8 tips voor meer blog resultaten

meer blog resultatenMisschien herken je de volgende situatie: je blogt veel en vaak, bijvoorbeeld omdat dat goed is voor de zoekmachine optimalisatie (SEO) van je website en voor het ‘engagen’ van je bezoekers. Dat resulteert in een goede positie van je blogs in de Google zoekresultaten en in tevreden bezoekers. Maar daar blijft het bij… Je bloginspanningen leveren je verder geen meetbare (commerciële) resultaten op.

Als dat ook bij jou het geval is, lees dan de onderstaande 8 tips om meer resultaten met je blogs te behalen en pas deze tips toe in jouw blogs.

1. Bepaal je doel

Bepaal voor iedere blog die je schrijft wat je wilt dat bezoekers doen. Wil je ze alleen maar informeren? (iedere niet-succesvolle blogger zal deze vraag met “ja” beantwoorden). Wil je dat zij zich inschrijven voor je email nieuwsbrief? Facebook fan of Twitter follower worden, of jouw blogpost delen via deze social media? Je ebook downloaden? Informatie aanvragen? Of –nog ambitieuzer- een product of dienst afnemen? En niet onbelangrijk, welke actie verwacht jij dat jouw bezoekers zelf willen en zullen doen? Komt die overeen met jouw doel?

Voor de blog die je nu leest (“8 tips voor meer blog resultaten”) is het primaire doel: bezoekers vanaf zoekmachines zoals Google en social media zoals LinkedIn en Twitter converteren naar email nieuwsbrief inschrijvers. Het secundaire doel is deze bezoekers, en bezoekers die deze blog bezoeken door op een link in een email nieuwbrief te klikken, door te sturen naar de pagina binnen deze website waarop meer informatie te vinden is over de conversie optimalisatie diensten die wij bieden.

2. Kies je call to action

Bij ieder doel hoort een ‘call to action’ (CTA). Letterlijk vertaald; de oproep die jij aan de lezers van je blog doet om een bepaalde actie (zie tip #1) te doen. Die CTA kan een subtiele uitnodiging zijn om op een link naar een product of dienst te klikken (zoals in deze blog), een wat opvallendere verwijzing in de vorm van een button, een nieuwsbrief inschrijfveld of –box, een follow-button, etc.

In conversie optimalisatie kennen we het begrip ‘attention ratio’. Dit betekent dat hoe meer verschillende CTA’s je in een blog plaatst, hoe lager het conversie percentage van die blog (percentage bezoekers wat een door jou gesteld doel behaalt) zal zijn. Veel verschillende CTA’s op één (blog)pagina levert immers keuzestress bij je bezoekers op, en keuzestress zorgt ervoor dat je bezoekers geen keuze kunnen maken en dus geen conversie doen.

3. Plaats je CTA strategisch

Veel CTA’s worden aan het eind van blogs geplaatst. Dat lijkt logisch; nadat bezoekers je blog hebben gelezen klikken zij op de CTA onderaan je blog. Toch? Helaas… Uit onderzoek van Joshua Schwartz, Chief Data Scientist bij Chartbeat, blijkt dat de meeste lezers niet verder lezen dan gemiddeld 60% van je blog. Daarna zijn zij niet meer geïnteresseerd, hebben zij geen tijd meer, worden zij afgeleid, of zijn er andere redenen waarom zij niet meer verder lezen. Het punt waarop jouw blogbezoekers stoppen met lezen is de plek waar jouw CTA behoort te staan.

Uiteraard is die 60% een gemiddelde en verschilt dit percentage per website, per weblog, per auteur, per onderwerp, etc. Het is daarom belangrijk om te achterhalen wat het afhaakmoment in jouw blogs is. Binnen conversie optimalisatie maken we hiervoor gebruik van ‘scrollmaps’ zoals in de onderstaande afbeelding (hierin wordt het rode deel door alle bezoekers gezien, het gele deel door 50%, en het blauwe deel door minder dan 20%).

blog scrollmap

4. Design je CTA

Naast de strategische plaats van je CTA is het belangrijk dat deze zo wordt ontworpen dat deze ‘er uit springt’. Een goed CTA design bevat de volgende 3 elementen:

Ruimte

Door ruimte rondom je CTA te creëren zorg je ervoor dat deze geen onderdeel lijkt van je blog tekst of zijbalken maar een apart onderdeel van de blogpagina wordt, die zo de aandacht van de bezoeker vraagt. Een andere manier om ruimte te simuleren is door je CTA in een box of layer te laten ‘zweven’.

Kleur

Een andere manier om de CTA de aandacht van je lezers te vragen is door de kleur af te laten wijken van de overige (design)elementen van de blogpagina. Dat betekent niet dat je CTA altijd knalrood, fel oranje of pimpelpaars moet zijn, het moet wel een kleur zijn die past bij de basiskleuren van je website maar moet er tegelijkertijd ook uit springen. Voor de keuze van je CTA kleur kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de tegenovergestelde kleuren binnen het onderstaande ‘color wheel’:

color wheel

Functionele elementen

De functionele elementen van je CTA zijn afhankelijk van je doel. Wil je bijvoorbeeld dat bezoekers zich voor je nieuwsbrief inschrijven dan is een email adres invulveld onontbeerlijk, samen met een ‘inschrijf’ of ‘verzend’ button. Wil je dat ze naar een andere pagina doorklikken, gebruik dan een button of link in een kleur die afwijkt van de tekst kleur. Wat je ook doet, zorg er altijd voor dat het voor bezoekers duidelijk is wat zij moeten doen.

5. Schrijf goede CTA copy

Dit lijkt een open deur, maar is het helaas toch echt niet. Als je met een goed CTA design eenmaal de aandacht van je bezoekers hebt getrokken is het tijd om ze te overtuigen om actie te ondernemen. Goede CTA copy bevat hiervoor de volgende 3 elementen:

Kopregel

De kopregel vat samen wat jij de bezoeker te bieden hebt. Bijvoorbeeld een email nieuwsbrief, een handig ebook, een kortingscode, etc.

Body copy

De body copy bevat iets meer detail informatie dan de kopregel, zonder die te herhalen. Bijvoorbeeld een stukje tekst over de onmisbare tips en trucs in je email nieuwsbrieven, drie redenen waarom de bezoeker jouw ebook absoluut moet downloaden, de einddatum van je kortingsactie, etc.

Micro copy

De micro copy is de copy die je gebruikt in je buttons e.d. Bij bijvoorbeeld de inschrijving voor een email nieuwsbrief ligt ‘Inschrijven’ voor de hand, en bij een ebook download ‘Downloaden’. Je kunt hier echter ook wel iets creatievere micro copy invullen zoals ‘Houd mij op de hoogte’ of ‘Stuur mij mijn ebook’.

6. Wees consistent

Vaak lees je blogs waarin de schrijver teveel afdwaalt van het oorspronkelijke onderwerp, of waar de relatie tussen het onderwerp en de CTA ver te zoeken is. Ook dat zorgt voor verwarring bij je bezoekers. Blijf bij het onderwerp, bewaar andere onderwerpen voor andere blogs, en zorg ervoor dat je CTA past bij je blog. Een CTA voor de inschrijving voor een nieuwsbrief met tips en trucs past bij een blog met tips en trucs, een ebook download CTA past bij een blog over hetzelfde onderwerp, etc.

7. Houd het simpel

Je blog mag best veel inhoudelijke informatie bevatten. Zeker bij vakgerichte blogs zoals deze. Je CTA moet echter simpel en duidelijk zijn en ontdaan van alle overbodige franje. Laat bezoekers alleen het minimale doen wat nodig is om jouw doel te behalen. Zo heb je voor bijvoorbeeld een geslaagde email nieuwsbrief inschrijving alleen het email adres van de ontvanger nodig. Niet zijn naam, bedrijfsnaam, adres, geboortedatum, de naam van zijn huisdier, etc. Die informatie kan je later, bij het verrijken van je lead, alsnog vragen. Iedere extra actie die bezoekers moeten doen om jouw doel te behalen zorgt voor een lagere conversie. Dat geldt helemaal voor acties waarvan bezoekers het nut en de noodzaak niet inzien.

8. Test

De belangrijkste tip bewaren we natuurlijk voor het laatst. Test! (dat uitroepteken staat er niet voor niets). Alleen door goed te testen weet je wat voor jouw blogs het beste werkt, en hoe je daarmee de beste resultaten kunt behalen. Test daarbij verschillende aspecten van zowel je blogs als van je CTA’s. Meer informatie over het testen van blogs e.a. vind je hier.

Tijd voor actie!

Dit is mijn call to action aan jou: schrijf die killer blog, voorzie die van de ultieme CTA, meet, test en verbeter je resultaten. Happy blogging!

 

Summary
8 tips voor meer blog resultaten
Article Name
8 tips voor meer blog resultaten
Description
Blog je regelmatig maar blijven de resultaten van jouw blogs achter? Lees dan deze 8 tips om meer resultaten te behalen met jouw blogs.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.