Trends: data, humanizing en publishing

Social trends data, humanizing en publishingJaarlijks organiseert Bazaarvoice haar Social Summit, waar sprekers van bekende merken hun kennis en ervaringen presenteren en delen. Sprekers zijn afkomstig van onder andere Home Depot, LG Electronics, GlaxoSmithKline, Expedia, Xerox, IBM, Nokia, Google, 3M en Unilever. Deze merken zien de volgende trends:

Data-responsive merken zullen sneller groeien

Data is één van de waardevolste bezittingen van een merk. Het geeft inzicht in wat mensen denken, hoe zij zich voelen, waarmee zij zich identificeren, en hoe zij zich op basis daarvan gedragen. Alleen webstatistieken zoals Google Analytics bieden al een schat aan ‘actionable’ insights. Bedrijven die op basis van deze data hun marketing activiteiten personaliseren kunnen sneller inspelen op actueel consumentengedrag en creëren zo een voorsprong op hun concurrenten.

Humanizing van consumenten versterkt marketing

Alle data ten spijt, de consument is nog steeds een mens. Een mens die een beetje genoeg heeft van traditionele advertising waarin hij letterlijk en figuurlijk als een nummer wordt gezien. In plaats van uit te gaan van socio-demografische gegevens en in het verleden verzamelde interesses moeten merken de hierboven genoemde (real-time) data als uitgangspunt nemen voor hun marketing activiteiten, waaronder de bovengenoemde personalisatie. Zo worden de juiste consumenten op de juiste manier bereikt en beroerd.

Merken worden media

Consumenten worden nu vooral onderbroken door commerciële boodschappen. Denk aan reclamespots, ‘gewenst’ drukwerk en overagressieve retargeting. Bedrijven dienen daarom consumenten aan te trekken met waardevolle content in plaats van af te stoten met irrelevante content. Een echte ‘trend’ zou ik dit niet willen noemen; in de praktijk zien we nu al dat goede content meer interactie, meer viraliteit en daardoor een hoger (kwalitatief) bereik genereert. In plaats van eenmalige successen dient multichannel content marketing een structureel onderdeel van de mix te worden.

Dit zijn misschien niet de hippe futuristische trends waar wannabe trendvorschers zich aan laven, maar geven wel inzicht in de uitdagingen die toonaangevende merken nu en in de nabije toekomst voor zichzelf zien. Ja, zelfs zij!