De implicaties van Google’s core algoritme update ‘Maccabees’

Google's core algoritme update 'Maccabees'

Wojciech Stattler’s “Machabeusze” (“The Maccabees”),1844

Sinds de tweede week van december (2017) is Google bezig met het uitrollen van een nieuwe core algoritme update, die de rankings (posities in zoekresultaten) van nogal veel websites beïnvloedt. Deze ‘Maccabees’ update heeft vanaf dat moment allereerst veel websites in de VS getroffen, is daarna de oceaan overgestoken en aan land gegaan bij de UK, Duitsland, Frankrijk, Australië en Spanje. Nederland en België volgen op de voet.

Welke websites worden getroffen door Google’s ‘Maccabees’ update?

In eerste instantie leek het erop dat een aantal branches meer last van deze update hadden dan andere, maar inmiddels is duidelijk dat de ‘Maccabees’ core algoritme update alle sites treft. De grootste fluctuaties vinden plaats op mobiel, en treffen momenteel vooral websites die:

  1. structured data niet -of niet goed- hebben geïmplementeerd, en/of
  2. doorway pages bevatten die zijn opgebouwd rondom keyword combinaties

Structured data

In dit artikel gaf ik al aan dat structured data belangrijk was in 2017 en nog belangrijker zou worden in 2018. De actualiteit haalt ons met de ‘Maccabees’ update echter in: de juiste structured data op de juiste manier in je website implementeren is nu gewoon heel belangrijk.

Voor meer informatie over structured data en de implementatie daarvan in je website heeft Google deze guide beschikbaar gesteld. Andere goede bronnen van informatie over structured data zijn deze guide van Yoast en Schema.org.

Doorway pages

Doorway pages zijn webpagina’s die worden gemaakt om een hoge positie in zoekmachines te behalen voor specifieke zoekopdrachten. Ze zorgen voor een slechte gebruikerservaring omdat ze naar meerdere vergelijkbare pagina’s in zoekresultaten voor gebruikers kunnen leiden, waarbij elk resultaat de gebruiker in wezen naar dezelfde bestemming brengt.

De websites met doorway pages die nu worden getroffen door Google’s ‘Maccabees’ update maken vooral gebruik van pagina’s die zijn opgebouwd rondom permutaties van keywords. Voorbeelden hiervan zijn [bestemming] + [activiteit], [plaats] + [dienst] of [productnaam] + [producttype].

Maak je website ‘Maccabees-proof’

Het is niet zo heel moeilijk om je website ‘Maccabees-proof’ te maken. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is:

  1. (een selectie van) de pagina’s uit je website te checken met Google’s Structured Data Testing Tool
  2. de logica van de gebruikte structured data te checken aan de hand van de schema’s op Schema.org
  3. foutieve structured data te corrigeren en ontbrekende structured data aan alle pagina’s toe te voegen
  4. aan de hand van dit artikel te checken of jouw website doorway pages bevat
  5. de stappen in dit artikel over het voorkomen van een doorway page penalty op te volgen
  6. hierbij gebruik te maken van deze content optimalisatie checklist voor SEO

SEO advies en ondersteuning

Als SEO specialist kan ik jou met gericht SEO advies en ondersteuning helpen bij het versterken van je SEO resultaten. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met mij op.

P.S. Mocht jij je afvragen waarom dit stichtelijke plaatje bij dit blogbericht staat: Barry Schwartz van SERoundtable noemde deze nog naamloze update ‘Maccabees’ omdat deze plaatsvond tijdens het Joodse feest ‘Chanoeka’, en de search community volgde hem. Zie WikiPedia voor meer informatie over de Maccabees.

Summary
De implicaties van Google's Maccabees algoritme update
Article Name
De implicaties van Google's Maccabees algoritme update
Description
Google's nieuwste core algoritme update Maccabees treft veel websites. Vooral websites die structured data niet of niet goed gebruiken, of gebruik maken van doorway pages en andere keyword combination pages. Hier lees je hoe je jouw website Maccabees-proof maakt.
Author
Add to Friends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.