Website personalisatie met een bescheiden budget

website personalisatieIedereen is het erover eens dat websites binnen nu en heel snel iedere individuele bezoeker een andere ervaring zullen bieden, afhankelijk van de behoeften van die bezoeker. De kans dat die bezoeker het gewenste gedrag gaat vertonen (lees: op de website blijft, daar een conversie zoals een aanvraag of bestelling doet, en nog eens terugkomt) wordt daarmee een stuk groter.

Dergelijke website personalisatie lijkt voor veel marketeers en ondernemers nog een kostbare ‘ver van mijn bed show’, maar dat is allang niet meer zo. Natuurlijk zijn er de bekende grote jongens die gebruik maken van systemen als Sitecore’s Digital Marketing System of Adobe’s Test & Target, maar er zijn nu ook veel meer oplossingen op de markt die website personalisatie bereikbaar maken voor websites met (veel) minder bezoekers en budget. Zelfs voor WordPress websites zijn al verschillende oplossingen beschikbaar!

Helaas is zo’n stukje gereedschap niet zaligmakend; veel website optimalisatie trajecten stranden door slechte voorbereiding of focus op techniek. Om dat te voorkomen vind je hieronder een aantal tips die jou helpen je website op een efficiënte en kostengunstige manier te personaliseren. Wil je hierover meer weten, bekijk dan ook eens onze website personalisatie aanpak. Denk je nu “waar gaat dit over?”, lees dan eerst deze definitie van website personalisatie.

Analyseer je belangrijkste data

Bij website personalisatie met een bescheiden budget geldt: focus op de grootste groepen klanten en bezoekers die op korte of langere termijn de meeste omzet genereren. Maak hiervoor binnen Google Analytics gebruik van custom segments, en analyseer per segment de belangrijkste kenmerken van die bezoekers (demografie, geo-locaties, gebruikte apparaten, verkeersbronnen, bezoektijden en -momenten, bezoekduur en -diepte, bezochte pagina’s, exit-gedrag, etc.). Segmenteren is hier de succesfactor.

Creëer data-gedreven persona’s

Persona’s zijn een verzameling kenmerken van klanten en bezoekers. Dat kunnen socio-demografische kenmerken zijn, maar ook gedragskenmerken. Vaak worden deze persona’s niet gecreëerd op basis van de werkelijke maar van gewenste klanten en bezoekers. In de praktijk zien wij vaak dat de werkelijke klanten helemaal niet zo hip, jong, ontwikkeld, welvarend etc. zijn als de marketeer of ondernemer graag zou willen. Creëer daarom realistische persona’s op basis van de analyses van je belangrijkste data (zie de vorige tip). Die persona’s zijn de klanten en bezoekers waarvoor jij je website gaat personaliseren.

Vraag het je bezoekers

De eerdergenoemde grote jongens beschikken over marketing teams en bureaus waarmee zij heidagen lang kunnen brainstormen over hoe welke groepen bezoekers de beste website ervaring geboden kan worden voor maximale conversie en retentie. Als jij dit artikel al tot dit punt gelezen hebt behoor jij waarschijnlijk niet tot die groep. De oplossing: vraag het je bezoekers. Er zijn diverse laagdrempelige oplossingen beschikbaar waarmee je specifieke groepen bezoekers van specifieke delen van je website gericht online vragen kunt stellen.

Test, test en test

Als je denkt te weten hoe je welke groepen bezoekers de beste website ervaring kan bieden voor maximale conversie en retentie is nu het moment om je allergrootste fout te maken: een tool te kiezen en die te implementeren, en deze personalisaties direct door te voeren in je website. Grote kans dat je resultaten laag of zelfs negatief zullen zijn. Big fail, dus. Je hebt tot nu toe namelijk niet heel veel meer dan redelijk gefundeerde aannames. En dat is echt te weinig om je website op te personaliseren. Test die aannames daarom met A/B of multivariate tests, en voer alleen de website personalisaties door die een positief effect genereren op zowel het bezoekgedrag als je conversies. Kies pas daarna een website personalisatie tool die de winnende personalisaties mogelijk kan maken, en implementeer die.

Wil je meer weten over website personalisatie, download dan hier ons gratis e-book Website optimalisatie en personalisatie.

Download gratis e-book Website Optimalisatie

Heb je vragen over website personalisatie of ben je benieuwd wat wij nog meer voor je kunnen betekenen? Kijk dan bij onze overige diensten of neem contact met ons op.

 

Summary
Website personalisatie met een bescheiden budget
Article Name
Website personalisatie met een bescheiden budget
Description
Website personalisatie voor een betere gebruikerservaring, conversie en retentie is nu ook bereikbaar voor kleinere websites en bedrijven. Lees hier hoe je dit ook in jouw website kunt toepassen.
Author
Add to Friends

2 gedachten over “Website personalisatie met een bescheiden budget

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.