Blogs als personal shopping assistant

blogs als personal shopperFan van blogs? Je bent niet de enige: onderzoek van Research Now onder 1.000 mensen laat zien dat 84% van hen producten koopt op basis van wat een blog erover schrijft. Wel zijn hierin verschillen tussen mannen en vrouwen, en tussen diverse leeftijdsgroepen. Het effect van blogs op het aankoopgedrag blijft echter groot.

Voor dit onderzoek werden 1.000 respondenten uit een consumentenpanel gevraagd. Dit waren mensen die minimaal eens per maand een blog lezen, wat mij een representatieve onderzoeksgroep lijkt. Er werd onder andere gekeken naar de rol van blogs in het aankoopproces, de voor de lezer aansprekende elementen van blogs en de manier waarop lezers reageren op productreclame en -promotie op blogs.

Wie leest wat?

De leeftijdsgroep 18-35 jaar leest vrijwel dagelijks een blog, besteedt hier enkele uren per week aan en geeft aan dat blogs de belangrijkste informatiebronnen zijn voor het nemen van (aankoop)beslissingen. De leeftijdsgroep 35-55 jaar zet blogs qua invloed op hun aankoopproces op de tweede plaats, na vrienden, familie en collega’s. De leeftijdsgroep van 55 jaar en ouder zet blogs qua invloed op hun aankoopproces op de derde plaats, na vrienden, familie en collega’s (eerste plaats) en redactionele artikelen (tweede plaats). Blogs over eten en drinken zijn het meest populair, gevolgd door blogs over hobby’s en over cultuur en vrijetijdsbesteding.

Het effect van blogs op het aankoopproces

Van alle ondervraagden koopt 84% iets op basis van een blog. Dat is veel. Heel veel. In het onderzoek werd ook gevraagd naar de manier waarop een blog helpt in het aankoopproces. Het blijkt dat mensen die blogs lezen op zoek zijn naar een onafhankelijke mening en een deskundig oordeel van een blogger, op het moment dat ze overwegen een aankoop te doen. De meeste mensen die al eerder iets op een blog hebben gelezen (46%) bezoekt opnieuw blogs wanneer ze zich weer oriënteren op een product of inspiratie willen opdoen (43%). Eén op de drie zegt blogs te lezen om opties in te perken en 30% bezoekt blogs om hun keuze aan het einde van het aankoopproces te bevestigen.

Wanneer de aankoop van een product wordt overwogen neemt 45% van de mensen direct contact op met een blogger om een vraag te stellen. Mannen zijn hiertoe iets meer geneigd dan vrouwen (50% tegenover 40%). De meeste lezers plaatsen een reactie op een blog als ze een vraag willen stellen (21%), een ander deel stuurt een e-mail (18%) of plaatst een reactie via de Facebook pagina van de blog(ger). Uit het onderzoek blijkt dat het geven van een reactie op een blog de meest effectieve manier is om antwoord te krijgen.

Schrijfstijl is belangrijk, reclame en promotie niet

Mensen hechten veel waarde aan een goede schrijfstijl van de blogger. Slecht geschreven blogs vormen de hoofdreden dat mensen afzien van verder lezen van een blog (60%), en 66% van hen keert juist terug naar een goed geschreven blog. Daarnaast is het thema van de blog heel belangrijk; het overgrote deel van de respondenten keert terug naar een blog met een voor hen relevant thema en ziet de blogger als expert. Ook blijkt dat mensen zich niet storen aan reclame en (product)promotie (73%) maar dat vrijwel niemand wil betalen voor toegang tot de content.

Laat blogs jouw conversies verhogen

Leuk, zo’n onderzoek, maar wat kan je ermee in de praktijk? We hebben hieronder enkele tips voor je verzameld:

  • het is duidelijk dat bloggers gezien worden als onafhankelijke experts, dus zoek onafhankelijke blogs die passen bij je product(en) en merk(en)
  • bepaal de autoriteit van deze blogs op basis van hun Domain Authority, Page Authority (beide zijn SEO scores), geschatte aantal bezoekers, aantal reacties, aantal social shares, en aantal social media followers
  • selecteer de blogs met de hoogste autoriteit
  • connect met deze blog(ger)s via Facebook, Twitter, LinkedIn etc.
  • nodig hen uit een product of dienst van jou te bespreken, waarbij je rekening houdt met de Reclamecode Social Media
  • vraag hierbij om een link in hun blogbericht naar jouw product- of dienstenpagina (goed voor je linkbuilding)
  • zorg voor goede landingspagina’s, hoe je dit doet lees je in ons gratis e-book Website Optimalisatie
  • plaats samenvattingen van deze reviews bij de betreffende producten of diensten in je website of webshop om je conversie te verhogen
  • vraag de bloggers om ook op de blog- of nieuwssectie in jouw website of webshop te bloggen (wat HEMA kan, dat kan jij ook)
  • zorg er bij het laatste punt wel voor dat de onafhankelijkheid van deze bloggers behouden blijft.

Download gratis e-book Website Optimalisatie

Mocht je meer willen weten over het inzetten van blogs om je SEO en je conversies te optimaliseren, neem dan contact met ons op.

 

Dit bericht is gebaseerd op het artikel “Blogs, uw personal assistant” uit Clou Magazine #72, april 2015

 

Summary
Blogs als personal shopping assistant
Article Name
Blogs als personal shopping assistant
Description
Uit onderzoek blijkt dat het effect van blogs op het aankoopproces groot is. Lees hier het volledige artikel en tips om blogs voor jou te laten werken.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.