Google’s top ranking factors 2016

Google ranking factorsNet als vorig jaar bieden wij je ook dit jaar weer een overzicht van de belangrijkste ranking factors van Google voor 2016. Oftewel, de factoren die de positie van jouw website in Google’s zoekresultaten bepalen.

In tegenstelling tot vorig jaar kunnen wij jou nu echter de ranking factors geven, specifiek voor de Nederlandse markt. Hiervoor heeft Searchmetrics onderzoek gedaan op basis van 10.000 keywords onder ca. 300.000 Nederlandse websites uit de top-30 zoekresultaten.

SEO ranking factors 2016

De belangrijkste ranking factors van Google NL voor 2016 vind je in de onderstaande afbeelding. In dit PDF document van Searchmetrics en verder op deze pagina vind je enige toelichting hierop. Mocht je hierover vragen hebben, stel die dan in het reactieveld onderaan deze pagina of neem contact met ons op via het formulier op deze pagina.

Google ranking factors 2016

Toelichting SEO ranking factors

Kort samengevat komen de belangrijkste ranking factors op het volgende neer:

1. Content

Content is nog altijd ‘king’, en blijft in waarde toenemen dankzij Google’s ontwikkelingen op o.a. het gebied van semantic search. Websites die nog steeds voor ieder keyword -waarvan de eigenaar of marketeer denkt dat dit belangrijk is- worden uitgerust met 1 ‘keyword-stuffed’ landingspagina missen de boot. Een data-driven content strategie gebaseerd op een goede keyword analyse waarin user intent (See-Think-Do) en zoeksuggesties worden meegenomen is onmisbaar.

Download gratis gids en checklist ‘Content Optimalisatie voor SEO’

2. User Experience

Zoals we hier al eerder schreven, en door het onderzoek van Searchmetrics nogmaals wordt bevestigd, is de user experience en daarmee het gebruikersgedrag een belangrijke SEO ranking factor. Door aan de hand van deze gestructureerde aanpak de user experience te verbeteren stimuleer je positief gebruikersgedrag wat de SEO van je website versterkt.

3. Techniek

Nog steeds komen wij websites en webshops tegen met ontbrekende of duplicate meta titles en descriptions, H1 headings, H2 headings, image alt tags, structured data, open graph data, etc. Datzelfde geldt voor ontbrekende sitemaps of websites die niet geschikt zijn voor mobiele apparaten. Met alle mogelijkheden die ieder zichzelf respecterend content management systeem tegenwoordig biedt is dat anno 2016 toch echt niet meer nodig!

4. Social = Google+

Ondanks dat Google+ nog niet het succes is dat Google had gehoopt mag het geen verbazing wekken dat een ‘plusje’ binnen Google’s eigen sociale netwerk de SEO van je content nog altijd meer goed doet dan een Facebook share of tweet. Erg jammer, want dat zijn, in tegenstelling tot Google+, nu juist de dichtst bevolkte social media.

5. Redundante content

Ook wel ‘duplicate content’ genoemd. Voor websites met eigen unieke content (zoals deze) geen issue, maar een plaag voor webshops, travel websites, en andere websites die gebruik maken van content van derde partijen. Overigens zijn er ook nog altijd voldoende websites te vinden die heel goed in staat zijn hun eigen duplicate content probleem te creëren door -vaak ongemerkt- dezelfde content op meerdere plaatsen in de website terug te laten komen.

6. Backlinks

Links op andere websites die verwijzen naar jouw website zijn nog altijd een belangrijke SEO ranking factor. Hoe meer autoriteit de verwijzende website heeft, hoe beter dit is voor de SEO van jouw website. Helaas komen wij nog altijd veel websites tegen die -vaak ongemerkt- deel uitmaken van een linknetwerk, over kwalitatief slechte backlinks beschikken, een onduidelijk of kwalitatief slecht backlinkprofiel hebben, etc. Goede linkbuilding is en blijft dus essentieel voor de SEO van je website.

Jouw website in 2016

Mocht je hierover vragen hebben, stel die dan in het reactieveld onderaan deze pagina. Wil je weten of jouw website klaar is voor 2016? Neem dan via het formulier op deze pagina contact met ons op voor een onafhankelijk SEO review.

 

Summary
Google's top ranking factors 2016
Article Name
Google's top ranking factors 2016
Description
Google's top ranking factors voor 2016 lees je hier, met uitleg over hoe je jouw website optimaliseert voor een hogere positie in de zoekresultaten.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.