Non-creepy website personalisatie

website optimalisatieIn zijn beroemde roman 1984 schreef George Orwell: “Big Brother is Watching You.” Anno nu is niets minder waar: websites verzamelen veel data van bezoekers en gebruikers. Data die zij vervolgens gebruiken voor onder andere website personalisatie en conversie optimalisatie, met als belangrijkste doel de resultaten te verhogen.

Privacy zorgen en argwaan

Website bezoekers en gebruikers maken zich daardoor -terecht- zorgen over hun online privacy. Een verkeerde inzet van website personalisatie maakt hen daarom argwanend en zorgt ervoor dat zij je website niet meer vertrouwen. En aangezien vertrouwen te voet komt en te paard vertrekt, is daarmee de kans op een conversie door de bezoeker in kwestie (en dus op een order, klant of prospect) voor nu én de toekomst verkeken. Daarom is het belangrijk om website bezoekers en gebruikers bij de inzet van website personalisatie niet het gevoel te geven dat Big Brother hen in de gaten houdt. Hieronder lees je hoe je dit doet.

Non-creepy website optimalisatie

Hoe je website personalisatie in de praktijk toepast lees je al in ons gratis e-book Website optimalisatie en personalisatie, dus in dit artikel beperken wij ons tot tips over ‘non-creepy’ website personalisatie. Oftewel, manieren om je website te personaliseren zonder je bezoekers en gebruikers het idee te geven dat jij weet of -op basis van hun bezoekgedrag- vermoedt wie en wat zij zijn.

1. Ken de ‘personalisatie tolerantie’ van je bezoekers

De ‘personalisatie tolerantie’ van je bezoekers is de mate van website personalisatie die je bezoekers accepteren zonder dat deze negatieve emoties bij hen oproept. De makkelijkste manier om dit te achterhalen is door hen dit te vragen in (online) polls of enquêtes of in interviews. De meest professionele manier om dit te achterhalen is door daarna een hypothese op te stellen en die te testen, zoals je kunt lezen in het e-book over website optimalisatie en personalisatie.

2. Voeg waarde toe voor je bezoekers

Als je met website personalisatie geen waarde kunt toevoegen voor je bezoekers, begin er dan niet aan. Start niet met website personalisatie omdat iedereen het doet of omdat jou verteld wordt dat het ‘de toekomst’ is.

Voorbeelden van personalisaties die waarde toevoegen zijn het aanbevelen van producten of diensten die bij hun bezoekgedrag en/of interesses passen, het tonen van de locaties van de voor hen dichtstbijzijnde filialen (liefst meer dan één), of het niet tonen van velden op een formulier als je die informatie van hen al bezit (bijvoorbeeld adresgegevens in de checkout van een webshop), e.d.

3. Geef geen kijkje in de keuken

Mensen die bezorgd zijn over hun privacy willen niet dat jouw bedrijf of organisatie -en daarmee de website- weet wie zij zijn, waar zij wonen, waar hun voorkeuren liggen, etc. Toon daarom geen persoonlijke gegevens, of gegevens die hier direct betrekking op hebben, in de personalisaties. Voorbeelden van website personalisaties die mij op de kast kunnen krijgen zijn: “Zoek je dit, Frans Jan?” (Big Brother weet mijn naam!) of “Bezoek onze winkel in Assendelft” (Big Brother weet waar ik woon!).

4. Perfectioneer je segmentatie, targeting en acties

Hoe fijnmaziger je doelgroep segmentatie en targeting is, hoe beter je de personalisatie van je website kunt laten aansluiten op individuele bezoekers en gebruikers. Zorg er daarom voor dat je al in de voorbereiding van je website personalisatie achterhaalt wat en wie je doelgroep segmenten en persona’s zijn, hoe die specifieke groepen bezoekers zich op jouw website gedragen (wat je meet met o.a. Google Analytics), hoe je hen kunt targeten, wat hen hindert cq. motiveert, en welke acties je website moet uitvoeren om hen een optimale gepersonaliseerde beleving te geven. Hoe je dit doet lees je in ons gratis e-book Website optimalisatie en personalisatie.

Download gratis e-book Website Optimalisatie

Wil je meer weten over website personalisatie? Bekijk dan onze website personalisatie aanpak of neem contact met ons op via het formulier aan de linkerkant van deze pagina.

 

Summary
Non-creepy website personalisatie
Article Name
Non-creepy website personalisatie
Description
Website personalisatie kan bezoekers het idee geven dat Big Brother meekijkt. Lees hier hoe je dit voorkomt.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.