Google vaagt prijsvergelijkers weg


google vaagt vergelijkingssites wegZo, die kopt er even lekker in. Toch is het niet ondenkbaar dat Google bekende prijsvergelijkers als Kieskeurig.nl, Beslist.nl, Vergelijk.nl en al die andere (prijs)vergelijkingssites het leven nog wat zuurder gaat maken.

Natuurlijk bestaat Google Shopping, waar Google kort geleden bakzeil moest halen na een klacht van dezelfde vergelijkingssites, al jaren. Gebruikers kunnen binnen Google Shopping prijzen vergelijken, zij het op een houtje-touwtje manier. Daarnaast is Google Shopping alleen toegankelijk voor e-commerce sites die hier adverteren.

Naast Google Shopping zijn er recent nog twee ontwikkelingen gespot die aangeven dat Google aan het experimenteren is met het vergelijken van prijzen en specificaties:

Google vergelijkt productspecificaties

Het eerste Google experiment wat hierop wijst bestaat uit het vergelijken van productspecificaties. In het onderstaande screenshot is het zoekresultaat te zien van gebruikers die de Google Pixel 2 en Google Pixel 2 XL vergeleken. Het resultaat is een vergelijkend overzicht van de specificaties van deze beide toestellen, wat direct in de zoekresultaten wordt weergegeven.

google productspecificaties vergelijken

Bron afbeelding: GSMArena

N.b. doe jij nu dezelfde vergelijkende zoekopdracht om dit te reproduceren dan is de kans klein dat jij hetzelfde zoekresultaat ziet; dergelijke experimenten worden meestal getest op een kleine groep gebruikers. De kans dat jij binnen dezelfde groep valt is zeer klein.

Google vergelijkt aandelenkoersen

Het tweede Google experiment wat hierop wijst bestaat uit het vergelijken van aandelenkoersen. Dit is al wat verder ontwikkeld. Het is nu al mogelijk om de koers en koersontwikkeling van specifieke aandelen via Google op te vragen (voorbeeld), maar mobiel is het voor sommige gebruikers al mogelijk om de koersen en koersontwikkeling van meerdere aandelen met elkaar te vergelijken. Zie de onderstaande screenshot.

google prijzen vergelijken

Bron afbeelding: Search Engine Roundtable

Beschikbaarheid

Google zou snel kunnen starten met het vergelijken van prijzen en specificaties van producten en diensten. De aanbieders van deze producten en diensten doen immers hun uiterste best om deze door Google geïndexeerd te krijgen door hun sitemaps, feeds, structured data en reviews aan de zoekreus aan te bieden. Logisch, want zonder dat worden die producten en diensten een stuk moeilijker gevonden.

Google beschikt dus al over alle benodigde data. En, zoals uit de twee bovenstaande experimenten blijkt, ook over de techniek om die vergelijkingen te kunnen maken bij relevante zoekopdrachten en zoekgedrag. Het lijkt voor Google dus een koud kunstje om prijs- en productvergelijkingen aan de zoekresultaten toe te voegen, en zo de toegevoegde waarde van (prijs)vergelijkingssites verder te verkleinen.

Dit past ook in Google’s strategie om consumenten al in de zoekresultaten antwoord te geven op hun vragen, zonder dat deze daarvoor de website die het antwoord biedt hoeven te bezoeken. Dit is nu al het geval bij Google’s Answer Box.

Wie profiteren hiervan?

Vooropgesteld dat dit scenario waarheid wordt dan profiteren hiervan uiteraard niet de bekende prijsvergelijkers als Kieskeurig.nl, Beslist.nl, Vergelijk.nl en al die andere (prijs)vergelijkingssites. Ook niet de webshops en andere e-commerce sites, aangezien het ernaar uitziet dat de vergelijkende zoekresultaten geen links naar deze winkels bevatten. Maar wie dan wel?

Om te beginnen natuurlijk Google zelf, wat zo een extra toepassing voor haar zoekmachine creëert en daar op termijn ongetwijfeld een advertentiemodel aan koppelt. Verder de merken en producenten, die nu geen rol kunnen spelen in Google Shopping tenzij ze met een eigen webshop de (r)etailers passeren. En op termijn misschien ook aanbieders van de wat complexere diensten die (nog) niet via Google Shopping kunnen worden aangeboden. Denk aan financiële diensten zoals verzekeringen, zakelijke diensten zoals website hosting, of sommige persoonlijke diensten.

Google als prijsvergelijker?

Het is maar een scenario, maar misschien niet zo heel onrealistisch.

 

Summary
Google vaagt prijsvergelijkers weg
Article Name
Google vaagt prijsvergelijkers weg
Description
Google test prijs- en productvergelijkingsmogelijkheden, buiten Google Shopping om. Lees hier meer over deze nieuwe ontwikkelingen.
Author
Add to Friends
Share our knowledge!Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Frans Jan Boon

Over Frans Jan Boon

Resultaatgedreven conversie optimalisatie, SEO en SEA specialist met een zwak voor data. In digital business sinds de ‘bubble’. Oprichter van Add to Friends.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *