Zo maak je een goede call to action

call to actionIedere website of webpagina heeft een doel. Dat doel kan bijvoorbeeld een aankoop zijn, een inschrijving (voor een nieuwsbrief of event), een oproep om contact op te nemen, etc. Om het je website bezoekers zo gemakkelijk mogelijk te maken om hun (en jouw) doel te bereiken stimuleer je ze hiertoe met een ‘call to action’ (CTA). Letterlijk vertaald; de oproep die jij aan de lezers van je website of -pagina doet om een bepaalde actie te doen.

Hieronder vind je een aantal tips waaraan een goede call to action dient te voldoen.

1. Kies je call to action zorgvuldig

Bij ieder doel hoort een unieke call to action. Binnen conversie optimalisatie kennen we het begrip ‘attention ratio’. Dit betekent dat hoe meer verschillende CTA’s je op een pagina plaatst, hoe lager het conversie percentage van die pagina (percentage bezoekers wat een door jou gesteld doel behaalt) zal zijn. Veel verschillende CTA’s op één pagina levert immers keuzestress bij je bezoekers op, en keuzestress zorgt ervoor dat je bezoekers geen keuze kunnen maken en dus geen conversie doen. Kies dus zorgvuldig de CTA die past bij de pagina, bij de bezoekers van de pagina, en bij de intentie waarmee zij die pagina bezoeken. Wees hierbij consistent; zorg ervoor dat je CTA past bij de pagina. Een CTA voor de inschrijving voor een nieuwsbrief met tips en trucs past bij een pagina met tips en trucs, een ebook download CTA past bij een pagina over hetzelfde onderwerp, etc.

2. Plaats je call to action strategisch

Veel CTA’s worden aan het eind van pagina’s geplaatst. Dat lijkt logisch; nadat bezoekers je pagina hebben gelezen klikken zij op de CTA onderaan je pagina. Toch? Helaas… Uit onderzoek van Joshua Schwartz, Chief Data Scientist bij Chartbeat, blijkt dat de meeste lezers niet verder lezen dan gemiddeld 60% van een pagina. Daarna zijn zij niet meer geïnteresseerd, hebben zij geen tijd meer, worden zij afgeleid, of zijn er andere redenen waarom zij niet meer verder lezen. Het punt waarop jouw bezoekers stoppen met lezen is de plek waar jouw CTA behoort te staan.

Uiteraard is die 60% een gemiddelde en verschilt dit percentage per website, per pagina, per onderwerp, etc. Het is daarom belangrijk om te achterhalen wat het afhaakmoment in jouw pagina’s is. Binnen conversie en UX/UI optimalisatie maken we hiervoor gebruik van ‘scrollmaps’ zoals in de onderstaande afbeelding (hierin wordt het rode deel door alle bezoekers gezien, het gele deel door 50%, en het blauwe deel door minder dan 20%).

blog scrollmap

3. Design je call to action

Naast de strategische plaats van je CTA is het belangrijk dat deze zo wordt ontworpen dat deze ‘er uit springt’. Een goed CTA design bevat de volgende 3 elementen:

Ruimte

Door ruimte rondom je CTA te creëren zorg je ervoor dat deze geen onderdeel lijkt van je pagina tekst of zijbalken maar een apart onderdeel van de pagina wordt, die zo de aandacht van de bezoeker vraagt. Een andere manier om ruimte te simuleren is door je CTA in een box of layer te laten ‘zweven’.

Kleur

Een andere manier om de CTA de aandacht van je lezers te vragen is door de kleur af te laten wijken van de overige (design)elementen van de pagina. Dat betekent niet dat je CTA altijd knalrood, fel oranje of pimpelpaars moet zijn, het moet wel een kleur zijn die past bij de basiskleuren van je website maar moet er tegelijkertijd ook uit springen. Voor de keuze van je CTA kleur kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de tegenovergestelde kleuren binnen het onderstaande ‘color wheel’:

color wheel

Functionele elementen

De functionele elementen van je CTA zijn afhankelijk van je doel. Wil je bijvoorbeeld dat bezoekers zich voor je nieuwsbrief inschrijven dan is een email adres invulveld onontbeerlijk, samen met een ‘inschrijf’ of ‘verzend’ button. Wil je dat ze naar een andere pagina doorklikken, gebruik dan een button of link in een kleur die afwijkt van de tekst kleur. Wat je ook doet, zorg er altijd voor dat het voor bezoekers duidelijk is wat zij moeten doen.

4. Schrijf goede call to action copy

Dit lijkt een open deur, maar is het helaas toch echt niet. Als je met een goed CTA design eenmaal de aandacht van je bezoekers hebt getrokken is het tijd om ze te overtuigen om actie te ondernemen. Goede CTA copy bevat hiervoor de volgende 3 elementen:

Kopregel

De kopregel vat samen wat jij de bezoeker te bieden hebt. Bijvoorbeeld een email nieuwsbrief, een handig ebook, een kortingscode, etc.

Body copy

De body copy bevat iets meer detail informatie dan de kopregel, zonder die te herhalen. Bijvoorbeeld een stukje tekst over de onmisbare tips en trucs in je email nieuwsbrieven, drie redenen waarom de bezoeker jouw ebook absoluut moet downloaden, de einddatum van je kortingsactie, etc.

Micro copy

De micro copy is de copy die je gebruikt in je buttons e.d. Bij bijvoorbeeld de inschrijving voor een email nieuwsbrief ligt ‘Inschrijven’ voor de hand, en bij een ebook download ‘Downloaden’. Je kunt hier echter ook wel iets creatievere micro copy invullen zoals ‘Houd mij op de hoogte’ of ‘Stuur mij mijn ebook’.

5. Houd je call to action simpel

Laat bezoekers alleen het minimale doen wat nodig is om jouw doel te behalen. Zo heb je voor bijvoorbeeld een geslaagde email nieuwsbrief inschrijving alleen het email adres van de ontvanger nodig. Niet zijn naam, bedrijfsnaam, adres, geboortedatum, de naam van zijn huisdier, etc. Die informatie kan je later, bij het verrijken van je lead, alsnog vragen. Iedere extra actie die bezoekers moeten doen om jouw doel te behalen zorgt voor een lagere conversie. Dat geldt helemaal voor acties waarvan bezoekers het nut en de noodzaak niet direct inzien.

6. Test je call to action

De belangrijkste tip bewaar ik natuurlijk voor het laatst. Test! (dat uitroepteken staat er niet voor niets). Alleen door goed te testen weet je wat voor jouw pagina’s en CTA’s het beste werkt, en hoe je daarmee de beste resultaten kunt behalen. Test daarbij verschillende aspecten van zowel je pagina’s als van je CTA’s. Meer informatie over het testen van pagina’s, CTA’s e.a. vind je hier.

Download gratis e-book Website Optimalisatie

Hulp nodig?

Mocht je er niet uitkomen met het testen en optimaliseren van je CTA’s of andere aspecten van je website, neem dan even contact met mij op.

 

Summary
Zo maak je een goede call to action
Article Name
Zo maak je een goede call to action
Description
Zes belangrijke tips om een goede call to action button en tekst te kiezen, te schrijven en te ontwerpen om zo de conversiewaarde van je pagina te verhogen.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.