Welke A/B testing tool kies je?


ab testing toolsRegelmatig wordt mij gevraagd welke A/B testing tools ik gebruik, welke ik zou aanbevelen, en waarom. Het antwoord op die vraag is niet zo gemakkelijk omdat dit sterk afhankelijk is van het kennisniveau op het gebied van conversie optimalisatie bij degene die de A/B testing tool gaat toepassen, en het beschikbare budget. Sowieso is een A/B testing tool een middel in plaats van een oplossing, en zijn A/B testen een onderdeel van je conversie optimalisatie proces en werkwijze.

Om jou te helpen bij de keuze van de juiste tool vind je in dit artikel een overzicht van populaire A/B testing tools en oplossingen op een rij, met hun functionaliteiten en hun voor- en nadelen.

Populaire A/B testing tools

Hieronder vind je een overzicht van A/B testing tools waarmee ik zelf ervaring heb en/of die ik in de praktijk veel tegenkom.

Visual Website Optimizer

Visual Website Optimizer, ook wel afgekort naar VWO, bestaat al wat jaartjes en is marktleider in Nederland. Visual Website Optimizer biedt een combinatie van analytics, A/B-testing, multivariate testing, personalisatie en insights. Voor het laatste biedt Visual Website Optimizer heatmaps van testvarianten, bezoeker surveys en website reviews. Een aantal van deze functies vinden we ook terug in Hotjar, een tool waarmee je dan weer niet kunt A/B testen.

Visual Website Optimizer is geen tool voor beginners; om hier A/B tests mee te kunnen doen die betrouwbare testresultaten genereren moet je weten wat je doet. Add to Friends is Visual Website Optimizer Certified Partner, wat betekent dat wij beschikken over veel kennis van en ervaring met conversie optimalisatie in het algemeen en VWO in het bijzonder.

Optimizely

Na Visual Website Optimizer kom ik Optimizely regelmatig tegen, en werk ik hier ook mee als dit de tool is die een klant al gebruikt voor A/B testing. Optimizely is duurder dan Visual Website Optimizer en richt zich meer op wat grotere en technisch veeleisende organisaties.

Naast A/B-testing, funnel testing en personalisatie oplossingen (zoals ook product recommendations) biedt Optimizely middels SDK en API oplossingen betere integratiemogelijkheden met externe systemen voor content management, analytics etc.

AB Tasty

AB Tasty is in Frankrijk marktleider op het gebied van A/B testing tools. In Nederland is het nog relatief onbekend (zelf heb ik alleen ervaring met de demo maar heb het nog niet in de praktijk toegepast) maar zou kunnen groeien aangezien de partij stevige funding heeft.

Net als Visual Website Optimizer biedt AB Tasty geïntegreerde heatmaps. Verder biedt het ook screen recordings, een functionaliteit die je niet in andere A/B testing tools tegenkomt (wel in bijvoorbeeld Hotjar). Andere interessante functionaliteiten van AB Tasty zijn uitgebreidere app testing en een widget library voor website personalisatie met onder andere notificaties en exit intent pop-ups. De voor AB Tasty benodigde kennis en ervaring is vergelijkbaar met die voor Visual Website Optimizer; het is geen tool voor beginners.

Google Optimize

Google Optimize is een nieuwe ster aan het firmament. Google Optimize is voortgekomen uit Google Analytics Content Experiments, wat lange tijd nogal achterbleef tussen alle volwassen A/B testing tools. Google Optimize is een stap in de goede richting.

Google Optimize komt in twee varianten; een gratis versie en een betaalde versie die onderdeel is van de 360 suite. Gezien de prijsstelling van de (nogal prijzige) 360 suite beperk ik mij hier tot de gratis versie. Deze is duidelijk gericht op beginners; de user interface is bekend voor iedereen die al werkt met Google diensten, het opzetten van een A/B test is niet al te moeilijk, en Google Optimize is uiteraard standaard al geïntegreerd met Google Analytics waardoor je gemakkelijk conversiedoelen en custom segmenten uit Google Analytics kunt gebruiken.

Google Optimize heeft echter ook een paar stevige nadelen, die voor mij zwaarder wegen dan de voordelen en de paar tientjes maandelijkse licentiekosten van andere populaire A/B testing tools. Ten eerste is er een maximum van drie conversiedoelen, wat voor veel A/B testen te weinig is als je naast een macroconversie ook microconversies wilt meten (wat ik altijd aanraad). Ten tweede kun je niet meer dan drie A/B testen tegelijk uitvoeren, waar het aantal tegelijk uit te voeren A/B testen bij alle andere genoemde tools onbeperkt is. Ten derde is de rapportagefunctie nogal summier en kan je daarvoor beter gebruik maken van Google Analytics, wat je A/B test dan weer onnodig complex maakt. Als vierde en laatste nadeel heb ik gemerkt dat Google Optimize bij sommige websites voor ‘flickering’ zorgt; het verschijnsel waarbij eerst de originele paginavariant (controlevariant A) van een A/B test wordt geladen en pas na een fractie van een seconde de testvariant (B), wat een knipperend effect geeft.

Convert

Convert Experiments is een relatief kleine speler op de markt van A/B testing tools. Convert biedt multi-domein A/B testing, development tools voor jQuery, JavaScript en CSS, en uitgebreide rapporten. Convert is in het geheel goed vergelijkbaar met de gratis variant van Google Optimize, zonder de beperkingen van het aantal tegelijk uit te voeren A/B tests en met een iets beter ontwikkelde user interface. Zelf heb ik Convert nog niet toegepast omdat het voor mij weinig toegevoegde waarde biedt vergeleken met Visual Website Opimizer, en geen van onze klanten Convert gebruikt.

Non-dedicated A/B testing tools

Naast dedicated A/B testing tools zijn er ook tools die A/B testing functionaliteiten bevatten, zoals Unbounce en Omniconvert (het vroegere Marketizator). Deze bieden naar mijn mening meestal net te weinig functionaliteiten om ze als serieuze A/B testing tool te beschouwen, en vaak zet ik ook mijn vraagtekens bij de statistische significantie (en dus de betrouwbaarheid) van testresultaten.

A/B testing plugins en extensions

Verder zijn er diverse (landings)pagina A/B test plugins en extensions beschikbaar voor populaire content management systemen zoals WordPress en Joomla. Net als bij de bovenstaande non-dedicated A/B testing tools bieden deze naar mijn mening ook meestal net te weinig functionaliteiten om ze als serieuze A/B testing tool te beschouwen, en zet ik in veel gevallen ook hier mijn vraagtekens bij de statistische significantie (en dus de betrouwbaarheid) van testresultaten.

Zelfbouw A/B testing tools

Naast third-party A/B testing tools zijn er nog de zelfbouw A/B test oplossingen waarbij A/B-test script libraries in een tag management omgeving (bijvoorbeeld Google Tagmanager) worden gebouwd, of op een andere manier wordt geprogrammeerd. Hiervoor moet je uiteraard beschikken over de juiste IT-kennis, en goed weten wat je doet om er zeker van te zijn dat jouw zelfbouw A/B test tool statistisch significante (en dus betrouwbare) testresultaten kan genereren.

Large scale corporate A/B testing tools

Als laatste categorie zijn er nog de grote, dure en (technisch) complexe tools zoals Adobe Target en Sitespect. Hierbij is A/B testing onderdeel van een totaalpakket (net als bij de non-dedicated A/B testing tools, maar dan wél betrouwbaar) wat diverse marketing oplossingen bevat en waarvoor veel Euro’s en technische kennis vereist zijn.

Conclusie

Voor ieder niveau van kennis en ervaring en voor ieder budget is er wel een passende A/B testing tool te vinden. Sommige met enige nadelen (zoals Google Optimize) of een hoge prijs (zoals Optimizely). Belangrijker dan de keuze van je A/B testing tool is dat je je realiseert dat A/B testen onderdeel is van een conversie optimalisatie proces en werkwijze, en dat je deze veelgemaakte A/B test fouten voorkomt.

Wil je meer informatie over conversie optimalisatie in het algemeen of A/B testen (en de tools hiervoor) in het bijzonder, neem dan contact met ons op.

 

N.b. Sommige informatie in dit artikel, met name over Convert, is afkomstig uit het artikel ‘Welke A/B testing tool moet ik gebruiken’ wat vakbroeder Ton Wesseling schreef op Webanalisten.nl.

 

Summary
Welke A/B testing tool kies je?
Article Name
Welke A/B testing tool kies je?
Description
Alle populaire A/B testing tools en hun voor- en nadelen op een rij: Visual Website Optimizer, Optimizely, Google Optimize, AB Tasty, Convert, e.a.
Author
Add to Friends
Share our knowledge!Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Frans Jan Boon

Over Frans Jan Boon

Resultaatgedreven conversie optimalisatie, SEO en SEA specialist met een zwak voor data. In digital business sinds de ‘bubble’. Oprichter van Add to Friends.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *