Facebook pagina conversie optimalisatie

conversie optimalisatie Facebook paginaDe meeste bedrijven besteden veel tijd aan het bijhouden van hun Facebook pagina. Soms zelfs nog meer dan aan hun website. De resultaten daarvan in termen van conversies (zoals bestellingen, downloads, contact- of offerte-aanvragen) zijn vaak (veel) lager dan die van andere verkeersbronnen en media. Grote kans dat dit bij jou ook het geval is. In dat geval is het de hoogste tijd om ook je Facebook pagina conversie te optimaliseren!

Nu is het ook niet gemakkelijk om het maximale te halen uit een medium waar je zelf nauwelijks invloed op hebt. Natuurlijk mag je van Facebook zelf bepalen welke content je op ‘jouw’ pagina plaatst, maar Facebook bepaalt het format en de spelregels. Toch is het wel mogelijk om binnen dat format en die spelregels (de resultaten van) je Facebook pagina te optimaliseren.

Facebook pagina optimalisatie aanpak

Hiervoor kan je dezelfde stappen hanteren als die van onze conversie optimalisatie aanpak, namelijk:

  1. Data analyseren
  2. Onderzoek doen
  3. Hypotheses opstellen
  4. Testplan opstellen
  5. A/B testen uitvoeren
  6. Resultaten doorvoeren

1. Data analyseren

Waar je voor je website een schat aan data en inzichten haalt uit webstatistieken tools zoals Google Analytics (TIP: download de gratis Google Analytics Checklist) en andere web analytics oplossingen heb je voor Facebook voornamelijk de beschikking over de nogal karige paginastatistieken (Facebook Insights). Die vertellen je niet heel veel meer dan welke berichten welke aantallen views, likes, shares, comments en kliks hebben gegenereerd. Uiteraard kan je gebruik maken van de Facebook pixel in je website, maar daarmee meet je alleen absolute conversies. Daarom is het belangrijk om in ieder Facebook bericht waarin je verwijst naar (een pagina binnen) je website deze link te voorzien van unieke campagneparameters die je terug kunt vinden in je webstatistieken. Alleen dan is het mogelijk om het effect van die berichten op de resultaten van je website te meten. Heb je dat gedaan, dan weet je in ieder geval welke berichten hebben geleid tot een bezoek aan je website en tot een conversie. Waarom die berichten wel tot website bezoek en conversies hebben geleid en andere berichten niet, dat blijft in deze fase nog even gissen.

2. Onderzoek doen

Heatmaps, clickmaps, scrollmaps, movemaps, polls, aan al deze user behavior analyse tools heb je niets voor verder onderzoek op basis van je data analyse. Die werken immers wel op je website maar niet op Facebook.

Wat hier wel werkt zijn user surveys. Een handige tool hiervoor is SurveyMonkey, waarmee een enquête geïntegreerd kan worden in een Facebook pagina (uiteraard zijn er nog diverse andere enquête tools beschikbaar). Binnen een enquête kan je niet alleen specifieke (doel)groepen specifieke vragen stellen, maar hen ook vragen specifieke taken uit te voeren en hun bevindingen naar jou terug te koppelen (user testing). Mogelijke vragen en taken voor Facebook pagina optimalisatie zijn:

Vragen

  • Wie zijn zij (demografisch, hobby’s, interesses, etc.)? (n.b. dit is ook je doelgroep check)
  • Waarom volgen zij jouw bedrijf of merk op Facebook?
  • Volgen zij ook concurrerende bedrijven of merken, zo ja welke en waarom?
  • Hoe, waar en wanneer bekijken zij je Facebook pagina (mobiel, desktop, thuis, op het werk, moment van de dag, etc.)?
  • Welk(e) bericht(en) of visual(s) op je Facebook pagina trekken direct hun aandacht, en waarom?
  • Op welk(e) bericht(en) of visual(s) op je Facebook pagina zouden zij klikken voor meer … (vul hier mogelijke drijfveren in zoals informatie, entertainment, aanbiedingen, etc.), en waarom?
  • Op welk(e) bericht(en) of visual(s) op je Facebook pagina zouden zij reageren, hoe en waarom?
  • Welk(e) bericht(en) of visual(s) op je Facebook pagina zouden zij delen met hun vrienden, en waarom?
  • Idem voor de pagina(‘s), bericht(en) en visual(s) van je concurrenten

Aan de hand van dergelijke vragen kan je persona’s opstellen. Hoe je dit doet en hoe je die vervolgens identificeert lees je in het gratis e-book Website Optimalisatie en Personalisatie.

Download gratis e-book Website Optimalisatie

Taken

Aanvullend aan de enquête kan je respondenten uit je doelgroepen vragen bepaalde taken op je Facebook pagina uit te voeren. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Zoek het bericht over marketing actie X of product Y
  • Volg het bericht over marketing actie X en schrijf je in voor actie X / koop product Y
  • Geef met een cijfer (1-10) aan hoe gemakkelijk dit is
  • Geef aan wat je hierbij hindert

Na deze vragen en taken en je eerdere data analyse weet je welk(e) type(n) bericht(en) of visual(s) op je Facebook pagina conversie potentie hebben, en welke niet. Of deze potentie werkelijkheid is test je in de volgende stappen.

3. Hypotheses opstellen

Net als bij website en webshop conversie optimalisatie stel je ook hier hypotheses op. Een hypothese bestaat uit een variabele, en resultaat en een rationale: als [variabele] dan [resultaat] doordat [rationale]. Hypotheses zijn een belangrijke succesfactor in Facebook pagina conversie optimalisatie; als hypotheses verkeerd worden geformuleerd, of worden gebaseerd op verkeerde inzichten, dan worden in de volgende stappen de verkeerde testen gedaan en zal de conversie van je Facebook pagina niet verbeteren.

4. Testplan opstellen

Net als bij website en webshop conversie optimalisatie stel je ook hier een testplan op. Hierin leg je de doelgroep(en), testdoelen, -duur , -planning en -varianten vast. De testvarianten in je Facebook conversie optimalisatie testplan bestaan uit (combinaties van):

  • Facebook advertentiesets en advertenties
  • Eén of enkele landingspagina’s op je website of webshop

Deze plaats je in een matrix met unieke testcombinaties van Facebook advertenties en landingspagina’s. Ieder vakje in je matrix vormt een te testen variant.

Facebook advertenties A/B testen

Voor een goede test met statistisch significante testresultaten is het belangrijk dat Facebook gebruikers gelijkmatig verdeeld worden over je verschillende advertenties. Omdat Facebook zelf bepaalt welke advertenties uit een advertentieset voorrang krijgen is het nodig om voor iedere te testen advertentie een aparte advertentieset met een gelijk advertentiebudget te creëren. Welke doelgroep je hier kiest en of deze gelijk is voor meerdere advertentiesets (en dus voor meerdere advertenties) ligt vast in je testplan.

In deze advertentiesets creëer je één of meerdere advertenties, conform je testplan. Advertentie elementen die je zo kunt testen zijn bijvoorbeeld teksten, afbeeldingen, links (naar je landingspagina(‘s)), linkbeschrijvingen en actiebuttons. Vergeet niet iedere advertentie URL te voorzien van unieke campagneparameters die je terug kunt vinden in je webstatistieken. Alleen dan is het mogelijk om de juiste testresultaten te meten.

Om de doelgroepen van je advertenties ‘schoon’ te houden zorg je ervoor dat deze advertenties niet in de newsfeed van je Facebook pagina getoond worden en dus niet gezien kunnen worden door je bestaande fans, waarvan je niet zeker weet of die deel uitmaken van de doelgroepen in je tests.

Landingspagina’s A/B testen

Meer informatie over het A/B testen van landingspagina’s vind je in het gratis e-book Website Optimalisatie en Personalisatie. Ga je hiermee aan de slag, vermijd dan deze A/B test beginnersfouten en hanteer een framework om je A/B tests te prioriteren. Hoe je specifieke landingspagina’s voor Facebook en andere social media creëert lees je hier. Vergeet ook niet deze pagina’s te voorzien van tracking pixels van Facebook, je webstatistieken, en eventuele aanvullende user behavior analyse tools.

Download gratis e-book Website Optimalisatie

5. Testen uitvoeren en meten

De volgende stap is duidelijk: je start je tests. De resultaten hiervan meet je binnen de Facebook advertentiestatistieken aan de hand van het bereik, de betrokkenheid, de kliks naar je landingspagina’s en de conversies van de betreffende advertenties. Binnen je webstatistieken meet je de bezoekersaantallen van de campagnes (die door het gebruik van unieke campagneparameters gelijk zijn aan de advertenties), bezoekduur- en diepte, conversies, conversiewaarde en paginawaarde. Het is aan te raden om ook het bezoekersgedrag op de landingspagina’s te meten en te analyseren met behulp van een user behavior analyse tool en heatmaps zoals clickmaps, movemaps en scrollmaps.

6. Testresultaten doorvoeren

Als je alle combinaties van advertenties en landingspagina’s uit je matrix hebt getest, gemeten en geanalyseerd weet je welke (combinaties van) berichten op je Facebook pagina en landingspagina’s binnen je website of webshop het beste converteren en dus de beste resultaten opleveren.

Aan de slag met de conversie van jouw Facebook pagina

Ik hoop dat je aan de bovenstaande aanpak voldoende hebt om de conversie van jouw Facebook pagina te optimaliseren. Mocht je hierover meer informatie willen, neem dan contact met ons op via het formulier aan de linkerkant van deze pagina.

 

Summary
Facebook pagina conversie optimalisatie
Article Name
Facebook pagina conversie optimalisatie
Description
Weinig conversies door bezoekers vanaf je Facebook pagina? Zo optimaliseer je de conversie van je Facebook pagina voor meer resultaten.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.