Effectieve content marketing in 5 stappen


Voor meer conversies en betere SEO

content marketing

Content is het ‘aas’ waarmee je zoekmachines paait en nieuwe klanten werft. Geen wonder dat content daarom een belangrijke plaats inneemt in de hedendaagse marketingmix. En omdat iedereen dat doet wordt het creëren en promoten van goede en unieke content steeds lastiger.

Daarom vind je hieronder de 5 stappen die je kunt volgen voor het opzetten van een effectieve content marketing strategie, aangevuld met praktische tips, trucs en tools.

Stap 1: Team & Tools

Om te beginnen zal je de juiste mensen moeten verzamelen die content kunnen creëren. Dat kan jij zelf zijn, tekstueel en visueel vaardige collega’s, of externen.

Daarnaast is het belangrijk om over de juiste tools te kunnen beschikken. Om te beginnen zijn dit:

  • content ideation en research tools zoals Answer The Public (helaas veel Engelstalig), UberSuggest en de Google AdWords keyword planner;
  • collaboration tools zoals Trello of Wrike om het samenwerken met collega’s en externen makkelijker te maken;
  • een website die geoptimaliseerd is voor UX en conversie en SEO;
  • content distribution tools zoals MailChimp en HootSuite;
  • user engagement tracking tools zoals Google Analytics of Clicky (lees hier de verschillen) en Google Tagmanager.

Stap 2: Doelen & KPI’s

Content marketing is geen bezigheidstherapie. Je moet dus duidelijke doelen voor ogen hebben, die gerelateerd zijn aan je bedrijfsdoelstellingen. Voorbeelden van doelen zijn:

  • bestellingen;
  • nieuwsbrief inschrijvingen;
  • e-book of whitepaper downloads;
  • ingevulde contactformulieren.

Voorafgaand aan deze doelen definieer je de KPI’s die bijdragen aan het behalen van de doelen. Voorbeelden van valide KPI’s zijn:

  • bounce rate;
  • bezoeken;
  • bezoekduur;
  • inbound links;
  • social media shares;
  • reacties.

Stap 3: Marketing Funnel Match

Het is belangrijk dat je content marketing strategie overeenkomt met je marketing funnel, oftewel met de stappen die je bezoekers dienen te doorlopen in hun (online) customer journey. Deze marketing funnel verschilt per bedrijf, hieronder vind je een typisch voorbeeld hiervan:

content marketing funnel

Definieer hiervoor de (online) customer journey van jouw bezoekers en klanten, jouw marketing funnel, leg deze over elkaar heen en bepaal dan welke content waarvoor relevant en belangrijk is.

Stap 4: Workflows

Zelfs als je een éénpitter bent ontkom je er niet aan om je content marketing werkwijze te stroomlijnen. Doe je dit niet dan is het lastig om dit efficiënt te doen. Enkele tips hiervoor zijn:

Creëer een content kalender

Creëer een aparte content kalender, of maak die onderdeel van je bestaande marketing kalender, die minstens enkele ‘content cycli’ beslaat. Met een ‘content cyclus’ bedoel ik de tijd die jij en je collega’s nodig hebben om content te bedenken, te creëren en te promoten. In de praktijk komt het er op neer dat een content kalender minstens enkele maanden beslaat. Probeer je content marketing te bundelen, waarbij je niet meer dan 1 of 2 onderwerpen per content cyclus kiest. Binnen die onderwerpen kan je uiteraard meerdere blog posts of andere content over dat onderwerp creëren. Zo verhoog je je efficiency.

Gebruik een content checklist

Om ervoor te zorgen dat je content altijd geoptimaliseerd is voor zowel bezoekers als voor zoekmachines kan je gebruik maken van een content checklist. Deze checklist hoef je niet zelf te bedenken maar kan je hier downloaden.

Download gratis gids en checklist ‘Content Optimalisatie voor SEO’

Automatiseer je email workflows

Als je al beschikt over een email bestand dan is het aan te raden om automatische email workflows op te stellen zodat iedere nieuwe blog of andere content op de juiste manier met de juiste email ontvangers wordt gedeeld. MailChimp biedt hierover veel informatie, wat je hier kunt vinden. Besteedt hierbij speciale aandacht aan de contactpersonen binnen media die inbound links (backlinks = linkbuilding) naar jouw nieuwe content zouden kunnen plaatsen of dit met hun followers zouden kunnen delen.

Automatiseer je social media workflows

Distribueer je je content ook via social media zoals LinkedIn, Facebook en Twitter, dan is het ook aan te raden deze workflows te automatiseren. Dat doe je gemakkelijk (en gratis) met HootSuite.

Creëer retargeting lists en doelgroepen

Maak je gebruik van adverties om meer bezoekers naar je content te trekken en/of eerdere bezoekers terug te halen en te laten converteren, vergeet dan niet retargeting lists en doelgroepen te creëren voor specifieke content of content bundels of categorieën. Doe je dit niet dan zal je die bezoekers niet meer kunnen bereiken.

Stap 5: Meetplan

Om het effect van je content marketing te kunnen meten en beoordelen en om je content marketing verder te kunnen optimaliseren moet je je doelen en KPI’s goed kunnen meten. Het beste kan je dit vastleggen in een meetplan, waarin je ook opneemt hoe je wat gaat meten. Maak je gebruik van Google Analytics dan kom je bij de uitvoering van je meetplan al heel ver als je daarvoor deze checklist gebruikt. Is het meten van user engagement zoals scrollgedrag of kliks op bepaalde pagina-onderdelen belangrijk dan kan je het beste Google Analytics implementeren via Google Tagmanager waarin je ook event tracking creëert en gebruik maakt van de scroll depth trigger.

Download de gratis Google Analytics Checklist

Ready? Set? Go!

Met deze 5 stappen en de bijbehorende handige tips, trucs en tools ben jij er helemaal klaar voor. Dus, waar wacht je nog op?

 

Summary
Effectieve content marketing in 5 stappen
Article Name
Effectieve content marketing in 5 stappen
Description
Zo zet je in 5 stappen een effectieve content marketing strategie op. Met veel praktische tips, trucs en tools.
Author
Add to Friends
Share our knowledge!Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Frans Jan Boon

Over Frans Jan Boon

Resultaatgedreven conversie optimalisatie, SEO en SEA specialist met een zwak voor data. In digital business sinds de ‘bubble’. Oprichter van Add to Friends.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *