3 maart 2015

Gratis adverteren? Zo doe je dat!

Als bedrijf wordt je vaak benaderd door media exploitanten die jou een ‘fantastisch’ aanbod doen om bij hen te adverteren. Uiteraard hangt daar een prijskaartje aan, want gratis adverteren bestaat niet. Toch? Of wel…?

Natuurlijk kan je gratis adverteren! Als je de juiste mogelijkheden maar slim inzet. Daarom hebben wij hier voor jou de mogelijkheden om gratis te adverteren op een rijtje gezet.

Gratis adverteren op internet

Het belangrijkste medium om gratis te adverteren is internet, oftewel online. Offline media zoals kranten, tijdschriften, (gedrukte) bedrijvengidsen, radio en tv vragen immers altijd geld en zijn dus nooit gratis. Daarnaast worden veel offline media zo slecht gelezen en bekeken dat het zonde is van je geld om daarin te adverteren.

De belangrijkste mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken met gratis online advertenties zijn zoekmachines, social media, en andere websites. Hieronder lees je hoe je deze mogelijkheden kunt inzetten om gratis te adverteren. Heb je naar aanleiding hiervan vragen, neem dan hier gratis en vrijblijvend contact met mij op.

Gratis adverteren in zoekmachines

Veel mensen beginnen hun zoektocht naar producten of diensten die jij hen kunt leveren bij zoekmachines zoals Google en Bing. Van deze twee zoekmachines heeft Google verreweg het grootste marktaandeel. Daarom is het belangrijk dat jouw website bovenaan in Google staat. Dat doe je door je website te optimaliseren voor zoekmachines, ook wel ‘zoekmachine optimalisatie’ genoemd.

Zoekmachine optimalisatie is één van de dingen waar wij bij Add to Friends goed in zijn. Anders was je immers niet op onze website terecht gekomen! Wil jij weten hoe je met zoekmachine optimalisatie gratis in zoekmachines kunt adverteren, en wil je dit beter doen dan je concurrenten? Neem dan hier gratis en vrijblijvend contact met mij op.

Gratis adverteren op social media

Zowel jong als oud brengt tegenwoordig heel veel tijd door op social media zoals Facebook, Twitter en Pinterest. Van deze social media heeft Facebook verreweg het grootste marktaandeel. Daarom is het belangrijk dat jouw website veel genoemd en geroemd wordt op Facebook, zodat veel Facebook gebruikers indirect gratis voor jou gaan adverteren en zijzelf en hun vrienden jouw website gaan bezoeken.

Dat gebeurt alleen als je nadrukkelijk op social media aanwezig bent, met een sterke ‘social media presence’. Voor een sterke ‘social media presence’ is meer nodig dan een Facebook pagina waar je af en toe een status update op plaatst; hiervoor dien je op het juiste moment de juiste berichten te richten aan de juiste mensen. Dit optimaliseer je aan de hand van de gratis statistieken die Facebook Insights je biedt, en de gratis webstatistieken van Google Analytics.

Uiteraard doen je concurrenten dit ook, dus moet jij dit slimmer aanpakken dan hen. Wil jij weten hoe je met een sterke ‘social media presence’ gratis op social media zoals Facebook kunt adverteren, neem dan hier gratis en vrijblijvend contact met mij op.

Gratis adverteren op andere websites

Nog een mogelijkheid die veel bedrijven links laten liggen is het gratis adverteren op andere websites. Als je via Google zoekt op bijvoorbeeld de bedrijfsnamen van jouw concurrenten of die van andere bedrijven in jouw branche (of in branches die veel op de jouwe lijken) dan vind je allerlei overzichtspagina’s (zgn. ‘directories’) en websites die andere bedrijven op hun website vermelden. Bij die vermelding staat meestal niet alleen de bedrijfsnaam en het bezoekadres, maar ook het adres van de website met een link hier naartoe. Het plaatsen van links naar andere websites noemen we ‘backlinking’.

De makkelijkste manier om ‘backlinks’ te verkrijgen is deze te vragen aan bedrijven of verenigingen die je al kent, en waarvan je verwacht dat die je waarschijnlijk wel op hun website zullen vermelden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de websites van je leveranciers, die van de ondernemersverenigingen en brancheverenigingen waar jouw bedrijf lid van is, of de websites van de sportclubs of andere goede doelen die jouw bedrijf sponsort. Deze bedrijven en verenigingen zullen hoogstwaarschijnlijk geen geld vragen voor het plaatsen van een backlink naar jouw website, waardoor jij gratis op hun website adverteert.

Iets moeilijker, maar nog steeds prima te doen, is het plaatsen van backlinks op overzichtspagina’s (‘directories’). Hiervoor kijk je op de overzichtspagina’s die je via Google vind naar linkjes of invulvelden met namen als ‘link plaatsen, ‘uw vermelding’, ‘contact’ of ‘colofon’, en vul je daar je bedrijfs- en website-gegevens in.

Uiteraard doen je concurrenten dit ook, dus moet jij dit slimmer aanpakken dan zij. Wil jij weten hoe je met slimme backlinking gratis op andere websites kunt adverteren, neem dan hier gratis en vrijblijvend contact met mij op.

Meer informatie over gratis adverteren

Wil je meer weten over gratis online adverteren? Neem dan hier gratis en vrijblijvend contact met mij op.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.