Wat HEMA kan, dat kan jij ook

hema zet bloggers in voor user generated contentIn augustus kondigde HEMA aan bloggers te zoeken voor de nieuwe HEMA blog, en organiseerde daarvoor de HEMA Blog Academy. Wat precies de strategie en doelstellingen van het blog zijn, daarover wilde de woordvoerster van HEMA nog niets zeggen tegenover de Adformatie, maar dat is niet moeilijk te raden. HEMA veranderde recent zijn rotsvaste slogan ‘Echt HEMA’ in ‘HEMA maakt gewoon bijzonder’, en daar past dit natuurlijk heel goed bij.

Los van de branding waarde biedt zo’n blog netwerk vol user generated content natuurlijk nog meer voordelen. We zetten de belangrijkste voordelen hierbij op een rij:

Branding

Niet iedereen kan en mag zomaar bloggen op de HEMA blog. Ten eerste zijn de onderwerpen beperkt tot de focus gebieden van de HEMA, te weten: beauty en mode, wonen, eten en drinken en foto. Ten tweede worden de blogs voor plaatsing gecontroleerd op een aantal vooropgestelde richtlijnen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een goede aansluiting op het gekozen onderwerp, beeldmateriaal wat binnen de stijl van de HEMA past, correct taalgebruik, een prettige ‘tone of voice’ en een verhaal dat inspirerend is (aldus de woordvoerster van de HEMA). Het resultaat hiervan is kwalitatief goede content met een hoge merkwaarde, wat in weinig zal onderdoen voor content die de HEMA of haar communicatiebureaus zelf zouden kunnen produceren.

Zoekmachine optimalisatie

Iedere blog is een uniek stukje content. En unieke stukjes content, daar zijn zoekmachines als Google dol op. In ons artikel To blog or not to blog hebben we het al eerder opgenoemd: Google is dol op verse content. En blogs leveren dat. Daarom zie je blogberichten vaak bovenin de zoekresultaten staan. Dat komt niet alleen omdat ze vers zijn, maar ook omdat Google bij blogberichten meer aanknopingspunten vindt, zoals categorieën en tags. Aanknopingspunten die gewone statische webpagina’s niet hebben. Bloggen verbetert dus de zoekmachine optimalisatie (SEO) van je website of webshop.

Meer bezoekers

De HEMA blog is natuurlijk een mooi platform voor lifestyle-schrijvers in spé. Wat is er mooier dan daar jouw naam en bijdrage op terug te vinden? Uiteraard delen de bloggers dit graag met hun familie, vrienden, bekenden, en iedereen die dit al dan niet wil weten. Dat zorgt voor nog meer bezoekers naar de betreffende blogberichten.

Meer omzet

Als de HEMA het slim aanpakt dan zorgt ze ervoor dat het opnemen van links naar producten één van de richtlijnen is voor de bloggers, of past ze de blogs hierop aan. Dit verbetert de conversie naar producten, en genereert zo meer omzet. Hoe je er daadwerkelijk voor zorgt dat blogbezoekers klanten worden lees je in ons gratis e-book Website Optimalisatie en Personalisatie.

Download gratis e-book Website Optimalisatie

Linkbuilding

Dit voordeel hoort eigenlijk thuis onder het kopje zoekmachine optimalisatie maar is een aparte vermelding waard. Zoals eerder genoemd zullen de bloggers hun bijdragen graag delen met hun familie, vrienden en bekenden. Dat doen zij vooral via social media, hét ego-uithangbord van deze tijd. Deze familie, vrienden en bekenden zullen dat op hun beurt ook weer ‘liken’. Al die ‘shares’ en ‘likes’ zorgen voor backlinks naar de blog, en dus naar de website. Weliswaar zijn dit grotendeels ‘no-follow’ links, maar zoekmachines als Google herkennen en erkennen hierin jouw autoriteit.

Autoriteit

Dit voordeel hoort zowel thuis onder ‘branding’ als onder zoekmachine optimalisatie. Met goede blogs kun je keer op keer aantonen dat jij de expert bent op jouw (vak)gebied. Een autoriteit. Google beloont jouw autoriteit met een hogere positie in de zoekresultaten, je lezers belonen jouw autoriteit door jouw blogberichten te delen of daarop te reageren en brengen zo jouw autoriteit ook onder de aandacht van anderen.

Dat kan jij ook!

Ja, je leest het goed. Wat HEMA kan, dat kan jij ook. Natuurlijk kan je geen duizend bloggers werven en managen, maar een aantal bloggers die wekelijks enkele blogs toevoegen aan blog.jouwbedrijf.nl of jouwbedrijf.nl/blog zullen ook jouw merk, traffic en zoekmachine optimalisatie versterken. En die paar bloggers zijn wel te werven en te managen, uit je bestaande kring van tevreden klanten en bezoekers en door je eigen marketing- of communicatiemensen.

Hieronder vind je de vijf belangrijkste ingrediënten van zo’n user generated content aanpak:

1. Strategie

Bedenk wat je wilt bereiken, hoe je dat wilt doen, en leg dat vast.

2. Blog

De meeste websites en webshops zijn standaard niet voorzien van een blog, waardoor blog.jouwbedrijf.nl of jouwbedrijf.nl/blog niet gemakkelijk te realiseren lijkt. Het is echter niet zo moeilijk om met bijvoorbeeld WordPress een gebruiksvriendelijke blog toe te voegen in een subdirectory van je website of webshop. Wij beschikken over partners die hiervoor betaalbare oplossingen bieden, en helpen je daarna graag met de zoekmachine optimalisatie van deze blog. Wat je ook doet, maak voor je blog geen gebruik van externe blogsites zoals Blogger.com of Punt.nl want zoekmachines en bezoekers zullen die content en links nooit als onderdeel van jouw website of webshop beschouwen.

3. Bloggers

Onder je tevreden klanten en vaste website bezoekers zijn ongetwijfeld schrijvers-in-spé te vinden die het heel leuk –of zelfs een eer- vinden om voor jouw bedrijf en voor jouw merk te bloggen. Een oproep in je nieuwsbrief of op je Facebook pagina zal voldoende reacties opleveren waar je met een vrijblijvende schrijfopdracht de beste bloggers uit kunt selecteren. Eer, glorie en eeuwige roem zijn hun beloning, eventueel aangevuld met een incentive.

4. Richtlijnen

Net als HEMA is het ook voor jou belangrijk om redactionele richtlijnen op te stellen en je bloggers te vragen zich hieraan te houden. Dit schept duidelijkheid voor beide partijen.

5. Redactie

Maak je gebruik van bijvoorbeeld WordPress voor je blog, dan kunnen de rechten zo worden ingesteld dat een blog eerst door jou of iemand anders binnen jouw bedrijf wordt beoordeeld en eventueel geoptimaliseerd voordat deze gepubliceerd wordt. Deze redactierol lijkt heel wat omhanden te hebben maar is prima onderdeel te maken van de dagelijkse of wekelijks routine.

Conclusie

Wat HEMA kan, dat kan jij ook. Misschien niet zo uitgebreid, maar goed genoeg om je merk, traffic en zoekmachine optimalisatie te versterken.

Mocht je vragen hebben over het inzetten van blogs om je commerciële doelen te verwezenlijken, neem dan eens contact met ons op via het contactformulier links bovenaan deze pagina. Met de voormalig manager van het grootste Nederlandse blognetwerk web-log.nl in ons team kunnen we deze vast wel beantwoorden 😉

 

Summary
Wat HEMA kan, dat kan jij ook
Article Name
Wat HEMA kan, dat kan jij ook
Description
HEMA zet met duizend bloggers in op user generated content en versterkt zo zijn merk, traffic en zoekmachine optimalisatie. Dat kan jij ook.
Author
Add to Friends

2 gedachten over “Wat HEMA kan, dat kan jij ook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.