SEO campagnes

Je SEO stopt niet na je initiële zoekmachine optimalisatie. Wil jij werkelijk hoger scoren in Google en andere zoekmachines, en hier meer bezoekers en conversies uit halen, dan zal je ook proactief met gerichte SEO campagnes aan de slag moeten. Hieronder vind je een overzicht van de SEO campagnes waarmee ik je kan helpen:

Content ‘unicorns’ creëren (content creatie)

Natuurlijk kan je op basis van je onderbuikgevoel landingspagina’s gaan maken en blogartikelen gaan schrijven. Toch is het beter om je tijd en middelen gericht in te zetten en zo content te creëren die werkelijk impact heeft op je bezoekersaantallen én op je conversies. Een ‘unicorn’ in plaats van een ‘donkey’.

Voor deze SEO campagne voer ik eerst voor jou een keyword analyse uit, waarin ik ook synoniemen en LSI (Latent Semantic Indexing) keywords meeneem. De resultaten van deze keyword analyse geven aan welke keywords veel volume hebben, lage concurrentie, en hoge click-through-rates vanuit de zoekmachines. Ook onderzoek ik op welke keywords jouw concurrenten wel in de top-10 ‘ranken’, maar jouw website nog niet. Daarna onderzoek ik wat voor soort content niet alleen hoog ‘ranked’ op deze keywords maar ook veel bezoekers en backlinks ontvangt en veel gedeeld wordt via social media.

Vervolgens geef ik jou alle benodigde inhoudelijke en technische input waarmee jij, je tekstschrijver en/of je webbouwer aan de slag kunnen om deze content ‘unicorns’ te creëren. Deze content ‘unicorns’ kunnen pagina’s zijn, blogposts, maar ook e-books, whitepapers, infographics of andere ‘assets’.

Content van concurrentie overnemen en verbeteren

Natuurlijk kent ook jouw website concurrenten die niet alleen hoger ranken in de zoekmachineresultaten maar hier ook meer bezoekers mee aantrekken. Dat wil jij ook!

Daarom onderzoek ik bij deze SEO campagne voor jou welke concurrerende pagina’s hoger ranken op meerdere keywords én veel bezoekers wegkapen. Rankings zijn namelijk niet alles; het draait om bezoekersaantallen. Daarna gaan wij samen die pagina’s zowel technisch als inhoudelijk analyseren, kopiëren en verbeteren. Zo creëren we nog meer content ‘unicorns’ die jouw concurrenten kunnen verslaan. Op dezelfde manier kunnen we ook de ‘ranking’ van bestaande pagina’s in jouw website verhogen. Beter goed gejat dan slecht bedacht!

Google AdWords campagnes concurrentie benutten

Als je weet welke keywords, advertenties en landingspagina’s jouw concurrenten de meeste bezoekers opleveren dan kan je daar concurrerende pagina’s met de juiste wervende meta titles en descriptions voor maken. Pagina’s die jou bezoekers leveren waar jij niet voor hoeft te betalen, in tegenstelling tot je concurrenten. Op basis van een analyse van de Google AdWords campagnes van je concurrenten lever ik jou input aan waarmee jij gemakkelijk deze goed scorende content ‘unicorns’ kunt creëren. Uiteraard kan je met deze SEO campagne niet alleen je SEO verbeteren, maar ook je Google AdWords en/of Bing Ads campagnes.

Backlink building

Backlinks (verwijzingen naar jouw website) zijn een belangrijke pijler onder je SEO. Hoe meer backlinks van autoritatieve websites jouw website of webpagina heeft, hoe hoger zoekmachines de waarde van jouw website of webpagina inschatten en hoe hoger zij jouw website of webpagina zullen ‘ranken’. Maar… hoe weet je welke websites autoriteit hebben, welke vaker backlinks plaatsen, en hoe je hen kunt overhalen dat te doen?

Daarom onderzoek ik binnen deze SEO campagne voor jou welke websites relevant zijn voor jouw aanbod, welke autoriteit hebben, welke vaker backlinks plaatsen naar websites zoals die van jou, welke jou al eens genoemd maar nog niet gelinkt hebben, en hoe zij dat doen. Hierna zet ik samen met jou campagnes op om hen te benaderen met jouw content ‘unicorns’, waar zij maar al te graag naar zullen verwijzen.

Backlinks van concurrentie overnemen

Net zoals content kan je ook de backlinks van je concurrentie overnemen. Wel zo makkelijk, want de websites die links naar de websites van jouw concurrenten hebben geplaatst zullen ook wel een backlink naar jouw website willen plaatsen. Helemaal als je hen hiertoe overhaalt met content of andere ‘linkable assets’ die beter zijn dan die van je concurrent, en die je in een eerdere SEO campagne hebt gecreëerd.

Hiervoor onderzoek ik binnen deze SEO campagne welke websites backlinks naar welke content van jouw concurrenten hebben geplaatst en zet ik samen met jou campagnes op om hen te benaderen met jouw content ‘unicorns’, waar zij maar al te graag naar zullen verwijzen.

Meta data A/B test

De meta titles en descriptions van je SEO bestemmingspagina’s bepalen grotendeels of bezoekers op jouw link op de Google en Bing zoekresultatenpagina’s klikken, of op die van je concurrent. Het optimaliseren van deze meta data kan je dus veel extra website bezoekers opleveren.

Om te voorkomen dat je deze titles en descriptions in het wilde weg gaat aanpassen, en daardoor misschien juist minder bezoekers gaat krijgen, kan ik deze voor jou A/B testen. Hierbij delen we pagina’s in een controlegroep en een testgroep in en voorzien we de meta titles en descriptions van de testgroep pagina’s van bijvoorbeeld een call-to-action, power words, aantallen, opsommingen of meer emotie. Vervolgens meten we het verschil in click-through-rate en bezoekersaantallen voor en tijdens de testperiode. May the best win!

Bouncepercentage A/B test

Negatief gebruikersgedrag zoals ‘bouncen’ (gebruikers keren na landing op je website direct weer terug naar de Google of Bing zoekresultatenpagina) is slecht voor je SEO. Vooral Google bestraft dit met lagere rankings. Het is dus belangrijk dat bezoekers vanaf Google op je SEO bestemmingspagina’s blijven, en niet vanaf daar direct weer terug gaan naar de Google zoekresultatenpagina.

Als het bouncepercentage van belangrijke SEO bestemmingspagina’s te hoog is dan onderzoek ik met behulp van heatmaps en exit-polls waarom bezoekers vanaf deze pagina’s direct vertrekken, bedenk ik samen met jou verbeterpunten voor deze pagina’s, en gaan we die A/B testen. Eén van de testdoelen bij deze A/B test is dan het verlagen van het bouncepercentage. Andere mogelijjke testedoelen zijn dan het verhogen van de paginawaarde en click-through-rate vanaf de betreffende pagina naar andere pagina’s binnen je website.

Heb je vragen over of interesse in één van deze SEO campagnes? Neem dan contact met mij op.