Welke Social Signals versterken SEO?

Welke Social Signals versterken SEOHet is geen geheim dat Google ‘social signals’ bestudeert en meeneemt in de ranking van websites en webshops. Het versterken van SEO (zoekmachineoptimalisatie) is daarom vaak één van de doelstellingen van social media marketing. Maar welke social signals dragen nu werkelijk bij aan SEO? Welke social media inspanningen zijn belangrijk als je de zoekmachinepositie van je website wilt verbeteren?

Veel marketeers denken dat de links in updates en reacties bijdragen aan SEO, maar is dat werkelijk zo? Hieronder lees je welke (back)links bijdragen aan je SEO, en hoe je social media daadwerkelijk kunt inzetten om de zoekmachinepositie van je website of webshop te verbeteren.

Google+

Het zal geen verrassing zijn dat Google +1’s zwaar meetellen. In de onderstaande afbeelding zie je welke onderdelen van een Google+ post meetellen voor je ranking, en welke ‘nofollow’ links zijn die dus niet meetellen voor je ranking. ‘Nofollow’ is een methode waarmee webmasters (in het geval van Google+ is dat dus Google) tegen zoekmachines (waaronder Google) kunnen zeggen dat ze de links op een bepaalde pagina of een specifieke link niet moeten volgen. Zoals je ziet zijn de links in de tekst en reacties van een Google+ post, content die jij zelf kunt plaatsen, vrijwel allemaal ‘nofollow’ links. Voor je ranking heeft het dus geen zin om een Google+ post of reactie vol te stoppen met links, uiteraard kunnen die je directe verkeer wel versterken.

de invloed van google plus op seo en zoekmachineoptimalisatie

Zoals je in dit artikel kunt lezen is Google+ niet voor ieder bedrijf of voor iedere website of webshop geschikt. Google+ trekt nog steeds meer jonge tech savvy mannen dan andere social media. Is je doelgroep generieker, vrouwelijker en socialer dan mag je Google+ met een gerust hart even laten voor wat het is en je richten op Facebook, en natuurlijk twitter en Pinterest. Zijn andere bedrijven je doelgroep, dan is natuurlijk LinkedIn onmisbaar.

Facebook

In de onderstaande afbeeldingen van een Facebook post zijn de doorgestreepte links ‘nofollow’ links:

de invloed van Facebook op SEO en zoekmachineoptimalisatie

Twitter

de invloed van twitter op SEO en zoekmachineoptimalisatie

Pinterest

de invloed van Pinterest op SEO en zoekmachineoptimalisatie

LinkedIn

de invloed van LinkedIn op SEO en zoekmachineoptimalisatie

Hoe versterkt social media dan wel SEO?

Vanuit een backlinking perspectief versterken social media links dus niet tot nauwelijks je SEO. Maar net als social media draait SEO meer en meer om gebruikers, zoals de recente Google Panda en Penguin updates wel bewijzen. De werkelijke ‘social signals’ waar Google waarde aan hecht zijn daarom niet de backlinks in updates en reacties maar juist de hoeveelheid ‘+1’s, ‘likes’, ‘shares’ en ‘comments’, en de autoriteit van degenen die deze aan de content op jouw (uiteraard ‘social proof’ uitgevoerde) website of webshop geven. Die ‘social signals’ vertellen Google dat jij, jouw bedrijf of jouw website of webshop geloofwaardig, interessant en een autoriteit is!

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Stel ze dan via het formulier links bovenaan deze pagina.

2 gedachten over “Welke Social Signals versterken SEO?

  • Handig plaatje voor een overzicht van de social signals. Bedankt!

    Zelf ben ik het niet geheel eens met de conclusie dat de Google+ pagina niet voor iedereen is omdat het vooral een technisch georiënteerde doelgroep zou bedienen.

    A. Vraag ik me af of die bewering op zichzelf wel waar is.
    B. Denk ik dat het de SERP van elke content gediend is met veel social signals in Google+ ongeacht de doelgroep.

    Ik ben zelf van mening dat er dan ook ten onrechte een direct verband wordt gelegd tussen social signals van Google+ ten aanzien van content en direct bereik onder de marketing doelgroep.

    Gr. Daniel Mulder

  • Beste Daniel,

    De informatie over de Google+ doelgroep komt uit onderzoeksresultaten, dus daar zal wel een kern van waarheid in schuilen. Die doelgroep moet de social signals geven, en alleen daarmee versterk je de positie van je content op de SERP. Je hebt dus de juiste doelgroep nodig voor de juiste (autoriteit en hoeveelheid) social signals via Google+.

    Groeten,
    Frans Jan Boon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.