Google Shopping vernieuwt

Google Shopping vernieuwt, lees hier de consequentiesMedio februari wordt het gratis Google Shopping onderdeel van Google AdWords, en dus een betaalde dienst. Ook worden de product search zoekresultaten visueel anders weergegeven, wat weer consequenties heeft voor je organische zoekresultaten. Hieronder lees je meer over de wijzigingen, de consequenties, en je SEO actiepunten.

AdWords, dus betaald

Google Shopping wordt onderdeel van AdWords, en is vanaf medio februari dus niet meer gratis. Om tussen de product search zoekresultaten getoond te worden zal je dus moeten bieden, op dezelfde manier zoals je dat mogelijk ook al bij AdWords doet.

Visuals nog belangrijker

AdWords advertenties bestaan uit een tekstuele advertentie of een display advertentie (banner). De click-through rates hiervan bepalen deels de vertoningen en resultaten van je advertenties. Google Shopping toont geen advertenties maar producten met daarbij de productomschrijving en de prijs (zie de onderstaande afbeeldingen). Hoe mooier de productafbeelding en hoe sterker de productomschrijving, hoe beter de click-through rate.

 Huidige weergave Google Shopping product search zoekresultaten  Nieuwe weergave Google Shopping product search zoekresultaten
Huidige weergave product search zoekresultaten Nieuwe weergave product search zoekresultaten

Organische zoekresultaten lager op SERP

In de nieuwe weergave van de product search zoekresultaten staan de organische zoekresultaten dus lager op de SERP (Search Engine Result Page), zie de bovenstaande afbeeldingen. Bovenaan de SERP staan de AdWords zoekresultaten, daaronder of daarnaast de Google Shopping product search zoekresultaten die nu meer ruimte innemen, en daaronder de organische zoekresultaten. De organische zoekresultaten worden dus omlaag geduwd.

SEO actiepunten

De organische zoekresultaten van zowel jou als je concurrenten staan dus lager op de SERP. Toch kan je hier nog steeds je concurrenten verslaan met SEO. Hieronder jouw actiepunten:

  1. Voer alle benodigde SEO stappen goed uit aan de hand van onze aanpak
  2. Maak gebruik van Google Universal Search (Google Video, Afbeeldingen, Maps, Nieuws, Books, etc.)
  3. Val extra op m.b.v. rich snippets, wat ook onderdeel is van onze aanpak
  4. Bouw aan je merk, zodat je minder afhankelijk bent van Google

Heb je vragen over de inzet van de vernieuwde Google Shopping of over zoekmachineoptimalisatie (SEO)? Neem dan contact met ons op via het formulier links bovenaan deze pagina.


Bronnen: Google, Edwords

Summary
Google Shopping vernieuwt
Article Name
Google Shopping vernieuwt
Description
Het gratis Google Shopping wordt betaald, en de zoekresultaten worden anders weergegeven. Lees hier meer over de wijzigingen en je SEO actiepunten.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.