4 december 2013

Data driven campagnes

Meer bezoekers en resultaten met data driven campagnes

Campagnes draaien om data. Gegevens van je bezoekers, hun intenties, ad performance, rankings, click-through-rates, bids, kosten, bounce en exit rates, conversion rates, etc., etc. Zonder goed inzicht in deze data en de performance van je campagnes én je website kan je niet je campagneactiviteiten zo inrichten dat deze meer en betere (converterende) bezoekers genereren.

Data driven werkwijze

Om jou en je organisatie te helpen je campagneresultaten te verbeteren hanteer ik daarom de volgende ‘data driven’ werkwijze:

1. Unlock

In deze eerste stappen hebben we de campagne doelen, KPI’s en metrics gedefinieerd, heb ik de data van jouw campagnes en website ontsloten, en de eerste inzichten opgeleverd. Specifiek voor het verbeteren van de campagneresultaten ontsluit en verzamel ik vervolgens ook de gegevens met betrekking tot je ads, rankings, CTR’s, cost data, quality scores, en de user en conversion performance van je (landings)pagina’s en funnels.

2. Identify campaign opportunities

Deze ads, rankings, CTR’s, cost data, quality scores, en de user en conversion performance analyseer ik om zo nog meer kansen te vinden om je campagneresultaten te verbeteren. Dit kunnen eenvoudige analyses zijn maar ook complexere analyses zoals bijvoorbeeld multi-channel funnel analyses, scatter analyses, regressie analyses of predictive analyses. De uitkomsten van deze analyses zijn altijd concrete, tastbare en direct toepasbare actiepunten en verbeterpunten. Actiepunten en verbeterpunten die je campagnes verbeteren, meer en kwalitatief betere bezoekers opleveren, en meer (conversie)resultaten genereren.

3. Prioritize campaigns

Als de campaign opportunities duidelijk zijn wil je die natuurlijk allemaal vertalen naar concrete campagnes, en die uitvoeren. Maar net als iedere organisatie heeft ook die van jou beperkte resources; mensen, middelen en tijd. Daarom is het belangrijk de campagnes te prioriteren. Daarvoor hanteer ik het ICE framework (Impact, Confidence, Effort). De campagnes met de hoogste gemiddelde ICE score pakken we als eerste op.

4. Execute campaigns

Dit is het moment waarop jij en je marketeer(s) aan de slag gaan met het opzetten en uitvoeren van de campagnes. Waar nodig kan ik je hierbij helpen met verdere analyses en advies.

5. Analyze & Control campaigns

Om jou inzicht en overzicht te bieden in de voortgang van je campagnes creëer ik rapportages en dashboards die jou op ieder gewenst moment de benodigde inzichten bieden in de campagne performance, al dan niet als onderdeel van andere rapportages en dashboards. Hiervoor maak ik soms gebruik van Google Data Studio maar gebruik ik meestal een professionele tool zoals Power BI.

6. Systemize (campaign playbook)

Door alle campagne acties en analyses uit de eerdere stappen weten we wat werkt, en wat niet. Dan is het belangrijk om de campagnes die goede resultaten opleveren op de juiste manier te blijven doen. Hiervoor werk ik een ‘campaign playbook’ uit met concrete werkinstructies en aandachtspunten voor jou en je marketeer(s). Doordat ik ook toegang heb tot je campagne rapportages en dashboards kan ik jou proactief blijven adviseren en ondersteunen bij de verdere verbeteringen van je campagneresultaten.

Contact

Wil je meer weten over mijn data driven campagne werkwijze, en wat ik daarmee voor jou en je organisatie kan betekenen? Neem dan contact met mij op.

 

Summary
Campagne optimalisatie
Service Type
Campagne optimalisatie
Provider Name
Add to Friends,
Renessestraat 16,Assendelft,Noord-Holland-1566 KR,
Telephone No.+31681511843
Area
Nederland
Description
Campagnes draaien om data. Met mijn data driven werkwijze, analytics en business intelligence help ik jou je campagneresultaten en conversies te verbeteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.