Zo creëer je een social media vriendelijke landingspagina

social media landingspaginaNa veel social media inspanningen heeft jouw merk inmiddels duizenden fans en followers. Die actief jouw updates liken, delen en becommentariëren. En via links in jouw updates je website bezoeken, waar zij vooral kijken en klikken. Maar kopen, of een andere conversie doen? Ho maar!

Een belangrijke oorzaak van dit gebrek aan conversies is de landingspagina waarnaar jij hen stuurt. Meestal is dat dezelfde pagina die je voor alle doelgroepen en verkeersbronnen gebruikt. De psychologie van deze landingspagina komt echter niet overeen met het medium en met de update die leidt naar deze pagina.

Social media mindset

Je social media doelgroep is snel afgeleid. Hoe duidelijker de call to action in de update en op de landingspagina is, hoe groter de kans dat zij die actie uitvoeren. Leidt je hen naar een pagina die vol staat met opties en mooie glimmers dan is de kans groot dat zij blijven browsen en nooit de beslissing nemen om de door jou gewenste actie uit te voeren. Dus, KISS (Keep It Simple, Stupid).

Match het medium

Ieder social medium, of het nu gaat om Facebook, Twitter, LinkedIn of andere, heeft zijn eigen taal en ongeschreven gedragsregels. Die cultuur bepaalt hoe gebruikers hier communiceren, en is ook een reden waarom zij ooit voor dit medium gekozen hebben. Je landingspagina dient op dezelfde manier te communiceren.

In de ideale wereld, waar tijd en geld geen rol spelen, zou je dus voor ieder social medium en voor iedere doelgroep een aparte landingspagina creëren. Helaas leven we niet in die ideale wereld, en vind je hieronder een aantal aandachtspunten die je in ieder geval zou moeten aanhouden:

  • Houd je ‘tone of voice’ consistent met de social media updates van jou en je doelgroep;
  • Houd je afbeeldingen netjes en overzichtelijk, en in dezelfde stijl als je social media updates;
  • Vraag alleen om de gewenste conversie, en niet om meer;
  • Bewaar de Like, Tweet en andere social media buttons voor de bevestigingspagina.

Wil je de landingspagina toch beter laten aansluiten op het medium, houd dan in gedachten dat:

  • De desktop versies van Facebook en Twitter een redelijk vergelijkbare ‘look & feel’ hebben, waardoor variaties in de tekst misschien al voldoende is om je conversie te verhogen;
  • Het minimaliseren van teksten en het creëren van meer visuele calls to action goed past bij visueel ingestelde social media zoals Pinterest, Instagram en YouTube.

Social = mobile

Nou ja, bijna dan. Want veel social media gebruikers Facebooken, Twitteren of Pinnen op hun tablet of smartphone. In de trein, op het werk, tijdens hun pauze, naast de koffieautomaat, of ’s avonds op de bank. Dat heeft consequenties voor je landingspagina, die mobile friendly moet zijn. En mobile friendly is meer dan “hij ziet er mooi uit op mijn tablet en telefoon”. Een mobile friendly landingspagina functioneert op een klein touch screen, bediend door normale mensen met normale vingers. Houd daarom de volgende aandachtspunten aan:

  • Maak gebruik van buttons in plaats van hyperlinks, en maak die groot genoeg;
  • Vraag niet teveel informatie aan mobiele gebruikers, alleen het hoogst noodzakelijke;
  • Gebruik in (invul)formulieren geen drop down buttons maar check boxes en radio buttons;
  • Maak waar mogelijk gebruik van een social sign up button waarmee de basisinformatie uit het gebruikersprofiel al ingevuld kan worden.

Test en optimaliseer!

Een stap die zo belangrijk is maar helaas zo vaak wordt overgeslagen… Test en optimaliseer je landingspagina! Monitor je analytics, laat heatmaps en clickmaps meedraaien, bedenk op basis hiervan verbeterpunten, en test die. Meer over deze conversie optimalisatie lees je hier. Wil je echt weten hoe jij je social media landingspagina’s verbeterd, download dan ons gratis e-book Website Optimalisatie en Personalisatie.

Download gratis e-book Website Optimalisatie

Heb je vragen over (social media) conversie optimalisatie, neem dan contact met ons op via het contactformulier links bovenaan deze pagina.

Summary
Zo creëer je een social media vriendelijke landingspagina
Article Name
Zo creëer je een social media vriendelijke landingspagina
Description
Wil je dat jouw social media fans en followers converteren of kopen in plaats van alleen maar kijken en klikken? Optimaliseer dan je landingspagina.
Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.