Backlinks in de ban

backlink risk managementDe positie van een website in de zoekresultaten van Google (ranking) wordt bepaald door veel ranking factoren die samengevat kunnen worden in drie categorieën: de techniek van de website, de content in de website, en de backlinks (links vanaf andere websites) naar de website.

In de afgelopen paar jaar zijn de bezoekersaantallen van veel websites gedaald door onder andere de Penguin algoritme update van Google. Deze update zorgt ervoor dat websites met kwalitatief ondermaatse backlinks een lagere positie in Google krijgen dan hun concurrenten die op dit vlak beter scoren. Doordat veel marketeers zich op het gebied van linkbuilding vooral bezig houden met verkrijgen van nieuwe backlinks in plaats van het managen en verbeteren van bestaande backlinks blijven veel websites nog steeds harde tikken krijgen van deze zwart-witte zeevogel.

Dit artikel beschrijft hoe je een kwalitatief goed backlink profiel kunt verkrijgen én onderhouden met behulp van Link Risk Management.

Link Risk Management

Link Risk Management is het verbeteren en onderhouden van het backlink profiel van je website of webshop, op een zo risicoloze manier. Link Risk Management bestaat uit de volgende stappen:

  1. Herstellen van een Google penalty (indien nodig);
  2. Beschermen tegen kwalitatief slechte backlinks en negatieve SEO;
  3. Verkrijgen van veilige en kwalitatief goede backlinks;
  4. Herhalen van stappen 2 en 3 (continuïteit).

1. Herstellen van een Google penalty

Google laat je niet weten of het je website straft, de strenge bovenmeester straft gewoon zonder waarschuwing. In sommige gevallen onderneemt Google handmatige acties op websites die spamtechnieken gebruiken, als dat jouw website treft dan ontvang je hiervan een melding bij de ‘Handmatige acties’ in Google Webmastertools. Een plotselinge daling in bezoekers afkomstig van Google kan erop wijzen dat de website is getroffen door een Google penalty. Als dit moment samenvalt met een update van de Penguin algoritme update (Google herziet zijn algoritme updates regelmatig) dan is de kans groot dat Penguin de schuldige is en backlinks dus de oorzaak zijn.

Treft dit jouw website? Geen nood, herstel is mogelijk. Voer hiervoor de volgende stappen uit.

2. Beschermen tegen kwalitatief slechte backlinks en negatieve SEO

Of je website nu is getroffen door een Google penalty of niet, het beschermen van je website tegen kwalitatief slechte backlinks en negatieve SEO is belangrijk voor een kwalitatief goed backlink profiel, en dus voor goede SEO resultaten. Hiervoor verzamel en analyseer je eerst de backlinks, en verwijder je daarna de ‘spammy’ backlinks (negatieve SEO) en de backlinks van lage kwaliteit.

Spammy backlinks zorgen voor negatieve SEO. Hiermee worden links bedoeld vanaf websites met een bedenkelijke reputatie (porno, drugs, haat, geweld, spam, malware, linkfarms, e.d.). Natuurlijk zet je daar zelf geen links naar jouw website op, maar een concurrent kan jou zo wel een geweldige hak zetten. Het is dus belangrijk om te bekijken wat de inhoud is van de websites en webpagina’s die links naar jouw website bevatten.

De meest voorkomende oorzaak van een slecht backlink profiel is echter backlinks van lage kwaliteit. De kwaliteit van backlinks meet je aan de hand van het volgende:

  • IP-adres: veel backlinks vanaf hetzelfde IP-adres, of vanaf IP-adressen met hetzelfde C-block, wijzen op veel backlinks vanaf dezelfde server. Dit is een techniek die veelal door linknetwerken wordt gehanteerd en door Google niet wordt gewaardeerd. Meerdere websites van dezelfde exploitant met links naar elkaar kunnen onbedoeld ook een linknetwerk vormen;
  • Link exchanges: bevat jouw website veel backlinks naar websites die ook naar jouw website linken? Ook dat ziet Google als onnatuurlijke linkbuilding;
  • Aantal externe backlinks: veel backlinks op een website of webpagina wijst op een linkverzamelpagina (zoals een startpagina) die door Google minder wordt gewaardeerd;
  • Domain Authority: geeft de mate aan waarin het domein waarop de backlink staat een autoriteit is. De Domain Authority wordt berekend aan de hand van verschillende factoren waaronder het aantal ‘linking root domains’, het totaal aantal links, MozRank en MozTrust;
  • Page Authority: is vergelijkbaar met de Domain Authority, maar dan voor een webpagina;
  • Trust Flow: deze voorspelt hoe betrouwbaar een URL is. De Trust Flow is gebaseerd op de hoeveelheid betrouwbare inkomende links naar de URL;
  • Citation Flow: deze voorspelt hoeveel invloed de URL van een webpagina heeft. Dit is gebaseerd op hoeveel links naar de URL zijn gemaakt, waarbij inkomende links vanaf URL’s met een hogere Citation Flow zwaarder wegen dan inkomende links vanaf URL’s met een lagere Citation Flow;
  • PageRank: een waarde die Google zelf toekent aan een website. Het klinkt als een contradictie, maar deze waarde is voor Google niet zo belangrijk meer…

Naast deze objectief meetbare variabelen is ook de relevantie van invloed op het backlink profiel van je website. Backlinks vanaf websites die niet passen bij de content van je website doen je backlink profiel eerder kwaad dan goed, ook al scoren zij op andere variabelen wel goed. Dat geldt ook voor typische backlink sites (herkenbaar aan fraaie namen met het woord ‘link’ of ‘backlink’ erin) en persberichten sites die veel links naar bronnen en veel duplicate (dezelfde) content bevatten.

Na deze analyse is het belangrijk om van de slechte backlinks af te komen. Hiervoor verwijder je links op websites waar jij zelf toegang toe hebt, vraag je de webmasters van sites waar jij geen toegang toe hebt dit te doen, en ‘disavow’ je de backlinks van websites waar jij geen toegang toe hebt en waarvan de webmaster onvindbaar of onbereikbaar is (‘disavow’ is een optie binnen Google Webmastertools).

3. Verkrijgen van veilige en kwalitatief goede backlinks

Over het verkrijgen van goede backlinks kan je een boek vol schrijven. Belangrijk bij het verkrijgen van goede backlinks is dat je backlinks aanvraagt of anderszins realiseert op websites die goed scoren op de bovengenoemde variabelen. Enkele tips hiervoor:

  • Analyseer de backlinks van je concurrenten, en ‘steel’ de beste daarvan;
  • Creëer een persbestand met alleen media die voor jouw branche, bedrijf, product of dienst relevant zijn (dus geen typische persberichten sites) en voed die regelmatig met iets unieks wat alleen op jouw website te vinden is (bijvoorbeeld de resultaten van een onderzoek of enquête);
  • Vraag websites die wel jouw bedrijf of merk noemen maar hier geen link bij hebben geplaatst om dit alsnog te doen;
  • Nodig invloedrijke blog(ger)s uit om jouw product of dienst te reviewen, uiteraard met een link naar jouw website (zie ook Blogs als personal shopping assistant);
  • Doe een ‘broken-link’ analyse van websites die voor jou interessant zijn en benader de webmasters met vervangende links die (geheel toevallig) naar jouw website verwijzen;
  • Zoek, vind en benader online branche- of bedrijfsgidsen die relevant zijn voor jouw branche, bedrijf, product of dienst, of anderszins relevant zijn;
  • Zorg voor een goede spreiding in links, dus niet teveel links van hetzelfde type, op hetzelfde type site, of met dezelfde anchor tekst;
  • Als de backlink voor jou makkelijk te verkrijgen is dan geldt dat waarschijnlijk voor iedereen en is de waarde daarvan laag, minimaliseer daarom het aantal ‘easy to get’ links;
  • Vermijd link plaatsing op plekken die niet voor redactionele links bedoeld zijn zoals de header, footer, sidebar, of navigatie elementen van de linkende website of pagina;
  • Check of zoekmachines vrije toegang hebben tot de linkende website of pagina (dus geen restricties in de robots.txt, of noindex/nofollow) en of de site of pagina wel door Google is geïndexeerd en gecached;
  • Check de social media metrics; als niemand de website of webpagina heeft geliked of gedeeld dan heeft deze waarschijnlijk weinig bezoekers of is deze van weinig waarde voor zijn bezoekers, en daarmee ook voor Google.

4. Herhalen van stappen 2 en 3 (continuïteit)

En dan ben je er, denk je. Helaas, niets is minder waar. Je backlink profiel is als een levend organisme. Een goede backlink gisteren kan vandaag een slechte backlink zijn, en andersom. Gedeindexeerde websites kunnen weer geïndexeerd worden, en andersom. Cleane websites kunnen geïnfecteerd raken met malware, en andersom. Netwerk sites kunnen wijzigen van eigenaar of server en daardoor geen onderdeel meer uitmaken van een link netwerk, en andersom. Je concurrenten kunnen je een hak proberen te zetten met negatieve SEO. En dan hebben we ook nog Google, die regelmatig zijn algoritmes wijzigt.

Kortom, het is dus belangrijk om de bovengenoemde stappen 2 en 3 te herhalen. Hoe vaak je dit moet doen is lastig te zeggen, maar als je een professionele website of webshop exploiteert binnen een dynamische branche dan is eens per kwartaal wel het minimum.

En nu, jouw backlink profiel

Met behulp van de bovenstaande Link Risk Management stappen en tips heb je voldoende handvatten om het backlink profiel van jouw website of webshop te onderhouden en te verbeteren. Mocht je hierbij of bij andere SEO issues hulp kunnen gebruiken, neem dan contact met ons op via het contactformulier links bovenaan deze pagina.

 

Summary
Backlinks in de ban - Link Risk Management
Article Name
Backlinks in de ban - Link Risk Management
Description
Met Link Risk Management verbeter en onderhoud je het backlink profiel van je website of webshop, en scoor je beter in zoekmachines zoals Google.
Author
Add to Friends

2 gedachten over “Backlinks in de ban

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.