4 SEO groeikansen

vier seo groeikansenJe website heeft hoge posities in de Google zoekresultaten op zoekwoorden die het maximale aan traffic én conversie genereren. Het SEO project is klaar, denk je. Meer groei is niet meer mogelijk. Het plafond is bereikt, denk je.

Denk je dat echt, dan doe doe jij jezelf (en/of je werkgever) tekort. Er zijn wel degelijk groeikansen om nog meer resultaten uit SEO te halen. We zetten ze hieronder voor je op een rijtje.

1. Nieuwe keywords en content

Je SEO project begon met een keyword analyse, aan de hand waarvan jij je keyword list hebt opgesteld die de basis vormde voor je verdere SEO aanpak en uitvoering. Als je gericht bent op groei dan zal je daarna echter niet tevreden zijn met een #1 ranking op je gedefinieerde keywords. Maar ja, hoger dan #1 bestaat niet… Dus wordt het tijd om je keyword list uit te breiden. Hieronder volgen enkele mogelijkheden om dat te doen.

Onderzoek het (zoek)gedrag van je doelgroep

In de ideale wereld is dat al gebeurd in de initiële keyword analyse. Helaas zien we maar al te vaak dat de initiële keyword analyse gebaseerd is op bestaande inzichten (lees: bedrijfsblindheid binnen de comfort zone), en dat het daadwerkelijke (zoek)gedrag van de doelgroep hierin niet is meegenomen.

Nuttige bronnen die je direct inzicht verschaffen in het daadwerkelijke (zoek)gedrag van je doelgroep zijn de zoekopdrachten binnen je website (Google Analytics: Gedrag > Zoekopdrachten op site), vragen en opmerkingen die gesteld worden via contactformulieren en social media messages en reply’s, en de tickets in je klantenservice systeem. Verzamel al die input, segmenteer dit, en voer per segment een nieuwe keyword analyse uit. Segmenteer de keywords die dit oplevert opnieuw en vul deze aan met keywords combinaties die gericht zijn op de intentie van gebruikers, voor zover die nog niet in je nieuwe keyword list staan.

Even een voorbeeld om die gebruikersintentie te verduidelijken: de intentie die de zoekopdracht ‘monitor kopen’ uitspreekt is duidelijk, en de concurrentie hierop is hoog. De zoekopdracht ‘extern beeldscherm aansluiten windows 10’ echter kan er bijvoorbeeld op duiden dat iemand de intentie heeft een externe monitor aan te schaffen maar eerst controleert hoe hij die aan de praat moet krijgen op zijn laptop. Dat is typisch een vraag die aan een klantenservice afdeling gesteld zou kunnen worden, en dus uit dat systeem te halen is. Google nu zelf even op deze laatste zoekopdracht. Geen enkele aanbieder te vinden op de eerste pagina met zoekresultaten, alleen maar pc-fora. Het eerste commerciële zoekresultaat staat op de tweede pagina met zoekresultaten, en is zelfs niet van een aanbieder van monitors en beeldschermen maar van een aanbieder van beamers. Zie je de potentie?

Creëer nieuwe content segmenten

Geen SEO zonder killer content, dus die moet er ook komen. Per keyword segment (incl. user intent keywords) creëer je nieuwe content. In het bovenstaande voorbeeld zou een segment bijvoorbeeld ‘extern beeldscherm aansluiten’ kunnen zijn, met daarbinnen segmenten als ‘extern beeldscherm aansluiten windows 7’, ‘extern beeldscherm aansluiten windows 8’, ‘extern beeldscherm aansluiten windows 10’, ‘extern beeldscherm aansluiten windows laptop’, ‘extern beeldscherm aansluiten windows desktop’, etc. Elk segment vul je in met nieuwe (landings)pagina’s, blogs, video’s, etc.

Stel je bij ieder content segment, pagina, blog, video etc. de volgende drie vragen:

  1. Voegt deze content iets toe aan dat wat al te vinden is via zoekmachines?
  2. Is deze content waardevol voor onze doelgroep?
  3. Zou onze doelgroep deze content willen delen?

Als het antwoord op deze vragen “ja” is, start dan met content creatie.

Download gratis gids en checklist ‘Content Optimalisatie voor SEO’

Distribueer je nieuwe content

Je nieuwe content is waardevol en voegt iets toe. Dan wordt het tijd om dit de wijde wereld in te sturen, en ervoor te zorgen dat anderen dit verder gaan verspreiden zodat zoekmachines als Google het als autoriteit gaan zien. Voor je content distributie zijn linkbuilding, social media, PR en emailingen je voornaamste instrumenten.

2. Ga omhoog in het beslissingsproces

Veel bedrijven zijn alleen maar bezig met een hoge ranking op Dat Ene Belangrijke Omzetgenererende Keyword, waarop de concurrentie moordend is. Kapitein Ahab die als een waanzinnige zijn leven lang Moby Dick achtervolgt is er niets bij. Een voorbeeld van zo’n Moby Dick keyword is ‘monitor kopen’; dat is zo ongeveer de laatste zoekopdracht die iemand gebruikt voordat hij daadwerkelijk een monitor gaat kopen. Daarom is dit ook een zoekwoord met heel veel concurrentie. Door te achterhalen wat het (zoek)gedrag is van potentiële klanten in hun oriënterende fase(s) (zie ook groeikans #1) kan je ze al eerder in het beslissingsproces jou laten vinden en aan je binden met bijvoorbeeld email marketing of retargeting.

3. Domineer de zoekresultaten

Als je aanbieder bent van producten, reizen of diensten dan is de kans groot dat de eerste pagina met zoekresultaten op jouw keywords niet gevuld is met de websites van jou en je concurrenten maar met locaties, afbeeldingen, Youtube video’s, review sites, vergelijkingssites, directories zoals telefoongidsen, etc. Zorg ervoor dat je daartussen komt te staan door je Google+/Business page te optimaliseren en te integreren, de SEO van je images te optimaliseren, jouw fantastische video’s op YouTube te zetten, en ervoor te zorgen dat je op die review- en vergelijkingssites en in die directories komt te staan.

4. Denk verder dan Google

Als SEO alleen om Google zou draaien dan zou het GO (Google Optimization) heten. Natuurlijk is Google (nog) de belangrijkste zoekmachine maar het marktaandeel van Google daalt. Andere spelers willen heel graag meeprofiteren van de miljardenindustrie die ‘search’ is, en dus voelt Google de hete adem in de nek van niet alleen andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo maar ook van ‘branchevreemde’ spelers zoals YouTube (momenteel zoekmachine #2) en Facebook (momenteel druk bezig met het optimaliseren van zijn zoekfunctie, daarover in een latere blogpost meer). Denk je verder dan Google dan zorg je er dus voor dat jouw fantastische video’s op YouTube komen te staan (nee, wacht, daar stonden ze al), dat alle relevante pagina’s in je website voorzien zijn van de juiste open graph metatags (nee, wacht, dat was in je initiële SEO traject al gedaan), en dat die content nu al actief gedeeld wordt op Facebook.

Continu proces

Zoals het wiel in onze SEO aanpak ook al aangeeft, is SEO een continu proces. Een proces van keywords bepalen, content creëren en distribueren, en backlinks naar die content verkrijgen. Maar vooral ook: niet de zoekmachines maar de gebruiker als uitgangspunt nemen. Zoekmachines komen en gaan maar de gebruiker blijft altijd bestaan (SEO rijmelarij).

Mocht je hierover vragen hebben of meer willen weten, neem dan contact met ons op via het contactformulier aan de linkerkant van deze pagina.

 

Summary
4 SEO groeikansen
Article Name
4 SEO groeikansen
Description
Denk je dat je al het mogelijke hebt gedaan aan je zoekmachine optimalisatie (SEO)? Pas dan deze vier SEO groeikansen toe voor nog meer resultaten.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.