Do’s en don’ts voor marketing measurement tijdens corona

marketing measurement tijdens covid-19 coronaDeze week publiceerde de marketingafdeling van Google een artikel met daarin hun ervaringen en bevindingen tijdens de huidige Covid-19 (Corona) pandemie. Hierin vertelt Google ook wat momenteel bij hen werkt, en wat niet.

De 4 belangrijkste learnings hieruit deel ik graag met jou. Dit zijn:

  1. Focus blijven houden op long-term KPI’s;
  2. Cross-channel key influences analyseren;
  3. Pretesting van advertenties;
  4. Terughoudend zijn met A/B testen.

Hieronder licht ik deze vier learnings verder toe.

Focus blijven houden op long-term KPI’s

Ook al zijn je doelstellingen voor de langere termijn nog steeds relevant, in deze coronatijden zou je in de verleiding kunnen komen je KPI’s te wijzigen naar korte-termijn KPI’s. Natuurlijk is het belangrijk om juist nu te sturen op ROI KPI’s zoals bijvoorbeeld CPL of CPS van campagnes, maar andere korte-termijn KPI’s zijn in deze unieke tijden niet meer relevant en haalbaar.

Cross-channel key influences analyseren

Waar in stabiele tijden het effect van je marketinginspanningen op je resultaten bijna voorspelbaar is, geldt dat nu niet. Niet alleen heb je te maken met onvoorspelbaar gedrag van je doelgroep, ook andere factoren beïnvloeden je resultaten. Denk aan nieuws in het algemeen of nieuws over jouw bedrijf of merk, andere campagnes of andere kanalen die jij of je concurrenten nu inzetten, sterke fluctuaties in zowel prijzen als performance van kanalen zoals organic en paid search en social, etc.

Daarom is het juist nu belangrijk om snel de factoren te vinden die de meeste invloed hebben op jouw marketingresultaten. Dit kan je eenvoudig doen met een key influences (regressie) analyse waarover je hier en hier meer voorbeelden en informatie vindt.

Pretesting van advertenties

In onzekere tijden als deze zoeken mensen hulp en comfort, zowel praktisch als emotioneel. Mogelijk zit je doelgroep nu niet te wachten op jouw boodschap, hoe graag je ze die ook zou willen laten weten. Ga je hen toch benaderen dan is het nu nog belangrijker om te weten hoe jouw advertenties worden gepercipieerd. Zo voorkom je dat je de plank misslaat, of nog erger, je imago schaadt.

Pretesting van advertenties hoeft niet moeilijk te zijn en lang te duren, waardoor je nog steeds snel kunt schakelen. Je advertentie met enkele gerichte vragen voorleggen aan een representatieve steekproef van je klanten, prospects of suspects is al voldoende. Tools waarmee je dit snel en gemakkelijk kunt doen zijn SurveyMonkey en Hotjar.

Terughoudend zijn met A/B testen

Google gaat in hun artikel dieper in op market testing, wat nu lastig is door de verschillen in social distancing protocollen en daarmee de onvoorspelbaarheid van gebruikersgedrag. In Nederland resp. België hebben we weliswaar te maken met één protocol, maar alsnog ook met onvoorspelbaar gebruikersgedrag.

Vanwege de laatste reden ben ik nu terughoudend met het opzetten en uitvoeren van A/B testen. Natuurlijk zijn die -als zij goed worden opgezet- representatief, maar gebruikersgedrag fluctueert nu teveel waardoor de resultaten van je A/B testen voor de langere termijn niet representatief zijn. Los van de vraag of A/B testing nu wel een prioriteit moet zijn…

Het volledige artikel van Google Marketing vind je hier.

Bron afbeelding: https://hermengrasmanontwerp.nl/

 

Summary
Do’s en don’ts voor marketing measurement tijdens corona
Article Name
Do’s en don’ts voor marketing measurement tijdens corona
Description
De 4 belangrijkste marketing measurement learnings van Google Marketing tijdens de huidige Covid-19 (Corona) pandemie, voor jouw samengevat.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.