Gebruikersgedrag: een SEO ranking factor om rekening mee te houden

Gebruikersgedrag een SEO factor om rekening mee te houdenVoor veel website eigenaren is er nog veel onduidelijkheid over de invloed van gebruikersgedrag op hun SEO rankings. Dus, dat wat bezoekers op je website doen en hoe dat je positie in de Google zoekresultaten beïnvloedt. In dit artikel lees je welke 3 gebruikersfactoren de meeste invloed op de SEO rankings van je website hebben, en hoe je die kunt optimaliseren voor betere rankings en resultaten.

De invloed van gebruikersgedrag

Google zelf is niet altijd even duidelijk over de invloed van gebruikersgedrag op SEO. Een aantal recente uitspraken van Google en haar medewerkers (zoals deze, deze en deze), patentaanvragen door Google en onderzoek door Moz geven echter duidelijk aan dat deze invloed groot is en nog groter wordt.

Gebruikersfactoren

Uit de bovenstaande informatie blijkt dat de volgende 3 user metrics (gebruikersfactoren) de meeste invloed hebben op de SEO rankings van je website:

1. Click-through-rate

De SEO click-through-rate (CTR) is het aantal kliks op een link naar een pagina binnen je website die wordt getoond in de Google zoekresultaten, gedeeld door het aantal malen dat deze link in de zoekresultaten is getoond. Een hoge CTR betekent voor Google dat de in de zoekresultaten getoonde titel en omschrijving van de webpagina die wordt getoond, aansluit op de zoekopdracht waarbij deze wordt getoond. Deze CTR’s variëren sterk; bij ‘branded’ zoekopdrachten (die waar je bedrijfs-, merk- of productnaam in voorkomt) mag je uitgaan van 40-50%, voor non-branded zoekopdrachten is 10-30% een goede score.

2. Dwell time

De ‘dwell time’ is de tijd die bezoekers op de webpagina binnen jouw website doorbrengen nadat zij die met een zoekopdracht hebben gevonden en op de link in deze zoekopdracht hebben geklikt. Deze ‘dwell time’ wordt door Google gemeten als de tijd tussen de klik naar de webpagina en een eventuele terugkeer van de (be)zoeker van de webpagina naar de Google zoekresultaten.

3. Pogo sticking

‘Pogo sticking’ is het gedrag waarbij gebruikers op een link naar een webpagina in de zoekresultaten klikken, met de back-button van hun browser weer teruggaan naar de Google zoekresultaten, hier op de volgende link klikken, etc. Dit is voor Google een indicatie dat de webpagina waar de bezoeker eerst naar toe klikte blijkbaar niet aan de verwachtingen voldeed, en de daaropvolgende webpagina (of die daarna, of daarna) wel. Dat resulteert uiteindelijk in een lagere ranking van de eerste pagina en een hogere ranking van de daaropvolgende pagina(‘s).

Optimalisatie

De bovenstaande user metrics kan je op de volgende manieren optimaliseren voor betere rankings en resultaten:

1. Optimaliseer pagina titels en omschrijvingen

In de Google zoekresultaten worden van iedere webpagina de URL, de meta title (titel) en de meta description (beschrijving) getoond, zoals in het onderstaande voorbeeld:

meta title en description

Hoe beter deze meta title en description aansluiten op de zoekopdracht en hoe meer deze uitnodigen tot klikken en elkaar daarbij versterken, hoe meer (be)zoekers daadwerkelijk op dit zoekresultaat zullen klikken en dus jouw website zullen bezoeken. De wensen en behoeften van jouw specifieke doelgroep zijn hierbij je belangrijkste uitgangspunt, aangezien je wilt dat zij je website bezoeken en hier niet direct weer van vertrekken (negatief gebruiksgedrag). Trek je de verkeerde doelgroep aan dan stimuleer je juist een hoge ‘bounce rate’, korte ‘dwell time’, en ‘pogo sticking’.

Natuurlijk dienen de meta titles en descriptions van alle pagina’s binnen je website geoptimaliseerd te zijn, maar als je hierbij ergens moet beginnen dan is dat bij de pagina’s met lage CTR’s en hoge aantallen weergaven. Deze informatie vind je in je webstatistieken zoals Google Analytics.

2. Gebruik rich snippets

Om nog meer op te vallen in de zoekresultaten is het aan te raden je webpagina’s te voorzien van structured data markup die ‘rich snippets’ mogelijk maken, wat het onderstaande voorbeeld als resultaat geeft. Als dat niet uitnodigt tot klikken!

rich snippets

3. Repareer gebroken links

Voor zowel zoekmachines als voor bezoekers is niets zo frustrerend als op een pagina terecht te komen die niet meer bestaat en daardoor een 404 foutmelding geeft. Natuurlijk vertrekken zij dan direct van je website! Check daarom in Google Analytics en Search Console regelmatig de foutmeldingen van je website, spoor interne gebroken links op en repareer die.

4. Optimaliseer de pagina laadtijden

Nog zo’n frustratie; een webpagina die traag laadt. Ook een goede reden voor gebruikers om direct van de website te vertrekken, en een ranking factor voor zoekmachines zoals Google. Soms kunnen kleine technische wijzigingen al voor een grote verbetering in de pagina laadtijden zorgen. Optimaliseer je die op pagina niveau, begin dan bij de pagina’s met de hoogste laadtijden en meeste weergaven en bezoekers. Ook deze informatie vind je in je webstatistieken zoals Google Analytics.

5. Optimaliseer de pagina content en usability

Als bezoekers eenmaal op je website zijn beland, dan is het de bedoeling dat ze daar blijven en niet terugkeren naar de Google zoekresultaten. Zo verlaag je de ‘bounce rate’, stimuleer je een langere ‘dwell time’ en voorkom je ‘pogo sticking’. Daarvoor zorg je dat de content (inhoud) van de pagina’s goed aansluit op de zoekopdrachten waarmee deze worden gevonden en op de verwachtingen die je wekt in de meta titles en descriptions. Daarnaast is ook de usability (gebruiksvriendelijkheid) van de website en webpagina’s belangrijk; zijn deze niet gebruiksvriendelijk dan keren bezoekers ook eerder terug naar de Google zoekresultaten.

Download gratis gids en checklist ‘Content Optimalisatie voor SEO’

Ook hiervoor geldt dat je uiteindelijk alle pagina’s dient te optimaliseren, maar dat het verstandig is te beginnen met de (SEO) bestemmingspagina’s met relatief hoge bounce rates en veel bezoeken. Uiteraard vind je ook deze informatie in je webstatistieken zoals Google Analytics.

Bij deze optimalisatie is het aan te raden om het gebruikersgedrag op je pagina’s te analyseren met behulp van heatmaps, clickmaps, scrollmaps en sessie recordings. Dit geeft je gedegen inzicht in welke pagina content je bezoekers wel en niet bekijken, op welke links en buttons zij wel en niet klikken of tappen, hoe zij met hun muis of vinger (bij mobiel) over de pagina’s bewegen, en welke gewenste acties (zoals het bekijken, aanvragen of aanschaffen van een product of dienst) zij wel en niet ondernemen. Wijzigingen in je pagina content voer je uiteraard niet blindelings door maar test je eerst met A/B testen. Niet iedere wijziging is automatisch een verbetering, en met A/B testen test je of een wijziging daadwerkelijk een verbetering in resultaten oplevert voordat je deze wijziging doorvoert. Wil je het helemaal goed doen dan segmenteer je deze visualisaties en A/B testen enkel naar bezoekers die afkomstig zijn van zoekmachines.

Over het analyseren van gebruikersgedrag en het A/B testen van wijzigingen lees je meer in onze conversie optimalisatie aanpak en in onze blogs over conversie optimalisatie.

Mocht je vragen hebben over SEO in het algemeen en het verbeteren van gebruikersgedrag in het bijzonder, neem dan contact met ons op. Heb je specifieke vragen over het analyseren van gebruikersgedrag en het A/B testen van wijzigingen, dan kunnen wij jou hier als certified partner van Visual Website Optimizer (A/B test tool) en Hotjar (user behaviour tool) zeker mee helpen.

 

Summary
Gebruikersgedrag: een SEO ranking factor om rekening mee te houden
Article Name
Gebruikersgedrag: een SEO ranking factor om rekening mee te houden
Description
Lees hier welke gebruikersfactoren de SEO rankings van je website beinvloeden en hoe je deze kunt verbeteren voor hogere rankings en meer resultaten.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.