Goed of slecht?

De vraag is of je dit erg moet vinden. Bezoekersaantallen worden steeds minder betrouwbaar, en zelfs Google Analytics hecht daar blijkbaar weinig waarde meer aan. De ontwikkelingen op het gebied van privacy en (tracking) preventie zullen dit alleen maar versterken. Het is daarom goed om alvast afscheid te nemen van het denken in bezoekersaantallen, en over te stappen naar KPI’s die gebaseerd zijn op sessies en die je resultaten weergeven of beïnvloeden. Los daarvan is het bezoekersaantal een ijdelheidsstatistiek waarvan je je mag afvragen of je dat überhaupt wel als doelstelling moet hanteren. Je collega’s op hetzelfde spoor zetten is overigens nog wel eens een uitdaging binnen sommige bedrijven en organisaties.

Bezoekersaantal als legacy KPI

Wil je toch nog een ‘legacy KPI’ als het bezoekersaantal analyseren en rapporteren dan zal je daarvoor andere oplossingen moeten gebruiken binnen je BI of rapportage omgeving.

Bijna alle BI oplossingen en dashboarding tools bieden de mogelijkheid om handmatig data in een tabel in te voeren, die vervolgens als databron wordt gebruikt. Je moet er zin in hebben, maar zo kan je dus je Google Analytics bezoekersaantallen in je analyses en rapportages verwerken. Uiteraard kan je die bezoekersaantallen ook handmatig in een Excel sheet zetten en die vervolgens als databron voor je BI oplossing of dashboarding tool gebruiken.

Om de arbeidsintensiviteit en foutgevoeligheid van handmatige data export uit Google Analytics naar Excel te voorkomen kan je dit ook deels automatiseren met Excel add-ins zoals Analytics Edge of Tatvic.

Vragen staat vrij

Heb je vragen over het analyseren en visualiseren van Google Analytics data in o.a. Power BI? Neem dan contact met mij op. En lees ook eens de gratis handleiding ‘Google Analytics in Power BI’ of download het gratis e-book Power Analytics.

[inbound_button font_size=”20″ color=”#ff6600″ text_color=”#ffffff” icon=”” url=”https://www.addtofriends.nl/e-book-power-analytics/” width=”” target=”_self”]Download het gratis e-book ‘Google Analytics + Power BI = Power Analytics'[/inbound_button]

2 thoughts on “Google Analytics bezoekersaantal verschilt in BI oplossing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.