Zo vind je jouw best converterende organische zoekwoorden

keyword heroSinds Google Analytics vrijwel alle organische zoekwoorden in het Zoekopdrachten rapport verbergt onder ‘other’ of ‘not provided’ is het lastig om te achterhalen welke zoekopdrachten leiden tot website bezoeken en -nog belangrijker- tot resultaten.

Natuurlijk kan je een deel van die informatie wel bij elkaar sprokkelen via Google Search Console, maar dan weet je nog niet welke zoekopdrachten hebben geleid tot welk bezoekgedrag zoals het aantal bezochte pagina’s, de bezoekduur, bounce percentage en exit percentage. En nog belangrijker, je weet ook niet welke zoekopdrachten hebben geleid tot conversies zoals aanvragen, inschrijvingen of bestellingen.

Keyword Hero

De oplossing die ik hiervoor adviseer is Keyword Hero. Keyword Hero maakt gebruik van de informatie uit Google Analytics, Google Search Console en data points uit browser extensies. Google vertelt hier zelf hoe Keyword Hero werkt.

Met behulp van machine learning wordt deze informatie verwerkt tot een (volgens Keyword Hero) nauwkeurigheid van 85%. Zo hoog heb ik het zelf nog niet gemeten maar deze oplossing biedt wel veel meer informatie en inzichten dan de 1-2% van de zoekopdrachten die Google Analytics niet onder ‘other’ of ‘not provided’ verbergt.

Keyword Hero configureren

Keyword Hero configureer je als volgt:

  1. Creëer een account op Keyword Hero met de Google account gegevens die je ook voor Google Analytics en Google Search Console gebruikt;
  2. Bepaal welk website domein en Google Analytics account, property en dataweergave (view) je wilt gebruiken voor het bekijken van de zoekwoorden;
  3. Kies je conversiedoel. Dit kan e-commerce tracking zijn of één van je eigen binnen Google Analytics ingestelde doelen;
  4. Koppel je Google Search Console property aan je Keyword Hero account;
  5. Maak (binnen je Keyword Hero account) een nieuwe property (een ‘mirrored account’) aan waarbinnen je zoekwoorden getoond worden. Deze property met gekoppelde view vind je later terug in je Google Analytics account;
  6. Kies je Keyword Hero abonnement. De gratis versie voldoet prima voor een kleinere website met niet meer dan 25 URL’s, de betaalde abonnementen voor grotere websites variëren van $19–149 per maand;
  7. Selecteer in Keyword Hero bij je domein ‘Use last click attribution’ om bezoekers die die direct je webadres intypen (‘direct verkeer’) goed te kunnen onderscheiden van de bezoekers die via een zoekopdracht op je website komen;
  8. Optioneel kan je binnen Keyword Hero nog specifieke brand keywords opgeven, zoals je bedrijfs- of merknaam, om in Google Analytics onderscheid te kunnen maken tussen ‘branded’ en ‘non branded’ zoekwoorden.

Keyword Hero resultaten in Google Analytics

Keyword Hero heeft na het configureren ongeveer 24 uur nodig om de data te verwerken. Daarna vind je de organische zoekwoorden waarmee jouw website wordt bezocht in je Google Analytics account onder de property ‘Keyword Hero – [jouw website]’ en de dataweergave ‘Keyword View’ in het rapport Acquisitie > Campagnes > Organische zoekwoorden.

Dit rapport ziet er net zo uit als je andere Google Analytics acquisitie rapporten. Dus ook hier zie je de aantallen bezoekers, hun aantallen bezochte pagina’s en sessieduur, bounce- en exit-percentages, en de aantallen conversies (bij conversiedoel) of omzet (bij e-commerce), in dit geval per organisch zoekwoord. Uiteraard kan je hier ook gebruik maken van secundaire dimensies of aangepaste rapportages voor meer inzichten voor bijvoorbeeld het optimaliseren van je landingspagina’s of meta data.

Download gratis gids en checklist ‘Content Optimalisatie voor SEO’

Hulp nodig?

Mocht je er niet uitkomen met Keyword Hero, Google Analytics, of andere vraagstukken op het gebied van zoekmachine- of conversie-optimalisatie of web analytics, neem dan even contact met mij op.

 

Summary
Zo vind je jouw best converterende organische zoekwoorden met Keyword Hero
Article Name
Zo vind je jouw best converterende organische zoekwoorden met Keyword Hero
Description
Met Keyword Hero vind je de organische zoekwoorden die jouw website de meeste en beste bezoekers en conversies opleveren weer terug in Google Analytics.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.