Het einde van kortingscodesites?

Kortingscodesites hebben de afgelopen paar jaar een grote groei doorgemaakt. Steeds meer webshops bieden kortingscodes, en consumenten weten de sites steeds beter te vinden. Webshops betalen echter dubbel: korting aan de klant én commissie aan de sites. Het enthousiasme onder webshops is daardoor tanende.

Kenmerkend hiervoor is het besluit van SB Commerce, de partij die de e-commerce verzorgt voor onder andere TNT, Jamin, House of Shoes, iPod-gear en After Eden. SB Commerce kondigde eind vorige week aan de samenwerking met korting- en actiecode sites voor al haar webshops te beëindigen, en verzocht de betreffende site owners het promotiemateriaal van de gerelateerde shops van hun sites te verwijderen.

Natuurlijk zijn er meer webshops dan deze, maar gezien de discussie over het ‘dubbel betalen’ verwacht ik dat meer partijen het voorbeeld van SB Commerce zullen volgen. Als grotere webshop exploitanten als Coolblue, Create2fit en Fonq en bureaus als Conversive en Traffic4u deze beslissing ook zullen nemen dan krijgen de kortingscodesites het moeilijk. Ook bij Add to Friends kijken we steeds kritischer naar kortingscodesites: accepteren we deze nog voor onze klanten, zo ja welke sites voor welke klanten, onder welke voorwaarden, en hoe houden we dit ‘ecosysteem’ dan interessant voor alle partijen?

Als deze trend doorzet zullen kortingscodesites hier behoorlijk last van krijgen, en zal er een shake-out plaatsvinden. Alleen kwalitatieve kortingscodesites die méér bieden dan kortingscodes (bijvoorbeeld redactionele of user generated content) zullen dan overleven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.