Zo meet je het succes van je inbound marketing campagnes

Zo meet je het succes van je inbound marketing campagnesVeel marketeers hebben moeite met het meetbaar maken van het resultaat van hun inbound (pull) marketing campagnes. Belangrijke instrumenten van een inbound campagne zoals zoekmachines, blogs en social media laten zich nu eenmaal niet gemakkelijk vangen in cijfers, en al helemaal niet in het effect op leads, sales en andere conversies.

Voor het meten van dit succes is het belangrijk te begrijpen dat de effectiviteit van een inbound campagne het gezamenlijke resultaat is van de verschillende activiteiten. Dit succes kan als volgt gemeten worden, aan de hand van de bovenste twee stappen in de onderstaande conversie funnel (ook wel marketing funnel genoemd).

 

 

 

inbound marketing conversion funnel

Bezoekers werven (ToFu)

Het belangrijkste doel in deze stap is het vergroten van je het aandeel bezoekers uit je doelgroep. De ‘metrics’ aan de hand waarvan je het succes van je activiteiten hier meet zijn dus gericht op het percentage bezoekers uit je doelgroep. Deze meet je aan onder andere:

 

Bezoekers toename

Je inbound campagne werkt goed als je website in de campagneperiode meer bezoekers aantrekt. Maak je gebruik van Google Analytics, dan meet je dit via het rapport Doelgroep > Overzicht (TIP: download de gratis Google Analytics Checklist).

website traffic

Een andere belangrijke factor is de verhouding tussen nieuwe vs. terugkerende bezoekers. Meer terugkerende bezoekers betekent niet alleen dat je inbound campagne aantrekkelijk is en uitnodigt om nog eens een kijkje te komen nemen, maar duidt ook op een hogere loyaliteit ten aanzien van jouw bedrijf, je merk, en je website. Minder terugkerende bezoekers betekent dat je inbound campagne geen meerwaarde biedt, dat je bezoekers minder loyaal zijn, of dat je misschien de verkeerde bezoekers hebt geworven. Ook dit overzicht vindt je in Google Analytics via het rapport Doelgroep > Overzicht.

nieuwe versus terugkerende bezoekers

 

Verkeersbronnen

Naast de groei in aantal bezoekers is het ook belangrijk om te weten waar deze bezoekers vandaan komen. Zo is bijvoorbeeld een stijging in bezoekers via het medium ‘organic’ het resultaat van goede zoekmachineoptimalisatie (SEO), en betekent een stijging in bezoekers via het medium ‘referral’ dat je linkbuilding activiteiten hun vruchten afwerpen. In Google Analytics vind je dit terug in de rapporten Acquisitie > Overzicht en Acquisitie > Alle verkeer.

verkeersbronnen

 

Social growth

Veel marketeers meten het effect van hun social media inspanningen aan de hand van hun aantallen Facebook fans en Twitter followers. Die aantallen zeggen echter niets over het succes van je inbound campagne. Pas als je weet hoe die aantallen tijdens je inbound campagne zijn gegroeid, weet je welk effect je inbound campagne hierop heeft gehad. Op je Facebook pagina meet je dit in het admin panel via Statistieken bekijken > Pagina-vind-ik-leuks > Netto-aantal vind-ik-leuks.

social growth

 

Page views en social shares

Je inbound campagne zal erop gericht zijn om bezoekers naar een landings pagina op je website of naar een blog bericht te sturen. Het aantal keren dat deze pagina of dat bericht bekeken is, en het aantal maal dat dit via social media gedeeld is, zijn daarom belangrijke metrics. Het eerste meet je in Google Analytics via Gedrag > Site inhoud > Alle pagina’s (waarin je de betreffende pagina opzoekt of filtert), het tweede aan de hand van de aantallen naast de share buttons bij de pagina of het bericht.

social shares

 

E-mail Click-Through-Rate

Maak je binnen je inbound campagne ook gebruik van e-mailingen, dan is de Click-Through-Rate (CTR) een belangrijke metric. De CTR is de verhouding tussen het aantal ontvangers van je e-mail die deze hebben geopend en degenen die op een link in de mail hebben geklikt, meestal de link naar je landings pagina of blog bericht. Een hoge CTR betekent dat jouw boodschap duidelijk en aantrekkelijk is voor jouw doelgroep.

e-mail click-through-rate

 

Bezoekers converteren (MoFu)

De volgende stap in de conversion funnel is het converteren van bezoekers naar leads. Het effect van je inbound campagne op deze stap meet je als volgt:

 

Social engagement

Praten mensen over jouw bedrijf, jouw merk, en jouw campagne? Lezen zij jouw berichten? Delen zij die? Als dit gebeurt tijdens je inbound campagne, dan scoort deze goed op ‘social engagement’. Het social engagement op Facebook meet je in het admin panel van je Facebook pagina via Statistieken bekijken > Je 5 recentste berichten > Alle berichten weergeven. Hier zijn Bereik en Betrokkenheid de belangrijkste metrics. Heb je je Facebook pagina gekoppeld aan je website dan zie je in je Facebook statistieken ook het aantal maal dat een webpagina of blogbericht is geliked of gedeeld.

social engagement

 

Bounce percentage en gemiddelde tijd op pagina

Of de content op je landingspagina of blogbericht je bezoekers ‘engaged’, meet je in Google Analytics via Gedrag > Site inhoud > Alle pagina’s (waarin je de betreffende pagina opzoekt of filtert). Een hoog bounce percentage en/of een lage gemiddelde tijd op pagina betekent dat de content op die pagina niet interessant genoeg is voor je doelgroep, of dat je met je inbound campagne de verkeerde doelgroep hebt bereikt. Is dat het geval dan zal je een andere doelgroep moeten werven of de user experience moeten verbeteren.

bounce percentage en tijd op site

 

Conversies

Natuurlijk heeft je inbound campagne een duidelijk en meetbaar doel. Bijvoorbeeld het vergroten van het aantal leads, klanten, sales, nieuwsbrief inschrijvingen, etc. De conversie van bezoeker naar één van deze doelen is dus belangrijk. Als je in Google Analytics doelen hebt ingesteld of gebruik maakt van e-commerce tracking dan meet je het succes van je inbound campagne hier via Acquisitie > Campagnes. Het verbeteren van je conversie noemen we conversie optimalisatie. Wil je weten hoe je zowel de user experience als conversie van je website of webshop verbeterd, download dan ons gratis e-book Website Optimalisatie en Personalisatie.

Wil je meer weten over het optimaliseren van je campagnes, of over conversie optimalisatie? Neem dan contact met ons op via het contactformulier aan de linkerzijde van deze pagina.

 

Summary
Zo meet je het succes van je inbound marketing campagnes
Article Name
Zo meet je het succes van je inbound marketing campagnes
Description
Veel marketeers hebben moeite met het meetbaar maken van het resultaat van hun inbound (pull) marketing campagnes. Lees hier hoe je dit inzichtelijk maakt.
Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.