Google’s nieuwe zoekresultaten layout

Google's nieuwe zoekresultaten layoutZoals je ongetwijfeld hebt gehoord of gezien is de layout van Google’s zoekresultaten pagina gewijzigd. In dit artikel lees je wat dit betekent voor jouw website en hoe je deze wijzigingen kunt benutten om je bezoekersaantallen vanuit Google te behouden of zelfs te vergroten.

Wat wijzigt Google?

Bovenaan de eerste zoekresultaten pagina (SERP 1) is het aantal AdWords advertenties uitgebreid van 3 naar 4, en onderaan de pagina worden nu 3 advertenties getoond. Verder zijn de AdWords advertenties aan de rechterkant van de pagina verwijderd en vervangen door Google Shopping advertenties en het ‘Knowledge panel’. Dat laatste is het onderdeel waar o.a. bedrijfsinformatie wordt getoond, en waar Google antwoorden geeft op vragen die blijken uit de zoekopdracht. Hieronder zie je voorbeelden van deze SERP onderdelen (klik op de afbeeldingen om deze te vergroten):

Google zoekresultaten advertenties top Google zoekresultaten bottom Google Shopping knowledge box

De impact van deze wijzigingen

Deze wijzigingen zullen impact hebben op je SEO en SEA resultaten. De organische SEO zoekresultaten worden verder omlaag geduwd wat een negatief effect zal hebben op de CTR (Click Through Rate), en dus op het aantal organische bezoekers vanaf Google naar je website. Voor Google AdWords advertenties zijn geen 11 maar nog maar maximaal 7 plaatsen beschikbaar, waardoor ook hier de concurrentie toeneemt.

Uit onderzoek door Wordstream blijkt dat de advertenties op positie 3 bovenaan de SERP en de Google Shopping (PLA = Product Listing Ads) sinds deze wijzigingen de grote winnaars zijn, en dat deze wijzigingen vooralsnog geen prijsopdrijvend effect hebben op de Google AdWords CPC (Cost Per Click) prijzen. De grootste verliezers zijn uiteraard de advertenties die nu niet meer worden getoond op posities 8-11, maar ook de laatste advertenties die nog wel worden getoond op positie 5-7. Verder zal de komende tijd ongetwijfeld meer bekend worden over het werkelijke effect wat deze wijzigingen hebben op de organische SEO resultaten.

Resultaten behouden en vergroten

Om de resultaten van je SEO en SEA inspanningen te behouden en te vergroten is het belangrijk om op korte termijn de volgende 4 stappen te ondernemen:

1. Verbeter je Google AdWords kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is een score van 1-10 die Google toont bij elk zoekwoord wat je in je advertentiegroep(en) gebruikt. Deze score wordt bepaald door de kwaliteit, relevantie en verwachte gebruikerservaring van je advertenties en bestemmingspagina’s. Meer informatie over de kwaliteitsscore en hoe je die kunt verbeteren vind je hier. Onze aanpak om de gebruikerservaring op je bestemmingspagina’s en daarmee ook je conversie te verbeteren vind je hier.

2. Start of verbeter je Google Shopping campagnes

Deze stap is alleen relevant voor webshops of andere bedrijven die producten online (zouden kunnen gaan) verkopen. Aan de rechterkant van SERP 1 worden naast het ‘Knowledge panel’ Google Shopping PLA (Product Listing Ads) getoond. Als e-business bedrijf is het dus belangrijk om hier tussen te staan. Nu is dus een goed moment om Google Shopping campagnes te starten, of bestaande campagnes te verbeteren.

Mocht je hier nog geen gebruik van maken dan kunnen wij samen met Google Nederland jouw Google AdWords of Google Shopping campagnes opzetten en optimaliseren. Hierbij zet Google NL een sterke campagne voor je op, die wij vervolgens periodiek optimaliseren. Neem voor meer informatie hierover contact met ons op.

3. Verbeter je Google bedrijfspagina

Controleer en verbeter de informatie over je bedrijf en merk die op je Google bedrijfspagina staat, aangezien deze informatie wordt getoond aan de rechterkant van SERP 1. Maak deze informatie zo compleet mogelijk en voeg foto’s, beschrijvingen en recensies toe. Heeft je bedrijf meerdere vestigingen of filialen, optimaliseer zowel je website als bedrijfspagina'(s) dan voor lokale zoekopdrachten.

4. Verbeter je zoekwoorden strategie

Ja, er zijn minder organische zoekresultaten posities beschikbaar op de nieuwe SERP 1. Nee, dat hoeft niet te betekenen dat jouw website minder organische bezoekers vanaf Google zal gaan ontvangen. Nu is namelijk een goed moment om een solide zoekwoorden analyse (keyword analyse) uit te voeren en hier je SEO strategie op aan te passen.

Vragen of aanvullingen?

Heb je vragen over of aanvullingen op dit artikel? Neem dan contact met ons op via het contactformulier aan de linkerkant van deze pagina, of reageer onderaan deze pagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.