Onderzoek: data analyse grootste marketing uitdaging

Nederlandse marketing manager zoekt vooral data analisten

marketing data analyse grootste uitdagingOnderzoek door de European Marketing Confederation (EMC) onder bijna zevenhonderd Europese cmo’s wijst uit dat Nederlandse marketing managers vooral (big) data (27%) en marketing automation (22%) als grootste uitdagingen blijven zien voor 2019. Bovenal zien ze op tegen de berg aan data en zijn ze daarom naarstig op zoek naar analisten die duiding kunnen geven aan die data.

Issue #1: IT

Eén van de twee belangrijkste issues in 2019 is IT. Van digital marketing in het algemeen tot marketing automation en data-analyse in het bijzonder. Nederlanders blijken overigens behoorlijk af te wijken van de rest: zij geven aan nauwelijks bezig te zijn met programmatic advertising en digital marketing platforms.

Issue #2: data

De tweede belangrijke issue is data. De enorme toename van data en de verklaring ervan blijft menig marketing manager hoofdpijn geven. De posities 2, 4 en 6 in het rijtje ‘important issues’ worden dan ook ingenomen door data-analyse. Vanuit marketingperspectief is het voor hen van groot belang om te achterhalen welke touchpoints de klant beraakte om de kanalen, advertentiemedia, content en proposities waarmee dat gebeurde te kunnen optimaliseren.

resultaten onderzoek marketing data analyse

Uitdagingen

Even kort door de bocht heeft de marketing manager volgens het onderzoek eigenlijk twee grote problemen: ervaring, kennis en ‘gewoon’ goede mensen voor de technische skills enerzijds en het optuigen van teams om die skills in onder te brengen anderzijds. Specifiek voor Nederland geldt dan nog dat de samenwerking met andere afdelingen – zoals IT en sales – als belangrijke factor wordt genoemd. Daarbij schort het niet aan de effectiviteit van de verschillende ’tools’ maar eerder aan de geschiktheid ervan in combinatie met al aanwezige organisatiestructuren, processen en systemen.

Vintage, passé en legacy

Aan de onderkant van het onderzoek hangen nog enkele bijzondere uitkomsten. Zo heeft de toepassing van blockchain voor marketing afgedaan als next big thing, mogen de loyaltyprogramma’s in de mottenballen en geloven de bestuurders het wel even met slimme assistenten en speakers. Die onderwerpen zijn voor 2019 dus vintage, passé en legacy.

Data analyse: ook jouw uitdaging?

Is voor jou als marketing manager data analyse ook een grote uitdaging? Misschien helpt deze aanpak jou dan een stap verder. Kan je toch nog hulp gebruiken bij het ontsluiten, analyseren en benutten van marketing data, neem dan eens contact met mij op voor een gratis marketing data advies sessie.

[inbound_button font_size=”20″ color=”#ff6600″ text_color=”#ffffff” icon=”” url=”https://www.addtofriends.nl/gratis-marketing-data-advies-sessie/” width=”” target=”_self”]Gratis Marketing & Sales Data Advies Sessie[/inbound_button]

 

Dit artikel verscheen eerder op Marketingtribune. Een uitgebreider verslag van het onderzoek en link naar het rapport vind je op Marketingfacts.

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.