To blog, or not to blog

Zes goede redenen om een weblog aan je website of webshop toe te voegenIedere marketeer zal je vertellen dat je moet bloggen. Vraag je waarom, dan is het antwoord vaak dat “iedereen dat doet” en dat het “goed is voor je autoriteit”.

Hieronder vind je zes goede redenen waarom je tijd en budget vrij moet maken voor een weblog. En hoe je die op de juiste manier inzet voor meer bereik en conversie, en dus voor meer bezoekers, leads en sales.

 

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Google is dol op verse content. En blogs leveren dat. Daarom zie je blogberichten vaak bovenin de zoekresultaten staan. Dat komt niet alleen omdat ze vers zijn, maar ook omdat Google bij blogberichten meer aanknopingspunten vindt, zoals categorieën en tags. Aanknopingspunten die gewone statische webpagina’s niet hebben. Dat is de belangrijkste reden waarom je in plaats van losse pagina’s een weblog moet toevoegen aan je website of webshop, en niet moet gaan bloggen op externe blogsites zoals Blogger.com of Punt.nl. Blog je wel op een externe blogsite dan kun je nog zoveel linkjes naar je eigen website of webshop toevoegen aan je blogberichten, Google zal die content en links nooit als onderdeel van jouw website of webshop zien, zodat die niet profiteert van de SEO-waarde daarvan.

Social impact

Niet alleen Google is dol op verse content, ook je fans en followers op Twitter, Facebook, LinkedIn en andere social media lezen graag jouw nieuws en andere wetenswaardigheden. Of maken er goede sier mee door jouw blogberichten via social sharing te delen met hun eigen fans en followers, waardoor zij onbedoeld jouw bereik vergroten en je blogbericht promoten. Blogs zijn met behulp van RSS of XML feeds niet alleen gemakkelijk toe te voegen aan de index van Google maar ook gemakkelijk te koppelen aan je social media accounts, zodat je content maar éénmaal hoeft te publiceren om het gemakkelijk verder te (laten) verspreiden.

E-mail marketing

Als bedrijf wil je je klanten en prospects af en toe laten weten dat je nog bestaat, hen informeren over de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw branche en bedrijf, en aantonen dat je nog steeds beter bent dan je concurrenten. E-mail is dan misschien geen hip medium meer, het is nog wel steeds heel effectief. Maar niet als je lange verhalen in een e-mail plakt. Die plaats je dus op je blog, waarbij je in je e-mailingen de ontvangers verleidt op een link naar je blog(bericht) te klikken.

Engagement

Volgens de Van Dale betekent dit: werven, verbinden. Door frequent content te bloggen die aanslaat bij je doelgroep en die content vervolgens via social media en e-mail naar die doelgroep te distribueren, verbind je hen met jou. Zo simpel is dat.

Autoriteit

Ja, daar is-ie. Eindelijk! Autoriteit… Het blijft een lekkere vage marketing term, dus laten we die zo snel mogelijk concreet invullen. Met een blog kun je keer op keer aantonen dat jij de expert bent op jouw (vak)gebied. Een autoriteit. Google beloont jouw autoriteit met een hogere positie in de zoekresultaten, je lezers belonen jouw autoriteit door jouw blogberichten te delen of daarop te reageren en brengen zo jouw autoriteit ook onder de aandacht van anderen.

Conversie

In de inleiding beloofde ik je conversie naar meer bezoekers, leads en sales, dus die zal je krijgen. Een blog biedt je de mogelijkheid om regelmatig je (commerciële) boodschap op een prettige manier onder de aandacht van je lezers te brengen en hen te verleiden door te klikken naar jouw producten of diensten. Uiteraard is de conversie van je website of webshop geoptimaliseerd, zodat dit verkeer leidt tot maximaal commercieel resultaat. De ervaring leert dat blogs grote waarde toevoegen aan deze conversie.

Ik heb geen blog… wat nu?

Geen nood, geen stress, no sweat! Het is nog niet te laat. Maar schiet wel op, want je concurrent heeft wel een blog. Gelukkig biedt Add to Friends samen met Webzy en BetereWebteksten een complete oplossing. Hiermee kun je een voor zoekmachines en social media geoptimaliseerde weblog aan iedere website of webshop toevoegen. Zonder dat die daarvoor moet worden aangepast. Wil je hierover meer weten? Neem dan contact met ons op via het contactformulier links bovenaan deze pagina.

Happy blogging!

Summary
To blog, or not to blog
Article Name
To blog, or not to blog
Description
Zes goede redenen waarom je moet bloggen. En hoe je jouw blog inzet voor meer bereik en conversie, en dus voor meer bezoekers, leads en sales.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.