Dashboarding: zo overtuig je de CEO met jouw marketingresultaten

Voorbeeld Power BI dashboard

Wij marketeers en marketingverantwoordelijken willen graag dat wij en ons werk gezien worden, vooral binnen het bedrijf of de organisatie waarvoor wij werken. Die zichtbaarheid helpt ons onder andere bij het verkrijgen van resources en in onze carrière. Daarvoor is het belangrijk dat we niet alleen onze directe leidinggevenden overtuigen van onze resultaten, maar ook de CEO van het bedrijf of de organisatie waarvoor wij werken. In dit artikel deel ik hiervoor een aantal praktische tips met je, met focus op dashboarding.

Tijd en aandacht zijn schaars

Allereerst een belangrijk aandachtspunt: de tijd en aandacht van de C-suite, waartoe niet alleen de CEO maar ook de invloedrijke CFO toe behoren, zijn schaars. Jouw resultaten moeten zij dus in goed te bevatten hapklare brokken op een presenteerblaadje aangereikt krijgen. Hoe je dat doet lees je hieronder.

Altijd aanwezig, op het juiste moment

Om de C-suite blijvend te overtuigen moet je niet afhankelijk zijn van een periodieke -of misschien zelfs wel incidentele- presentatie of van het toevallige praatje bij de koffieautomaat of de kerstborrel. Nee, zodra zij in de performance cijfers van het bedrijf of de organisatie duiken (en dat doen ze vaker dan jij denkt) dan moeten jouw marketing resultaten daarbij staan.

Altijd aanwezig, op de juiste plaats

De C-suite maakt geen gebruik van Google Analytics. Of van Google Data Studio. En hoe graag jij het ook zou willen, dat gaan zij ook niet doen (want zoals eerder gezegd, hun tijd en aandacht zijn schaars). De resultaten die zij bekijken en waarop zij sturen staan in management dashboards en rapportages, dus jouw marketing resultaten horen daar ook in.

Die management dashboards en rapportages zijn meestal onderdeel van een business intelligence omgeving. Maken je CEO en CFO gebruik van Power BI, dan staan daar jouw marketing KPI’s in te shinen. Idem voor Tableau, Qlik, Oracle, MicroStrategy, of welke BI tool dan ook. Zorg ervoor dat de belangrijkste marketing KPI’s onderdeel zijn van de management dashboards en rapportages die de C-suite regelmatig gebruikt.

Focus op de juiste KPI’s

De C-suite is niet geïnteresseerd in bereik, CPM, CPC, ROAS, conversieratio’s, gemiddelde transactiewaarden, bouncepercentages, etc. Voor hen tellen KPI’s die gericht zijn op omzet, winstmarges (netto, bruto, operationeel), kosten, rendement, de cashpositie, aanwas en churn van klanten, en misschien ook nog wel zaken als reputatie en klanttevredenheid.

En mijn marketing KPI’s dan? Hoor ik je nu vragen. Die houd je lekker voor jezelf en je naaste collega’s, in eigen rapportages en dashboards. Maar dan wel als onderdeel van dezelfde business intelligence omgeving zodat een nieuwsgierige CEO of CFO altijd met één muisklik toegang heeft tot jouw gedetailleerde informatie over bijvoorbeeld de kosten en winstbijdrage van een bepaalde campagne.

Houd het simpel

Zoals gezegd moet de C-suite jouw marketingresultaten in goed te bevatten hapklare brokken op een presenteerblaadje aangereikt krijgen. De data visualisaties van die resultaten in de management dashboards en rapportages moeten dus in één oogopslag de juiste informatie bieden. Gebruik daarom eerder cards, meters en KPI visuals dan diagrammen, grafieken en tabellen. Overdaad schaadt. En ook hier geldt dat de nieuwsgierige CEO of CFO altijd met één muisklik toegang moet hebben tot de onderliggende gedetailleerde informatie.

Altijd actueel

High-over KPI’s in management dashboards en rapportages worden vaak slechts maandelijks ververst vanwege financiële cycli, maar met name operationele KPI’s worden vaker bekeken omdat daar sturing op korte termijn nodig is. Dat betekent dat je CEO dus (veel) vaker dan maandelijks zijn management dashboards en rapportages bekijkt. De cijferfetisjisten onder hen doen dat vrijwel dagelijks.

Daarom is het belangrijk dat jouw marketingresultaten in die management dashboards en rapportages altijd actueel zijn. Zorg ervoor dat die dagelijks automatisch ververst worden. Dat is niet moeilijk; de meeste business intelligence tools kunnen gekoppeld worden aan marketing tools zoals Google Analytics, CRM en marketing automation systemen, Google/Bing/Facebook Ads en andere advertentieplatformen. Refreshes kunnen vaak automatisch worden gescheduled, zelfs meerdere malen per dag. Hier lees je hoe dat werkt bij bijvoorbeeld Google Analytics data in Power BI.

Download het gratis e-book ‘Google Analytics + Power BI = Power Analytics’

Tot slot

Over management en marketing dashboarding en reporting valt veel te vertellen. Misschien dat ik dat in volgende artikelen hier ga doen. Wie weet. Vooralsnog kan je met dit artikel al een heel eind komen bij het overtuigen van je CEO met jouw marketingresultaten. Heb je hierover vragen, stel die dan in het opmerkingenveld onderaan dit artikel.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.