Meer bezoekers en resultaten met data driven SEO
SEO draait om data. Gegevens van je bezoekers, hun intenties, de rankings van je website, click-through-rates, bounce en exit rates, conversion rates, etc., etc. Zonder goed inzicht in de organische data en performance van je website kan je niet je SEO activiteiten én je website zo inrichten dat deze meer en betere (converterende) organische bezoekers genereren.
Daarom hanteer ik een werkwijze waarbinnen ik de inzichten die ik verkrijg uit analyses van jouw SEO data vertaal naar SEO strategieën, tactieken en praktische actiepunten. Hiermee kunnen jij, je marketeer(s), je copywriter, je designer en je webbouwer vervolgens aan de slag gaan om je SEO resultaten te verbeteren.
Data driven werkwijze
Om jou en je organisatie te helpen je SEO resultaten te verbeteren hanteer ik de volgende data driven werkwijze:
1. Unlock SEO data
In deze eerste stappen hebben we de (SEO) doelen, KPI’s en metrics gedefinieerd, heb ik de (SEO) data van jouw website ontsloten, en de eerste inzichten opgeleverd. Specifiek voor het verbeteren van de organische resultaten van je website ontsluit en verzamel ik vervolgens ook de gegevens met betrekking tot je keyword rankings, CTR’s, en de user en conversion performance van je pagina’s en funnels.
2. Identify SEO opportunities
Deze keyword rankings, CTR’s en user en conversion performance analyseer ik om zo nog meer kansen te vinden om je SEO resultaten te verbeteren. Dit kunnen eenvoudige analyses zijn maar ook complexere analyses zoals bijvoorbeeld multi-channel funnel analyses, scatter analyses, regressie analyses of predictive analyses. De uitkomsten van deze analyses zijn altijd concrete, tastbare en direct toepasbare actiepunten en verbeterpunten. Actiepunten en verbeterpunten die je website hoger doen scoren in Google en andere zoekmachines, meer en kwalitatief betere bezoekers opleveren, en meer (conversie)resultaten genereren.
3. Prioritize SEO actions
Als de SEO opportunities duidelijk zijn wil je die natuurlijk allemaal vertalen naar acties, en die uitvoeren. Maar net als iedere organisatie heeft ook die van jou beperkte resources; mensen, middelen en tijd. Daarom is het belangrijk de SEO activiteiten te prioriteren. Daarvoor hanteer ik het ICE framework (Impact, Confidence, Effort). De activiteiten met de hoogste gemiddelde ICE score pakken we als eerste op.
4. Execute SEO actions
Dit is het moment waarop jij, je marketeer(s), je copywriter, je designer en je webbouwer aan de slag gaan met het uitvoeren van de SEO activiteiten. Waar nodig kan ik je hierbij helpen met verdere analyses en advies.
5. Analyze & Control SEO
Om jou inzicht en overzicht te bieden in de voortgang van je SEO acties en resultaten creëer ik rapportages en dashboards die jou op ieder gewenst moment de benodigde informatie bieden over de performance van je website, SEO en andere kanalen, organische en andere klantgroepen, etc., al dan niet als onderdeel van andere rapportages en dashboards. Hiervoor maak ik soms gebruik van Google Data Studio maar gebruik ik meestal een professionele tool zoals Power BI.
6. Systemize (SEO playbook)
Door alle SEO acties en analyses uit de eerdere stappen weten we wat werkt, en wat niet. Dan is het belangrijk om de SEO activiteiten die goede resultaten opleveren op de juiste manier te blijven doen. Hiervoor werk ik een ‘SEO playbook’ uit met concrete werkinstructies en aandachtspunten voor jou, je marketeer(s), je copywriter, je designer en je webbouwer. Doordat ik ook toegang heb tot je SEO rapportages en dashboards kan ik jou proactief blijven adviseren en ondersteunen bij de verdere verbeteringen van je SEO resultaten.
Contact
Wil je meer weten over mijn data driven SEO werkwijze, en wat ik daarmee voor jou en je organisatie kan betekenen? Neem dan contact met mij op.
One thought on “SEO”