Meest voorkomende Google Analytics fouten

Google Analytics foutenWaarschijnlijk maak jij voor je webstatistieken gebruik van Google Analytics, zoals de meeste Nederlandse site owners. Dan is de kans ook groot dat Google Analytics incomplete en onjuiste data van jouw website of webshop verzamelt, en jij op basis daarvan verkeerde beslissingen neemt. Niet omdat Google Analytics niet goed werkt, maar omdat het niet goed is geïmplementeerd of ingericht.

Daarom heb ik hieronder de 5 meest voorkomende fouten bij het implementeren en inrichten van Google Analytics op een rij gezet die ik in de praktijk tegenkom. Uiteraard met een passende oplossing! Check deze punten bij jouw Google Analytics implementatie en integratie om er zeker van te zijn dat jij over complete en juiste data beschikt. Data op basis waarvan jij de juiste beslissingen kunt nemen.

De 5 meest voorkomende Google Analytics fouten:

1. Google Analytics tracking code niet of dubbel geïmplementeerd

Regelmatig zie ik dat niet alle pagina’s in een website of webshop zijn voorzien van de juiste Google Analytics tracking code. Hierdoor worden niet alle paginabezoeken gemeten, werken funnels niet goed en wordt de paginawaarde verkeerd berekend. Wat ook vaak gebeurt is dat op één pagina de Google Analytics tracking code tweemaal geïmplementeerd is (bijvoorbeeld éénmaal hardcoded en éénmaal via Google Tagmanager), of dat op één pagina twee verschillende Google Analytics tracking codes geïmplementeerd zijn (bijvoorbeeld één van jouw eigen Google Analytic property en één van een externe dienst zoals bijvoorbeeld Vimeo). Het spreekt voor zich dat dit de kwaliteit van je data niet ten goede komt.

2. Google Analytics meet eigen bezoeken

Standaard meet Google Analytics alle bezoeken. Ook die van jou, je collega’s, je webbouwer, etc. Dan kan het hard gaan met die bezoekersaantallen 🙂 Omdat jij en andere professioneel betrokkenen niet de doelgroep zijn en je website of webshop anders gebruiken dan je doelgroep, vervuilt dit je Google Analytics data. Wat ook regelmatig voorkomt is dat wel de bezoeken vanaf werklocaties uit de data worden gehouden, maar niet die vanaf thuiswerklocaties. Dan houd je dus nog steeds een stuk data vervuiling. Andere ‘eigen bezoeken’ die vaak ten onrechte door Google Analytics worden gemeten zijn de bezoeken vanaf subdomeinen van je website, bijvoorbeeld vanaf blog.website.nl of nl.website.com. Uiteraard dienen die niet als verwijzend bezoek te worden gemeten maar als onderdeel van je website.

3. Doelen worden niet goed gemeten en/of gewaardeerd

Iedere website of webshop heeft een doel, anders heeft deze geen recht van bestaan. Voor een webshop ligt dat doel voor de hand; een afgeronde bestelling. Voor andere websites zijn die doelen bijvoorbeeld geslaagde contactaanvragen, brochure-downloads, nieuwsbrief-inschrijvingen, of andere events. Wat het ook is, Google Analytics moet het meten. En goed, anders neem je de verkeerde commerciële beslissingen. Daarnaast is het ook belangrijk om een doelwaarde te bepalen en aan een doel toe te kennen om daarmee o.a. de waarde van individuele pagina’s te kunnen bepalen. Ook dat wordt vaak vergeten.

4. Funnels staan niet ingesteld of werken niet

Een krachtig instrument van Google Analytics zijn de funnels (trechters). Deze bieden je een goed inzicht in de route die je bezoekers afleggen naar het behalen van hun doel (zie punt 3), de stappen waarin zij daarbij wegvallen, en de dwalingen die zij daarbij maken. Die funnels werken natuurlijk alleen als je ze goed instelt. Hierbij worden vooral vaak fouten gemaakt bij het instellen van de URL. Wordt die niet correct ingesteld, dan werkt de hele funnel niet.

5. Campagnes en advertenties zijn niet meetbaar binnen Google Analytics

Maak je gebruik van Google AdWords, en heb je dit goed gekoppeld aan Google Analytics, dan meet Google Analytics alle individuele AdWords campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekopdrachten. Op basis van deze informatie kan jij je AdWords campagne optimaliseren o.b.v. traffic en conversies. Maar waarschijnlijk zet je niet alleen Google AdWords in maar ook Facebook updates en advertenties, display advertising, email nieuwsbrieven, affiliate marketing, etc. Allemaal verkeersbronnen die Google Analytics niet standaard meet. Voorzie je deze media niet van de juiste tags dan zie je als verkeersbron in Google Analytics bijvoorbeeld niet meer staan dan ‘m.facebook.com’ of ‘email’, en kan je die betreffende campagnes dus niet optimaliseren o.b.v. traffic en conversies.

Google Analytics fouten voorkomen

Wil jij deze 5 meest voorkomende fouten bij de implementatie en inrichting van Google Analytics voorkomen? Download dan deze gratis Google Analytics Checklist. Hierin vind je de oplossingen voor deze 5 meest voorkomende Google Analytics fouten, en nog 15 andere belangrijke punten waar je op moet letten bij de implementatie en inrichting van Google Analytics. Check jouw Google Analytics implementatie en inrichting op deze 20 punten om er zeker van zijn dat Google Analytics de complete en juiste data van jouw website verzamelt.

[inbound_button font_size=”20″ color=”#ff6600″ text_color=”#ffffff” icon=”” url=”https://www.addtofriends.nl/google-analytics-checklist/” width=”” target=”_self”]Download de gratis Google Analytics Checklist[/inbound_button]

Mocht je hierover vragen hebben of wil je de implementatie van Google Analytics in jouw website of webshop laten uitvoeren of controleren, neem dan contact met mij op of boek een gratis en vrijblijvende marketing & sales data advies sessie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.