Vestigingspagina’s en de Google doorway page penalty

vestigingspagina doorway page penaltyKort geleden schreven wij over de Google doorway page penalty. Naar aanleiding daarvan ontvingen wij de vraag of websites met lokale winkelpagina’s hier ook door gestraft kunnen worden. Het antwoord is ja. Retail websites met aparte pagina’s voor iedere winkel krijgen hier zeker mee te maken. Datzelfde geldt overigens ook voor de locatiepagina’s van dienstverleners met meerdere vestigingen zoals reisbureaus, verzekeringskantoren, installatiebedrijven, enz., enz.

Vestigingspagina = doorway page

De gemiddelde winkelpagina binnen de website van een retailer bevat vaak niet meer dan het adres, de contactgegevens en de openingstijden van de betreffende winkel. En dat maal 10, bij een kleine winkelketen of dienstverlener. Of maal 50, bij een middelgrote. Of maal 100, bij een echte grootgrutter. Al deze pagina’s voldoen aan de volgende doorway page criteria:

  1. de pagina bevat een verzameling van content items die ook op andere plaatsen in de site gebruikt worden (adres, contactgegevens, openingstijden)
  2. enkele van deze content items verschillen wel qua invulling (adres, contactgegevens) maar bevatten verhoudingsgewijs maar weinig (unieke) content
  3. de pagina is geen wezenlijk onderdeel van de user experience van de website

Over het derde punt zullen de meningen verschillen, maar als je in je webstatistieken de use flow naar en van de winkelpagina’s en andere vestigingspagina’s in je website volgt dan zal je zien dat dit vrijwel altijd het geval is. Bovendien valt hierover niet te discussiëren met de streng straffende bovenmeester die Google heet.

Vestigingspagina ≠ doorway page

Om een doorway page penalty te voorkomen is de beste oplossing: doorway pages verwijderen, of voorzien van een no-index metatag. Beide oplossingen zijn voor winkelpagina’s en andere vestigingspagina’s niet wenselijk: verwijderen is geen optie (klanten moeten hun dichtstbijzijnde winkel of vestiging kunnen vinden) en de pagina’s moeten juist wél geïndexeerd en vindbaar zijn om getoond te worden bij (mobiele en/of lokale) zoekopdrachten. De beste oplossing is dus: voorzie de pagina’s van unieke, lokaal relevante en non-duplicate content die waardevol is voor bezoekers.

Unieke content

Wat maakt deze winkel of vestiging uniek? Is het de locatie, het personeel, hun vakkennis, het ‘verhaal’ van de manager of eigenaar? Of misschien het unieke assortiment? Iedere winkel of vestiging heeft zijn USP’s en zijn verhaal, waar een goede copywriter een mooi stuk unieke content van kan maken.

Lokaal relevante content

Dit is niet alleen belangrijk voor het voorkomen van een doorway page penalty maar ook voor je local SEO, en dus voor je lokale vindbaarheid. Structured (micro)data (belangrijk!), een verhaal over de vestigingsplaats, waarom inwoners van deze plaats zo graag bij deze vestiging shoppen, en niet te vergeten links naar de (geo-tagged) social media accounts van de winkel of vestiging en vanaf de websites van andere lokale bedrijven en media terug naar de pagina van de winkel of vestiging.

Non-duplicate content

Dit spreekt voor zich, zou je denken. Toch is het heel verleidelijk om bij grote aantallen lokale pagina’s content te kopiëren of te minimaliseren. Niet doen! Beter iets meer tijd besteden aan het creëren van content dan je bezoekersaantallen te zien dalen. Voorkomen is beter dan genezen.

 

Wil je het zekere voor het onzekere nemen om te voorkomen dat jouw website geraakt wordt door een Google doorway page penalty, neem dan contact met ons op via het contactformulier links bovenaan deze pagina.

 

Summary
Vestigingspagina’s en de Google doorway page penalty
Article Name
Vestigingspagina’s en de Google doorway page penalty
Description
Ook winkelpagina’s en vestigingspagina's binnen de websites van retailers en dienstverleners kunnen leiden tot een Google doorway page penalty. Zo voorkom je deze.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.