Waarom online shoppers (niet) kopen

waarom online shoppers kopenWat trekt potentiële online shoppers? Wat zorgt ervoor dat zij kopen? En wat frustreert hen zo, dat zij niet kopen? Wingify, het bedrijf achter Visual Website Optimizer, deed een onderzoek onder 1.000 online shoppers in de VS om te achterhalen hoe websites en webshops bezoekers naar kopers kunnen converteren.

Verlaten winkelwagens

Verlaten winkelwagens zijn een belangrijke faalfactor in e-commerce: maar liefst 70% van de winkelwagens wordt verlaten achtergelaten. Heel frustrerend voor webshop exploitanten, want een groot deel van de bezoekers die je met veel kosten en moeite zover hebt gekregen dat zij jouw producten in hun winkelwagen stoppen haakt in deze laatste fase af. De belangrijkste redenen hiervoor zijn volgens dit onderzoek:

  1. Onvoorziene verzendkosten (28%)
  2. Verplicht worden een account aan te maken (23%)
  3. Was alleen wat aan het bekijken (16%)
  4. Zorgen over de veiligheid van de betaling (13%)
  5. Onduidelijke check out (12%)
  6. Kon geen kortingscode vinden (8%)

De learnings hieruit voor webshop exploitanten zijn duidelijk: wees eerlijk en duidelijk over de verzendkosten en veiligheid van betalen, verplicht kopers niet een account aan te maken, zorg voor een duidelijk bestelproces (duh!), en wees voorzichtig met kortingscode velden. Geen grote verrassingen dus.

Zelf hebben wij nog enkele aanvullende tips:

  1. Maak de verzendkosten en –voorwaarden zo vroeg mogelijk in het bestelproces duidelijk
  2. Gebruik trust indicators in het betaalproces, zoals logo’s van betaalmethoden en waarborgen
  3. Maak gebruik van interactieve tools die bezoekers helpen het bestelproces succesvol af te ronden
  4. Wees duidelijk over de in te vullen velden in de check out, met duidelijke toelichting als iets niet goed wordt ingevuld
  5. Maak gebruik van ‘verlaten winkelwagen’ mailingen (inderdaad, dan is het kalf al verdronken)

Retargeting

Om in te haken op het gebruik van ‘verlaten winkelwagen’ mailingen en andere retargeting campagne methoden: volgens dit onderzoek zal 54% van de online kopers geretargete producten kopen (als zij daar korting op krijgen). Vooral de leeftijdsgroep 24-34 jaar, met daarin de young professionals en de ‘Bargain Hunting Mama’, is hierin sterk vertegenwoordigd. Dit betekent dat de verlaten winkelwagens niet verlaten hoeven te blijven, en dat er een groot potentieel is om verloren omzet alsnog te genereren.

Gratis verzendkosten

Gratis verzendkosten wordt vaak gezien als een USP, een onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie. Het is echter ook een manier om de waarde van de winkelwagen ter verhogen; 24% van de shoppers is bereid om meer te bestellen als zij daardoor in aanmerking komen voor gratis verzendkosten. Het is dus aan te raden om een treshold in te stellen voor gratis verzendkosten die iets hoger ligt dan de gemiddelde orderwaarde.

Reviews

55% van de onderzochte shoppers vindt reviews belangrijk voor het nemen van een aankoopbeslissing. Slechts 23% laat zich daar helemaal niet door leiden. De meerderheid wil dus graag weten wat andere consumenten vinden van het product of van de aanbieder voordat zij een aankoop doen. Wil je weten of jouw (potentiële) klanten eerder kopen als je website is voorzien van reviews, vraag dan bij ons de resultaten aan van de A/B tests die wij doen voor een vooraanstaande leverancier van customer reviews.

Personalisatie

Gepersonaliseerde aanbiedingen in de webshop overtuigen nu al 16% van de onderzochte shoppers, een percentage wat naar verwachting zal stijgen.

Download gratis e-book Website Optimalisatie

Mobile

Alhoewel 61% van de shoppers geen winkel app op hun mobiel of tablet heeft, geldt dat in de leeftijdsgroep Millennials (geboren tussen 1980 en 1995) 53% wél een winkel app op hun mobiel of tablet heeft. Dus ook al zou deze leeftijdsgroep geen onderdeel uitmaken van je doelgroep (wat ik betwijfel) dan nog heeft het zin om mobile shopping snel mogelijk te maken. Dat hoeft niet per sé met een shopping app, want van degenen die zo’n app op hun mobiel of tablet heeft geïnstalleerd gebruikt 61% deze app niet.

Social media

53% van de shoppers wordt beïnvloed door social media, vooral door Facebook. Op de tweede plaats staan Pinterest (bij de onderzochte vrouwen) en Twitter (bij de onderzochte mannen). En waar wij vaak al zien dat social sharing buttons de conversie hinderen blijkt uit dit onderzoek dat 74% van de shoppers een (gekocht) product niet zal delen via social media, en dat slechts 25% van de consumenten een product zal bekijken als een vriend dit met hen deelt. Het goede nieuws is dat de nulletjes bij de social sharing buttons slechts 7% van de shoppers beïnvloedt.

Conclusie

Natuurlijk zijn de bovenstaande cijfers gemiddelden die niet voor iedere webshop en voor iedere doelgroep gelden. Het gemiddelde webshop conversie percentage is 3%, wat betekent dat van elke 100 unieke bezoekers aan de webshop slechts 3 een aankoop doen. Is het conversie percentage van jouw webshop lager of wil je dit ondanks een goede score nog verder verhogen, dan zal je proactief conversie optimalisatie in moeten zetten. Dit geeft je werkelijk inzicht in de oplossingen die het conversie percentage en daarmee de resultaten van jouw website écht kunnen verhogen. Mocht je hierover meer informatie willen, neem dan contact met ons op via het contactformulier links bovenaan deze pagina.

 

Summary
Waarom online shoppers (niet) kopen
Article Name
Waarom online shoppers (niet) kopen
Description
Wat trekt potentiële online shoppers? Wat zorgt ervoor dat zij kopen? En wat frustreert hen zo, dat zij niet kopen? Je leest het hier.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.