Zo overleef je Google’s mobile-first index


google mobile first indexWaarschijnlijk heb je er eind vorig jaar al over gehoord; Google’s aankondiging van de mobile-first index. Ondanks dat dit een belangrijke ontwikkeling is die de SEO resultaten van veel websites snel gaat beïnvloeden lijkt deze bij veel website eigenaren en exploitanten nog niet helemaal te zijn ‘geland’. Daarom lees je in dit artikel niet alleen meer over de achtergrond van de Google mobile-first index, maar vind je hierin ook een praktische handleiding om jouw website klaar te stomen voor deze nieuwe manier waarop Google websites beoordeelt.

Wat is de Google mobile-first index?

Steeds meer mensen gebruiken hun mobiele telefoon voor een zoekopdracht bij Google. Het aandeel mobiel in de zoekopdrachten is nu al meer dan 50%. De verwachting is dat dit aandeel dit jaar zou kunnen stijgen naar maar liefst 75%.

Google indexeert momenteel alleen de desktop variant van je website. De performance van deze desktop variant van jouw website bepaalt momenteel dus nog welke rankings (posities) deze heeft op de Google SERP’s (zoekresultatenpagina’s) bij de diverse keywords (zoekwoorden) die voor jouw website belangrijk zijn. Gezien de bovengenoemde ontwikkelingen in mobile search is dat natuurlijk nogal onlogisch. Daarom heeft Google eind vorig jaar aangekondigd dat alleen de mobiele variant van een website geïndexeerd zal gaan worden en dat deze index bepalend wordt voor de rankings van zowel de desktop variant als de mobiele variant van je website.

Voor welke websites geldt de Google mobile-first index?

Google’s mobile-first index geldt voor alle websites. Voor zowel responsive websites, die zich automatisch aanpassen aan de beeldschermresolutie van de bezoeker, als voor mobiele websites (m.voorbeeld.nl) die vaak minder en/of andere content bevatten dan hun desktop broertje (voorbeeld.nl). Is jouw website totaal niet mobielvriendelijk dan hoef je van Google al langere tijd geen coulance te verwachten, en dat zal alleen maar minder worden. Terecht; als jij je bezoekers en Google serieus neemt dan zorg je ervoor dat je op ieder apparaat vindbaar, beschikbaar en gebruiksvriendelijk bent.

Wanneer wordt de Google mobile-first index uitgerold?

In november 2016 is Google tests gaan uitvoeren met de mobile-first index. Hierdoor waren velen in de veronderstelling dat de mobile-first index later in 2016, of vroeg in 2017, uitgerold zou worden. Op 12 januari jl. gaf Google’s John Mueller tijdens de Google Webmaster Central hang-out echter aan dat de roll out van de mobile-first index niet in het eerste kwartaal plaats zal vinden, maar waarschijnlijk pas in het tweede kwartaal.

Je hebt dus nog voldoende tijd om met de onderstaande handleiding je website voor te bereiden op de Google mobile-first index, maar wacht er niet te lang mee. Het tweede kwartaal van dit jaar begint al over iets meer dan twee maanden.

Zo overleef je Google’s mobile-first index

Hieronder vind je een praktische stapsgewijze handleiding waarmee je jouw website klaar kunt stomen voor deze nieuwe manier waarop Google websites beoordeelt.

1. Mobiel verkeer segmenteren

Een belangrijk hulpmiddel bij deze eerste stap is Google Analytics, of een andere web analytics oplossing als je die gebruikt. We gaan hierbij uit van Google Analytics omdat de meeste websites hiervan gebruik maken.

Selecteer in Google Analytics het segment ‘Mobiel verkeer’, zodat alle rapportages en andere informatie die je nu in Google Analytics ziet alleen van toepassing zijn op mobiele bezoekers. Dit is een belangrijke stap die voorkomt dat je desktop appels vergelijkt met mobiele peren.

2. Snelheid verbeteren

Snelheid is voor zowel de mobiele crawling en indexering van je website als voor mobiele bezoekers een belangrijk punt. Langzame websites worden door zowel Google als door je bezoekers niet gewaardeerd. Bekijk nu in het Google Analytics rapport ‘Sitesnelheid’ welke pagina’s en browsers de gemiddelde (mobiele) snelheid van je website negatief beïnvloeden. Check deze pagina’s en browsers met een tool als Webpagetest om te achterhalen welke elementen vertraging veroorzaken, en los deze problemen op.

3. Meta titles en descriptions aanpassen

De click-through-rate (CTR) van Google’s SERP’s naar jouw website heeft direct invloed op het aantal bezoekers aan je website en is ook een ranking factor, zoals je hier kunt lezen. Deze CTR wordt grotendeels bepaald door de meta titles en descriptions van de pagina’s die in Google’s SERP’s getoond worden.

Bij mobiele zoekopdrachten worden lange meta titles en descriptions door Google ingekort. Dat is natuurlijk vervelend, want de meta titles en descriptions vormen juist de ‘advertentie’ voor de betreffende website pagina’s op de Google SERP’s. Als Google die meta titles en descriptions inkort komt de door jou zorgvuldig geschreven boodschap niet meer over op mobiele (be)zoekers, wat je CTR nadelig beïnvloedt. Check daarom allereerst in het Google Analytics Search Console rapport de populairste SEO bestemmingspagina’s en kijk nog eens kritisch naar de meta title en description van deze pagina’s. Probeer de meta title in te korten tot max. 50 karakters (incl. spaties) en de meta description tot max. 100 karakters, en herschrijf ze met mobiele (be)zoekers en hun intenties in gedachten. Doe later hetzelfde voor de minder populaire SEO bestemmingspagina’s, en nog later voor alle pagina’s (vergeet niet hiervoor het segment ‘Mobiel verkeer’ in Google Analytics te de-selecteren).

4. Fetch en render populaire mobiele pagina’s

Exporteer of noteer je populairste mobiel bezochte pagina’s, open Google Search Console en selecteer hier in het linkermenu onder ‘Crawlen’ de optie ‘Fetchen als Google’. Vul hier stuk voor stuk de URL’s van de populairste mobiel bezochte pagina’s in, selecteer ‘Mobiel: smartphone’ en klik op ‘Ophalen en weergeven’. Klik nu per URL op de resultaten om te achterhalen welke content en andere onderdelen van deze pagina’s Google niet kan fetchen en renderen, en dus ook niet kan indexeren, en los deze problemen op.

5. Content checken

Deze stap is vooral belangrijk voor websites met een aparte mobiele versie (m.voorbeeld.nl) waarbinnen pagina’s minder en/of andere content bevatten dan hun desktop broertjes (voorbeeld.nl). Deze pagina’s kunnen hun rankings op long-tail keywords verliezen voor content die wel op de desktop variant getoond wordt maar niet op de mobiele variant. In dit geval moeten beide varianten dezelfde content op dezelfde pagina’s bevatten. Ook structured data, wat Google en andere zoekmachines aangeeft wat de betreffende content precies inhoudt, dient (terug)geplaatst te worden in de mobiele variant. Mobiele content wat achter tabs of accordeons is geplaatst kan daar blijven staan, voorlopig althans.

Download gratis gids en checklist ‘Content Optimalisatie voor SEO’

6. Headings checken

Bij websites met een aparte mobiele versie zijn de headings (H1, H2, H3 etc.) vaak geoptimaliseerd voor het gedrag en de intentie van mobiele gebruikers, en niet voor SEO. Is dat bij jouw mobiele website het geval dan zal je hier een gulden middenweg in moeten vinden door die headings zo aan te passen dat deze mobiele gebruikers nog steeds helpen maar ook zoekmachines voldoende aanknopingspunten bieden.

Voor andere (responsive en mobielvriendelijke) websites geldt het andersom; hier zijn headings vaak vooral geschreven voor SEO en minder vaak voor gebruikers. Check daarom de usability van de headings; helpen deze de mobiele bezoekers hun doelen op je website te bereiken en hun customer journey te voltooien? In de volgende stap lees je hoe je het bezoekersgedrag bij die headings kunt meten en analyseren, wat nuttige input geeft voor het verbeteren van de (mobiele) usability en dus voor de SEO.

7. Mobiele usability meten en analyseren

Zoals je hier hebt kunnen lezen zijn de ‘dwell-time’ en bouncepercentages ook belangrijke ranking factors. De ‘dwell time’ is de tijd die bezoekers op de webpagina binnen jouw website doorbrengen nadat zij die met een zoekopdracht hebben gevonden en op de link in deze zoekopdracht hebben geklikt. Deze ‘dwell time’ wordt door Google gemeten als de tijd tussen de klik naar de webpagina en een eventuele terugkeer van de (be)zoeker van de webpagina naar de Google zoekresultatenpagina (SERP). Het bouncepercentage behoeft geen nadere toelichting, lijkt me.

Check nu of je nog steeds het segment ‘Mobiel verkeer’ in Google Analytics hebt geselecteerd en kijk in de Google Analytics Search Console en Gedrag rapporten welke (bestemmings)pagina’s hoge bouncepercentages kennen en welke pagina’s en paginagroepen knelpunten vormen in de mobiele gedragsstroom. Stel deze mobiele gedragsstroom hiervoor zo in dat deze alleen bezoekers toont die afkomstig zijn van Google (organic).

Nu je weet welke pagina’s en paginagroepen knelpunten vormen voor mobiele bezoekers, is het belangrijk te achterhalen waarom deze knelpunten vormen. Hiervoor meet en analyseer je het click-, move- en scrollgedrag van mobiele bezoekers op deze pagina’s en paginagroepen met heatmaps, eventueel aangevuld met sessie recordings en andere user behavior testing tools.

8. Mobiele usability verbeteringen A/B testen

Uit de vorige stap weet je welke pagina’s en paginagroepen in je website waarom knelpunten vormen voor mobiele bezoekers. Nu ga je bedenken hoe je die knelpunten kunt verbeteren. Om ervoor te zorgen dat je deze verbeteringen ook daadwerkelijk verbeteringen zijn en geen verslechteringen worden, ga je deze A/B testen. Meer informatie over A/B testen vind je op deze pagina over conversie optimalisatie en op deze blogs over A/B tests.

Conclusie

Google’s mobile-first index is er nog niet maar komt er wel (snel) aan en zal de SEO van veel websites beïnvloeden. Volg jij tijdig alle stappen in de bovenstaande handleiding op dan ben jij hierop voorbereid.

Mocht je hierover vragen hebben, neem dan contact met ons op via het formulier aan de linkerkant van deze pagina.

Update 7 april 2016: volgens Gary Illyes van Google zal de mobile first index niet voor 2018 uitgerold worden.

 

Summary
Zo overleef je Google’s mobile-first index
Article Name
Zo overleef je Google’s mobile-first index
Description
Google’s mobile-first index komt eraan en zal de SEO van veel websites beinvloeden. Bereid je voor met deze praktische handleiding.
Author
Add to Friends
Share our knowledge!Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Frans Jan Boon

Over Frans Jan Boon

Resultaatgedreven conversie optimalisatie, SEO en SEA specialist met een zwak voor data. In digital business sinds de ‘bubble’. Oprichter van Add to Friends.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *