Marketing automation: 17 trends voor 2018

marketing automationMarketing automation. Wat is het, wat kan je ermee, en wat zijn de laatste ontwikkelingen? Ik zet het even voor je op een rij:

Wat is marketing automation?

Marketing automation is het gebruikmaken van geautomatiseerde systemen om je potentiële klanten door hun customer journey te leiden. Ook wordt marketing automation ingezet om bestaande klanten klant te laten blijven.

Hoe werkt marketing automation?

Binnen marketing automation systemen stel je triggers in die reageren op een actie van je (potentiële) klant. Triggers die veel worden toegepast zijn: het openen van of klikken in een email, het bezoeken van bepaalde pagina’s binnen je website, het achterlaten van een gevuld winkelwagentje in je webshop zonder dit af te rekenen, of de aankoop van een bepaald product.

Die triggers activeren hierna weer een vervolgactie die erop is gericht de (potentiële) klant de volgende stap te laten zetten. Voorbeelden van dergelijke vervolgacties zijn het verzenden van een email, het tonen van een specifieke webpagina of van specifieke content of berichten op een pagina. Opent, klikt of bekijkt de (potentiële) klant dit dan kan dat weer een volgende trigger activeren. Enzovoorts, totdat het doel bereikt is.

Welke systemen zijn er voor marketing automation?

De kans is groot dat jij al gebruik maakt van marketing automation. Ook retargeting binnen Google AdWords, Bing Ads of Facebook Ads valt hier namelijk onder. Daarnaast biedt een veelgebruikt systeem als MailChimp veel marketing automation functies, die sinds kort ook beschikbaar zijn in de gratis versie. Andere bekende namen zijn ActiveCampaign en HubSpot, die meer marketing automation functies en integraties bieden dan MailChimp maar ook iets meer kosten. Aan de bovenkant van de markt bevinden zich totaaloplossingen zoals Adobe Marketing Cloud.

Wat zijn de marketing automation trends?

Marketing automation is een vakgebied wat volop in ontwikkeling is, maar ook te maken heeft en krijgt met externe invloeden zoals de nieuwe privacy wetgeving (AVG/ GDPR). Andere marketing automation trends zijn:

  • data management platforms
  • voorspellende modellen
  • (realtime) personalisatie
  • locatiegebaseerde automation
  • chatbots
  • en nog veel meer!

In dit artikel op Emerce.nl, waarvoor ik ook input heb aangeleverd, vind je een overzicht van 17 marketing automation trends voor 2018.

Summary
Marketing automation: 17 trends voor 2018
Article Name
Marketing automation: 17 trends voor 2018
Description
Marketing automation. Wat is het, hoe werkt marketing automation, wat kan je ermee, en wat zijn de laatste marketing automation trends en ontwikkelingen? In dit artikel heb ik het voor je op een rij gezet.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.