Social media resultaten meten

social media resultaten metenSocial media inzetten is arbeidsintensief. Daarom is het belangrijk het resultaat van je inspanningen goed te meten, en te verbeteren. Daarvoor heb je geen dure tools of heel veel tijd nodig; met Google Analytics, de statistieken van Facebook (of andere social media) en een calculator kom je al heel ver.

Om je tijd en dus kosten te besparen zou je zelf regelmatig de metrics moeten meten die je antwoord geven op de volgende vragen:

  1. Zorgen mijn inspanningen voor website traffic?
  2. Wat draagt dit traffic bij aan de conversie?
  3. Groeit mijn bereik op social media?
  4. Vinden mijn fans en followers mijn content leuk?

1. Zorgen mijn inspanningen voor website traffic?

Veel bedrijven zetten social media in om traffic naar hun website of webshop te genereren. Natuurlijk is je social media precense belangrijk, maar laten we eerlijk zijn, dat draagt niet bij aan het behalen van je commerciële doelstellingen. Zonder nu iedere 5 minuten een link naar je website te posten is het belangrijk je social media inspanningen zo in te richten dat die direct of indirect traffic naar je website of webshop genereren.

Voor een antwoord op deze vraag zijn twee metrics belangrijk, te weten:

Referral traffic % = (kliks vanaf social media) / (totaal aantal nieuwe bezoekers) x 100%

Met de referral traffic metric meet je dus over een specifieke korte periode het aandeel bezoekers vanaf social media in het totaal aantal bezoekers. Omdat je als ambitieuze marketeer daar natuurlijk in wilt groeien meet je ook:

Referral traffic growth % = (referral traffic % periode 1) / (referral traffic % periode 2) x 100%

Met deze groei metric meet je of je het in de afgelopen periode beter hebt gedaan dan in de voorliggende periode.

2. Wat draagt dit traffic bij aan de conversie?

Traffic naar je website of webshop is een goede eerste stap, maar draagt nog steeds niet bij aan het behalen van je commerciële doelstellingen. Uiteindelijk gaat het erom dat de bezoekers die op je website of webshop terecht komen ook een gewenste conversie doen. Dat hoeft niet altijd een bestelling te zijn maar kan bijvoorbeeld ook een informatie- of offerteaanvraag zijn of het inschrijven op je nieuwsbrief. Een belangrijk onderdeel van de (conversie) optimalisatie van social media traffic is het creëren van ‘social media vriendelijke‘ landingspagina’s.

3. Groeit mijn bereik op social media?

Veel bedrijven staren zich blind op hun aantallen fans en followers, en vergeten waar het werkelijk om draait: het publiek wat je direct en indirect bereikt met jouw content. In de praktijk ziet maar een klein deel van je fans, followers en hun vrienden jouw updates en andere content. Meet daarom zowel je organische als je virale bereik, tel deze bij elkaar op, en meet je succes vervolgens met de metric:

Social reach growth % = (social reach periode 1) / (social reach periode 2) x 100%

Door alle hippe nieuwe media vergeten we nog wel eens het oude vertrouwde werkpaard, genaamd e-mail. Waar social media contacten vluchtig zijn, zijn e-mail list inschrijvers trouwer. Om je bereik vast te houden is het daarom aan te raden dit ook te converteren naar e-mail list inschrijvers, en vervolgens je ook e-mail marketing ‘social proof’ te maken. De relatie tussen social media traffic en e-mail list inschrijvers is niet altijd gemakkelijk te leggen tenzij je regelmatig acties en campagnes inzet om actief het aantal e-mail list inschrijvers te verhogen. Daarom is het beter de groei van je bestand te meten ten opzichte van je social media traffic met de volgende metric:

Social list conversion % = (aantal nieuwe e-mail list inschrijvers) / (kliks vanaf social media) x 100%

4. Vinden mijn fans en followers mijn content leuk?

Je virale bereik is een belangrijk onderdeel van je totale bereik op social media. Viraal bereik creëer jij niet zelf, dat doen je fans en followers voor je door jouw content te liken, te delen, erop te reageren, te (re)tweeten, te (re)pinnen, enz. En dat doen ze alleen als ze jouw content de moeite waard vinden om dit te doen.

Hiervoor zijn twee metrics belangrijk, te weten:

Engagement score = (likes + shares + tweets + pins + …) / (totale bereik) x 100%

Niet iedereen is altijd positief over jouw inspanningen. Vooral als je social media op een te ‘spammerige’ manier inzet of je e-mail list ‘uitwoont’ kan dit negatieve feedback opleveren. Daarom is het ook goed om de volgende metric te meten:

Positief sentiment % = (positieve feedback) / (positieve + negatieve feedback) x 100%

Bonusvraag: hoe monitor en rapporteer ik deze resultaten?

Natuurlijk kan je de resultaten van je metingen in een Excel sheet vastleggen en bijhouden om de voortgang te monitoren en te rapporteren. Heel arbeidsintensief, en niet meer van deze tijd. Een betere oplossing is om hiervoor gebruik te maken van een analyse- en rapportage-tool zoals Google Data Studio of Power BI. De verschillen tussen deze twee tools lees je hier. In dit geval zou ik eerder kiezen voor Power BI omdat dit (direct of via API’s) gekoppeld kan worden aan social media zoals Facebook, Twitter, Instagram e.d.

Conclusie

Social media zit vol cijfers en KPI’s die je niet allemaal dagelijks hoeft te meten. Dit artikel geeft je de metrics die je wel vrijwel dagelijks zou moeten meten, zonder daarbij de overige belangrijke KPI’s uit het oog te verliezen. Maar wat je ook meet, het allerbelangrijkste is dat je vervolgens iets met die cijfers doet!

Wil je meer weten over het analyseren en optimaliseren van je social media traffic, neem dan contact met ons op via het formulier links bovenaan deze pagina.

Summary
Social media resultaten meten
Article Name
Social media resultaten meten
Description
Meet snel en gemakkelijk het resultaat van je social media inspanningen met deze vier gemakkelijk te meten metrics. Hiervoor heb je geen dure tools nodig.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.