Wat zijn de alternatieven voor Google Analytics?

google analytics alternatievenGoogle Analytics is voor de meeste website exploitanten nog steeds de standaard oplossing voor web analytics. Bestaan er dan geen alternatieven voor deze allesweter? Jazeker, die bestaan. Hieronder vind je een aantal alternatieven voor Google Analytics op een rij. Heb je hierover vragen, neem dan contact met mij op of boek een gratis en vrijblijvende marketing & sales data advies sessie.

Waarom een alternatief voor Google Analytics?

Niet voor niets staat in de inleiding het woord ‘allesweter’. Een belangrijke reden waarom sommige bedrijven en organisaties ervoor kiezen om geen gebruik te maken van Google Analytics is namelijk het feit dat Google niet alleen heel veel van ons en de bezoekers van onze websites weet, maar dat deze data ook is opgeslagen op servers die in de Verenigde Staten staan. Vooral voor (semi-)overheidsdiensten en andere publieke organisaties is dat niet wenselijk, zeker gezien de recente politieke ontwikkelingen aan de overkant van de grote plas.

Ook zijn er bedrijven die het lastig vinden om Google Analytics volledig conform de privacy richtlijnen van verschillende landen in te richten en daarom maar gebruik maken van een alternatieve web analytics oplossing. Dat zien we vooral gebeuren bij kleinere Nederlandse bedrijven die actief zijn op de Duitse markt, waar de privacy richtlijnen nog wat strenger zijn dan in Nederland.

[inbound_button font_size=”20″ color=”#ff6600″ text_color=”#ffffff” icon=”” url=”https://www.addtofriends.nl/google-analytics-checklist/” width=”” target=”_self”]Download de gratis Google Analytics Checklist[/inbound_button]

Google Analytics alternatieven

Wat je redenen ook mogen zijn, hieronder vind je een aantal alternatieven voor Google Analytics. Natuurlijk is dit geen compleet overzicht: er bestaan ook tools die een deel van de web analytics functionaliteiten van Google Analytics bieden, maar dat zijn daardoor m.i. geen volwaardige alternatieven voor Google Analytics.

Piwik

Piwik is het Google Analytics alternatief wat we in de praktijk relatief vaak tegenkomen. Dat is niet zo verwonderlijk aangezien Piwik, net als Google Analytics, gratis en redelijk gebruiksvriendelijk is. Een belangrijk argument om Piwik in plaats van Google Analytics te gebruiken is het feit dat bij Piwik de data op de eigen (web)server opgeslagen worden en niet op een server die eigendom is van een derde partij (zoals Google).

Piwik komt in twee smaken: een gratis community versie, en Piwik Pro. Hier vind je de verschillen tussen de beide versies. Piwik Pro komt ook weer in twee smaken; een cloud versie (die dus niet het voordeel kent van data die wordt opgeslagen op een eigen server) en de zelf gehoste versie. De kosten van Piwik Pro zijn afhankelijk van het aantal bezoekers en beginnen bij € 29 per maand.

Ten opzichte van de gratis community versie biedt de betaalde Pro versie onder andere tag management (vergelijkbaar met Google Tagmanager), betere segmentatiemogelijkheden dan de community versie, campagne rapportages, Google AdWords integratie, funnel analytics en conversie attributie. Functies die het gratis Google Analytics standaard biedt, naast integratiemogelijkheden met andere Google producten. Daarnaast kunnen de functionaliteiten van Piwik met behulp van (voornamelijk commerciële) plugins van Piwik en van derden ook worden uitgebreid met onder andere heatmaps, form analytics, campagne en media analytics, en nog veel meer.

Wil je Piwik in plaats van Google Analytics inzetten dan kan je dus eigenlijk niet om de Pro versie heen. Afhankelijk van je analytics behoeften kan het zijn dat je daar ook enkele abonnementen op commerciële plugins bij nodig hebt.

Clicky

Laat je niet foppen door de kinderachtige naam; Clicky is een volwaardig alternatief voor Google Analytics. Een groot voordeel van Clicky is dat alle rapportages real-time inzicht bieden, waar dit bij Google Analytics nogal beperkt is. Verder vind ik persoonlijk de user interface duidelijker en de rapportages logischer dan die van Google Analytics, en is de mobiele versie gebruiksvriendelijker.

De gratis versie van Clicky is beperkt tot 1 website en 3.000 pageviews per dag. Dat lijkt misschien weinig maar dit is een aantal wat veel websites niet halen. Heb je meer websites of heeft je website meer pageviews dan is er de Pro versie, waarmee je voor € 9,99 per maand 30.000 pageviews op 10 websites kunt meten. Vanaf Pro Plus (€ 14,99 per maand) wordt het nog interessanter; dan heb je namelijk ook de beschikking over heatmaps die je meer inzicht bieden in het klikgedrag van bezoekers op een pagina. Die heatmaps zijn niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld Hotjar, wat wij binnen usability en conversie optimalisatie gebruiken, maar bieden voor veel toepassingen al meer dan voldoende inzichten. Ook beschikt Clicky Pro Plus over uptime monitoring wat jou een seintje geeft als je website offline is. Hier vertelt Clicky zelf hoe zij verschillen van Google Analytics.

Heeft Clicky dan geen nadelen? Natuurlijk wel. Het belangrijkste nadeel is dat de integratie met andere Google services nagenoeg afwezig is. Iets waar natuurlijk meer Google Analytics alternatieven last van hebben.

Open Web Analytics

Voor liefhebbers van open source oplossingen is er het Open Web Analytics project. Net als bij Piwik wordt ook hier de data op de eigen (web)server opgeslagen, waardoor ook Open Web Analytics kan worden ingezet in situaties waarin het niet wenselijk is dat deze data door een derde partij wordt opgeslagen.

Hier vind je een vergelijking tussen de functionaliteiten van Open Web Analytics en die van Google Analytics. Net als Clicky Pro Plus en Piwik Pro (met plugin) biedt Open Web Analytics ook heatmaps, en zelfs mouse movemaps. In tegenstelling tot Clicky Pro Plus en Piwik Pro is Open Web Analytics gratis, net als Google Analytics. Donaties worden uiteraard op prijs gesteld.

Het belangrijkste voordeel van Open Web Analytics is ook het belangrijkste nadeel; door het open source principe is er geen bedrijf wat ondersteuning biedt. Hiervoor kan je eigenlijk alleen terecht bij de Open Web Analytics support forums. Nu is de support vanuit Google voor Google Analytics voor bedrijven die geen Google Partner zijn ook niet altijd om over naar huis te schrijven, maar over Google Analytics is online dan nog veel informatie en documentatie te vinden. Naast ondersteuning is ook de doorontwikkeling en continuïteit van een open source project zoals Open Web Analytics nooit gegarandeerd.

Ondanks dat is Open Web Analytics een volwaardig alternatief voor zowel Google Analytics als Piwik Pro en Clicky Pro Plus, maar is het door de beperkte ondersteuning vooral weggelegd voor ervaren en vooral ook wat technisch onderlegde gebruikers.

Adobe Analytics

Naast Piwik Pro zijn er nog een aantal webstatistieken oplossingen die zich nog verder aan de bovenkant van de markt bevinden. Een bekende high end oplossing is Adobe Analytics, het voormalige Omniture SiteCatalyst. Adobe Analytics is onderdeel van de Adobe Marketing Cloud.

Waar Google Analytics, Clicky en Piwik gemakkelijk te implementeren zijn, is de implementatie van Adobe Analytics grotendeels maatwerk. Deze implementatie is afhankelijk van de te meten metrics en doelen. Het voordeel van deze maatwerk implementatie is dat de informatie die deze oplossing biedt wel helemaal toegespitst is op de wensen en behoeften van de organisatie. Daarnaast biedt Adobe Analytics uitgebreide data integratie mogelijkheden met de informatie architectuur van de organisatie, grotere hoeveelheden te meten custom variabelen (voor traffic, events en conversies) , en uitgebreide rapportages van verschillende data sets.

Is Adobe Analytics dan in alles beter dan Google Analytics? Nee. Buiten de implementatie zijn de segmentatiemogelijkheden van Adobe Analytics, en de manier waarop segmenten kunnen worden vergeleken, nog wat bewerkelijker. Daarnaast spelen ook de kosten een rol: naast de kosten die gemaakt dienen te worden voor de implementatie kunnen de licentiekosten voor de Adobe Marketing Cloud oplopen tot enkele duizenden Euro’s per maand.

Webtrends Infinity Analytics

Een andere high end oplossing is Webtrends Infinity Analytics. Vergeleken met Adobe Analytics, Google Analytics 360 (Google’s high end oplossing) en de standaard Google Analytics ligt de focus van Webtrends Infinity Analytics sterker op data analyse. Zo is er meer visitor-level data beschikbaar en zijn er veel mogelijkheden voor onder andere data exploratie, data segmentatie en drill-down (helaas niet on-demand beschikbaar), correlaties tussen dimensions en metrics, en custom reporting. Daarnaast is alle data real-time beschikbaar en wordt er bij grote data volumes geen gebruik gemaakt van data samples maar van alle data.

Een belangrijk nadeel van Webtrends Infinity Analytics is dat de historische data niet verder terug gaat dan 90 dagen, tenzij je gebruik maakt van web log analytics. Standaard kan je dus niet even snel vergelijkingen maken met eerdere periodes. Daarnaast is de integratie met andere services beperkt tot SharePoint.

De zelf-gehoste versie van Webtrends Infinity Analytics is niet meer beschikbaar, alleen nog de SaaS oplossing. Volgens Webtrends is en blijft de website exploitant echter wel eigenaar van alle data.

[inbound_button font_size=”20″ color=”#ff6600″ text_color=”#ffffff” icon=”” url=”https://www.addtofriends.nl/google-analytics-checklist/” width=”” target=”_self”]Download de gratis Google Analytics Checklist[/inbound_button]

Het beste alternatief voor Google Analytics

Het grootste nadeel van vrijwel alle Google Analytics alternatieven is en blijft de beperkte integratie met andere Google services zoals Google AdWords en Google Search Console. Heb je geen zwaar wegende redenen om een ander web analytics pakket toe te passen dan zou ik je aanraden sowieso gebruik te maken van Google Analytics en hier eventueel een alternatief naast te zetten. Zelf vind ik Clicky dan een mooie optie vanwege de real-time rapportages, maar misschien is in jouw geval Piwik een betere keuze vanwege de modulaire uitbreidingsmogelijkheden met behulp van plugins. Beide bieden voor een klein maandbedrag zelfs meer en betere functionaliteiten dan Google Analytics, de integratie met andere Google services uitgezonderd.

Het beste alternatief voor Google Analytics bestaat dus niet. Of je een alternatief voor Google Analytics nodig hebt, en zo ja welke, hangt helemaal af van jouw web analytics wensen en behoeften.

Google Analytics advies en ondersteuning

Als Google Analytics gecertificeerd webanalist kan ik je met gericht Google Analytics en webanalytics advies en ondersteuning helpen bij het verkrijgen van meer inzichten uit je website bezoekers en hun gedrag om zo je online resultaten te verbeteren. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met mij op.

 

6 thoughts on “Wat zijn de alternatieven voor Google Analytics?

  1. Ik mis eigenlijk in dit overzicht Statcounter.com Wordt door ons al ruim 10 jaar naast GA gebruikt voor al onze websites. Betaalde versie heeft veel opties inclusief koppeling met Google webmastertools.

  2. Webtrends Infinity Analytics is SaaS only, en niet On Premise beschikbaar. Een van de USPs is dat er geen beperking is op het aantal variabelen, en dat alle data op zowel User, Visit als event level beschikbaar is, tot minimaal 25 maanden terug. Er is hier dus geen extra configuratie voor nodig in de tagging. Verder zitten er ook geen limieten op drilldowns en segmentatie die je eventueel wil kunnen configureren. Infinity is gebouwd op een Bigdata architectuur, en is niet meer gebaseerd op logfiles.

  3. Beste Frans Jan,
    dank voor heldere overzicht!
    Weet je toevallig ook welke alternatieven er zijn voor Analytics om ‘page analytics’ uit te voeren voor Apps?
    Google Analytics is daarvoor geschikt, maar heeft dezelfde voor/nadelen als voor web.

Laat een antwoord achter aan Frans Jan Boon Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.