Marketing tijdens de coronacrisis

marketing coronaWe kunnen er niet omheen; het coronavirus zet Nederland op zijn kop en zorgt voor een nieuwe realiteit. Een realiteit waar we als marketeers snel op moeten anticiperen om de gevolgen van de coronacrisis zoveel mogelijk te beperken.

Als volledige branches zoals travel, horeca en leisure op slot gaan dan raakt dat niet alleen hen maar ook bedrijven in andere branches. Het naijleffect van Covid-19 zal nog lang merkbaar zijn. Daarom is het noodzakelijk om nu al in te spelen op die nieuwe realiteit door je nu direct nog meer te richten op kostenbeheersing en ROI-maximalisatie. Hieronder geef ik je een aantal praktische tips om hier op korte termijn mee aan de slag te gaan.

Scenario’s

Is je marketingstrategie ‘coronaproof’? Waarschijnlijk niet. De kans is klein dat je een crisis zoals de coronacrisis hebt voorzien en in je marketingstrategie hebt opgenomen. Dus is het belangrijk om nu direct met je team de ‘what if’ scenario’s te bespreken en te zien of je marketingstrategie die scenario’s kan doorstaan.

Denk bij deze scenario’s groots; restricties van kernactiviteiten, de ondergang van bepaalde bedrijfstakken, de koopkrachtverlaging van bepaalde doelgroepen, de (on)beschikbaarheid van medewerkers en daarmee van kennis en kunde, enz. Denk je groots dan valt de realiteit mee maar ben je wel goed voorbereid.

Doelgroepen

In branches zoals travel, horeca en leisure werken veel -vooral jonge- mensen met tijdelijke of nulurencontracten of op uitzendbasis. Zij zijn daardoor degenen die direct te maken hebben met koopkrachtverlaging. Dit is slechts een voorbeeld; als jij je doelgroepen goed kent dan weet je vast zelf ook wel welke van jouw doelgroepen relatief zwaarder getroffen zullen worden.

Propositie

Nu is ook het moment om je propositie te herzien. Consumenten en bedrijven zullen op de korte termijn ‘risico avers’ zijn en dus eerder risicomijdend gedrag vertonen. Dat betekent dat dit een goed moment is om abonnementen en contracten te verlengen, want mensen zullen minder snel geneigd zijn om risicozoekend gedrag te vertonen en over te stappen naar een nieuwe aanbieder. Focus je dus op retentie.

Kanalen en campagnes

Veel bedrijven drukken nu op de panic-button en pauzeren al hun campagnes. Een begrijpelijke keuze, maar niet verstandig. Om ook na de coronacrises overeind te blijven moeten juist nu je marketing- en salesprocessen gecontinueerd kunnen worden, maar wel op zo’n manier dat de ROI van je kanalen en campagnes gemaximaliseerd wordt. ROI-maximalisatie is natuurlijk altijd belangrijk, maar nu helemaal. Hierbij kan ik je ondersteunen met deze gratis hypertargeting analyse.

Nu een groot deel van de bevolking thuis zit wordt er meer gebruik gemaakt van social media; zorg dus dat je daar extra aanwezig bent. Daarnaast hebben we nu meer tijd om dingen te bekijken en te vergelijken via zoekmachines en vergelijkingssites, waardoor goede aanwezigheid in deze ‘top of the funnel’ direct na de crisis zorgt voor omzet voor jouw bedrijf. En nog een bijkomend voordeel; doordat veel adverteerders hun campagnes pauzeren dalen de CPC prijzen en andere advertentiekosten, wat weer gunstig is voor je ROI.

Match data en focus op klantwaarde. Juist nu

Het is heel verleidelijk om in paniek blind te varen op je Google Analytics data. Echter, Google Analytics meet kortcyclisch en houdt geen rekening met bijvoorbeeld herhaalaankopen en klantwaarde. Daarom is het belangrijk om ook in deze turbulente tijden je hoofd koel te houden en die data te matchen met de gegevens in je CRM of ecommerce systeem. Alleen zo is het mogelijk om doelgroepen, campagnes en campagne-onderdelen die daadwerkelijk klantwaarde en resultaten genereren te behouden en zo je omzet en winst zoveel mogelijk op peil te houden.

Heb je vragen over het matchen van Google Analytics data met CRM of ecommerce gegevens, neem dan contact met mij op.

Blijf positief

Het zijn turbulente tijden maar ook hier komt een einde aan, dus blijf positief. Succes, sterkte deze week, en werkze!

 

Summary
Marketing tijdens de coronacrisis – 4 tips
Article Name
Marketing tijdens de coronacrisis – 4 tips
Description
Het coronavirus Covid-19 is ook voor marketeers een uitdaging. Lees hier 4 tips om juist nu je ROI te maximaliseren en kosten te beheersen.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.