Conversie optimalisatie: test je doelgroep

conversie optimalisatie doelgroep testBinnen conversie optimalisatie ligt de focus veelal op het technisch of inhoudelijk verbeteren van de website of webshop, of van onderdelen daarvan. Een denkfout die daarbij vaak gemaakt wordt is dat iedere bezoeker gelijk is, en dus ook gelijk zal handelen. Wat uiteraard niet het geval is, tenzij jouw doelgroep volledig homogeen is.

Doelgroep gedrag verschilt

Zo zal een bezoeker die al eerder op een website is geweest zich anders gedragen dan een bezoeker die deze voor het eerst bezoekt. Iemand die het zoekwoord ‘stedentrip barcelona boeken’ in Google typt en zo op een de website van een reisaanbieder terechtkomt zal daar anders en sneller op zijn doel (willen) afgaan dan de bezoeker die via het zoekwoord ‘leuke stedentripjes’ op dezelfde website terechtkomt. En de bezoekers die jouw website gericht bezoeken via Google AdWords zullen zich ook anders gedragen dan degenen die je werft met Facebook updates en advertenties. Om nog maar te zwijgen van de verschillen in het gedrag van mobiele bezoekers vs. desktop bezoekers. Uiteindelijk wil je de meeste conversies – en dus het maximale resultaat- halen uit iedere doelgroep, en daar je website of webshop op aanpassen.

Test je doelgroep

Is jouw doelgroep niet homogeen dan is het aan te raden om je doelgroep te segmenteren en deze verschillende segmenten op te nemen in je teststrategie, je testplan, en in je A/B of multivariate testen. In veel gevallen is het zelfs aan te raden om eerst je doelgroep segmenten te testen met (vrijwel) gelijke paginavarianten, en in een vervolgtest pas verschillende paginavarianten voor verschillende segmenten te testen. Je weet dan namelijk hoe verschillende doelgroep segmenten interacteren met, en converteren op, de bestaande variant van de te testen pagina of funnel.

Doelgroep segmentatie

Nuttige en veelgebruikte doelgroep segmentatiecriteria binnen conversie optimalisatie zijn (combinaties van):

  • Type bezoeker: nieuw vs. terugkerend
  • Verkeersbronnen zoals Google, Facebook e.d.
  • Zoekwoorden die bezoekers intypen in zoekmachines
  • Campagnes waar de bezoekers onderdeel van zijn
  • Demografische variabelen binnen deze campagnes
  • Het (mobiele) apparaat waarmee zij de website bezoeken
  • Tijdstip: de dagen en uren waarop zij de website bezoeken
  • Locatie: het land, de regio of de woonplaats waar zij zich bevinden

Het onderstaande voorbeeld laat zien hoe deze segmenten opgesteld en getest kunnen worden aan de hand van enkele segmentatiecriteria. Dit is een voorbeeld van een gesegmenteerde A/B test die wij met Visual Website Optimizer (waarvan wij Certified Partner zijn) hebben opgezet:

conversie optimalisatie doelgroep segmentatie

Van optimalisatie naar personalisatie

Ben je bezig met gebruik van doelgroep segmentatie binnen je conversie optimalisatie, dan is de stap naar website personalisatie niet groot meer. Hiermee verbeter je de user experience, en daarmee de conversie, nog verder. Meer over website en webshop personalisatie lees je hier, in deze blogs, en in ons gratis e-book Website Optimalisatie en Personalisatie.

Download gratis e-book Website Optimalisatie

Conclusie

Door gebruik te maken van doelgroep segmentatie binnen je conversie optimalisatie strategie, plan en tests is het mogelijk om je website of webshop te optimaliseren voor je verschillende doelgroep segmenten en zo de meeste conversies – en dus het maximale resultaat- uit je doelgroep te halen.

Wil je hierover meer informatie, neem dan contact met ons op via het contactformulier links bovenaan deze pagina.

 

Summary
Conversie optimalisatie: test je doelgroep
Article Name
Conversie optimalisatie: test je doelgroep
Description
Iedere bezoeker gedraagt zich anders op je website of in je webshop. Segmenteer en test bij conversie optimalisatie daarom je doelgroep. Lees hier hoe en waarom.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.