Meer bezoekers en resultaten met data driven SEA
SEA, Google AdWords en Bing Ads draaien om data. Gegevens van je bezoekers, hun intenties, de keyword rankings en click-through-rates, ad performance, bids, kosten, bounce en exit rates, conversion rates, etc., etc. Zonder goed inzicht in deze data en de performance van je campagnes én je website kan je niet je SEA activiteiten zo inrichten dat deze meer en betere (converterende) bezoekers genereren.
Daarom hanteer ik een werkwijze waarbinnen ik de inzichten die ik verkrijg uit analyses van jouw SEA data vertaal naar SEA strategieën, tactieken en praktische actiepunten. Hiermee kunnen jij, je marketeer(s), je copywriter, je designer en je webbouwer vervolgens aan de slag gaan om je SEA resultaten te verbeteren.
Data driven werkwijze
Om jou en je organisatie te helpen je SEA resultaten te verbeteren hanteer ik de volgende data driven werkwijze:
1. Unlock SEA data
In deze eerste stappen hebben we de (SEA) doelen, KPI’s en metrics gedefinieerd, heb ik de data van onder andere jouw Google Ads en/of Bing Ads campagnes ontsloten, en de eerste inzichten opgeleverd. Specifiek voor het verbeteren van de campagneresultaten ontsluit en verzamel ik vervolgens ook de gegevens met betrekking tot je keywords, searches, rankings, CTR’s, cost data, quality scores, en de user en conversion performance van je (landings)pagina’s en funnels.
2. Identify SEA opportunities
Deze keywords, searches, rankings, CTR’s, cost data, quality scores, en de user en conversion performance analyseer ik om zo nog meer kansen te vinden om je SEA resultaten te verbeteren. Dit kunnen eenvoudige analyses zijn maar ook complexere analyses zoals bijvoorbeeld multi-channel funnel analyses, scatter analyses, regressie analyses of predictive analyses. De uitkomsten van deze analyses zijn altijd concrete, tastbare en direct toepasbare actiepunten en verbeterpunten. Actiepunten en verbeterpunten die je Google Ads en/of Bing Ads campagnes verbeteren, meer en kwalitatief betere bezoekers opleveren, en meer (conversie)resultaten genereren.
3. Prioritize SEA actions
Als de SEA opportunities duidelijk zijn wil je die natuurlijk allemaal vertalen naar acties, en die uitvoeren. Maar net als iedere organisatie heeft ook die van jou beperkte resources; mensen, middelen en tijd. Daarom is het belangrijk de SEA activiteiten te prioriteren. Daarvoor hanteer ik het ICE framework (Impact, Confidence, Effort). De activiteiten met de hoogste gemiddelde ICE score pakken we als eerste op.
4. Execute SEA actions
Dit is het moment waarop jij en je marketeer(s) aan de slag gaan met het uitvoeren van de SEA activiteiten. Waar nodig kan ik je hierbij helpen met verdere analyses en advies.
5. Analyze & Control SEA
Om jou inzicht en overzicht te bieden in de voortgang van je SEA acties en resultaten creëer ik rapportages en dashboards die jou op ieder gewenst moment de benodigde informatie bieden over de performance van je website, Google Ads en/of Bing Ads en andere kanalen, paid en andere klantgroepen, etc., al dan niet als onderdeel van andere rapportages en dashboards. Hiervoor maak ik soms gebruik van Google Data Studio maar gebruik ik meestal een professionele tool zoals Power BI.
6. Systemize (SEA playbook)
Door alle SEA acties en analyses uit de eerdere stappen weten we wat werkt, en wat niet. Dan is het belangrijk om de SEA activiteiten die goede resultaten opleveren op de juiste manier te blijven doen. Hiervoor werk ik een ‘SEA playbook’ uit met concrete werkinstructies en aandachtspunten voor jou, je marketeer(s), je copywriter, je designer en je webbouwer. Doordat ik ook toegang heb tot je SEA rapportages en dashboards kan ik jou proactief blijven adviseren en ondersteunen bij de verdere verbeteringen van je SEA resultaten.
Contact
Wil je meer weten over mijn data driven SEA werkwijze, en wat ik daarmee voor jou en je organisatie kan betekenen? Neem dan contact met mij op.