SEO ranking factors in 2017 en 2018: welke zijn belangrijk?   Onlangs bijgewerkt!


seo ranking factors 2017 en 2018Voordat de SEO trends voor 2018 her en der worden gedeeld is het ook belangrijk om te zien welke ranking factors in 2017 belangrijk waren. Niet alleen omdat die ook in 2018 belangrijk blijven, maar vooral omdat we nu het werkelijke effect van deze ranking factors kunnen staven op basis van data.

In een panel discussie tijdens het in de internationale SEO wereld belangrijke evenement SMX East, wat deze week plaats vond, deelden experts van SEMrush en Searchmetrics de resultaten van hun onderzoeken. Hieronder vind je een samenvatting van de resultaten.

 

Website security (HTTPS)

SEMrush onderzocht het effect van HTTPS vs. HTTP op rankings. Volgens Olga Andrienko van SEMrush is dit nog steeds geen grote ranking factor. Toch raadt zij de switch naar HTTPS aan om het vertrouwen van bezoekers te vergroten en zo conversies te verhogen.

Volgens Marcus Tober van Searchmetrics verschilt dit per branche; zo is HTTPS in bijvoorbeeld de financiële sector belangrijker dan in veel andere branches.

Herndon Hasty van The Container Store gaf nog wel enkele praktische implicaties aan: HTTPS kan de laadtijden van een website langer maken (en snelheid is en blijft een belangrijke ranking factor), en de switch naar HTTPS heeft eenzelfde impact als een website redesign (maar dan zonder de lol daarvan).

Snelheid

Zoals aangegeven; de snelheid van een website is en blijft een belangrijke ranking factor in zowel 2017 als 2018. Uit het onderzoek door SEMrush blijkt dat de top-ranking sites snel zijn, wat niet alleen een ranking factor is maar ook de andere ranking factor ‘user signals’ stimuleert.

Hasty trapt een open deur in door te adviseren hiervoor gebruik te maken van caching, het combineren van externe files, ongebruikte tags te verwijderen en afbeeldingen te optimaliseren.

Bounce rate

User signals, in beter Nederlands ook wel ‘gebruikersgedrag’ genoemd, zijn volgens SEMrush nog steeds geen directe ranking factor maar wel een belangrijke top ranking factor voorspeller. Het gebruikersgedrag met de grootste invloed is het bounce gedrag, gevolgd door het aantal bekeken pagina’s per sessie. De bounce rate van de top-3 ranking sites is laag, dit percentage wordt hoger naarmate de rankings lager worden. Zorgen dat bezoekers op de pagina’s blijven en verder de website in geleid worden valt dan misschien eerder onder UX en conversie optimalisatie, maar is en blijft dus belangrijk voor SEO.

Download gratis e-book Website Optimalisatie

Direct website traffic

Na user signals als bounce rate is volgens SEMrush de hoeveelheid (direct) website traffic een belangrijke voorspeller van top rankings. Volgens Andrienko zou dit het geval kunnen zijn omdat top-ranking sites (die op de eerste zoekresultatenpagina worden weergegeven) allemaal hun on-page optimalisatie goed op orde hebben, en Google daarom andere criteria nodig heeft om deze sites te kunnen differentiëren.

Backlinks

Hoge kwaliteit backlinks zijn en blijven nog steeds heel belangrijk, zowel de verwijzende domeinen als de backlinks die zij bevatten. Volgens Andrienko is linkbuilding vooral belangrijk voor websites die gevonden willen worden op keywords met lagere zoekvolumes (10.000 per maand in de US).

Keywords

Waar veel website eigenaren en exploitanten zich nog steeds blind staren op het verwerken van keywords (zoekwoorden) in hun site, blijkt uit onderzoek door SEMrush en Searchmetrics dat deze steeds minder belangrijk worden. Zo heeft volgens hun onderzoek 35% van de websites die ranken op high-volume keywords dat betreffende keyword niet in de pagina (meta) titel staan. Volgens onderzoek door Searchmetrics heeft 48% van de top-1 ranking websites dat keyword in de pagina titel staan. Ook bevatten weinig backlinks keywords in de anchor tekst; high-volume keywords worden maar in 8% van de door SEMrush gemeten anchors gebruikt.

Dit suggereert dat Google’s algoritme’s steeds beter worden in het begrijpen van context en synoniemen, en dat keywords in de pagina titel als ranking factor minder belangrijk worden. Dit is belangrijke input voor een keyword analyse; even snel wat zoekwoorden in Google’s keyword planner gooien is en blijft dus echt niet meer voldoende.

Content lengte

Uit onderzoek door SEMrush blijkt dat de lengte van content een positieve correlatie heeft met search rankings; de content van pagina’s in de top-3 rankings is gemiddeld 45% langer dan op pagina’s op positie #20. Ook Tober geeft aan dat er een positieve correlatie bestaat tussen word count en ranking. Maar lengte is ook niet alles; de content moet nog steeds relevant zijn en passen bij de intentie van de (be)zoeker.

Download gratis gids en checklist ‘Content Optimalisatie voor SEO’

Meta data

In tegenstelling tot de bevindingen van SEMrush en Searchmetrics ziet Hasty dat meta titles wél impact kunnen hebben en verschil kunnen maken, vooral voor pagina’s met lagere rankings.

Meta descriptions zijn nog steeds geen ranking factor maar hebben, zoals bekend, wel invloed op de click-through-rates vanaf de zoekresultatenpagina’s. Door hierin keywords, bekende merknamen, promoties, en termen als ‘gratis verzending/retouren’ of ‘officiële site’ (een ‘trust signal’) op te nemen is het volgens Hasty mogelijk deze CTR te verhogen.

Rich en featured snippets

Volgens Tober zijn de ranking signals afhankelijk van de branche waarin een website actief is. Als voorbeeld noemt hij structured data en Schema.org markup, wat veel gebruikt wordt door o.a. recepten sites omdat hiervoor rich snippets beschikbaar zijn die deze sites beter naar voren laten komen in de zoekresultaten.

Hasty beveelt het gebruik van featured snippets aan, om zo Google’s instant answer box te kunnen benutten. Om een featured snippet te kunnen verkrijgen is een positie op de eerste zoekresultatenpagina noodzakelijk, maar die hoeft zelfs niet in de top-5 voor te komen.

 

De volledige presentaties van Olga Andrienko, Marcus Tober en Herndon Hasty zijn hier te vinden. Een overzicht van de -volgens SEMrush- 17 belangrijkste ranking factors vind je hier.

 

 

Summary
SEO ranking factors in 2017 en 2018: welke zijn belangrijk?
Article Name
SEO ranking factors in 2017 en 2018: welke zijn belangrijk?
Description
Deze SEO ranking factors zijn volgens onderzoek door SEMrush en Searchmetrics bewezen belangrijk in 2017, en zullen belangrijk blijven in 2018.
Author
Add to Friends
Share our knowledge!Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Frans Jan Boon

Over Frans Jan Boon

Resultaatgedreven conversie optimalisatie, SEO en SEA specialist met een zwak voor data. In digital business sinds de ‘bubble’. Oprichter van Add to Friends.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *