8 A/B test beginnersfouten

7 A/B test beginnersfoutenA/B testen zijn een belangrijk onderdeel van de conversie optimalisatie van je website of webshop. Hiermee testen steeds meer marketeers en site owners het effect van wijzigingen in hun website of webshop, voordat zij deze doorvoeren. Daarbij gaat nog wel eens wat mis…

Ik heb de 8 meest gemaakte A/B test beginnersfouten voor je op een rij gezet, met daaronder tekst en uitleg. Zodat jij ze in ieder geval niet meer maakt 😉

A/B test beginnersfouten

De 8 meest gemaakte A/B test beginnersfouten zijn:

  1. Beginnen met complexe tests
  2. Geen hypothese hebben voor elke test
  3. Geen proces gebruiken
  4. Testen niet prioriteren
  5. Niet optimaliseren voor de juiste KPI’s
  6. Kleine verbeteringen negeren
  7. Niet alles testen
  8. Een verkeerde testduur hanteren

1. Beginnen met complexe tests

Alle begin is moeilijk, ook bij A/B testing. Start daarom niet met complexe A/B tests maar met relatief eenvoudige tests. Kijk wat werkt en wat niet werkt, tegen welke problemen je aanloopt en hoe je die oplost. Ga voor de quick wins die de handjes op elkaar krijgen binnen jouw organisatie en die jou het vertrouwen geven om door te gaan.

2. Geen hypothese hebben voor elke test

Te vaak baseren startende A/B testers hun tests op aannames en vooroordelen. De basis van iedere succesvolle test is een hypothese, die op zijn beurt weer is gebaseerd op data. Data die is verkregen uit web analytics, heatmaps, enquêtes, polls, usability tests, etc.

3. Geen proces gebruiken

Het woord ‘proces’ geeft sommige mensen de kriebels. Vaak zijn dat degenen die eerst doen en dan denken, in plaats van andersom. Die werkwijze werkt niet bij A/B testing. Hier is het belangrijk om een werkproces te definiëren wat zowel voor jezelf als voor jouw organisatie werkt. Een voorbeeld van zo’n proces vind je de hier. Vul dat aan met de stappen die binnen jouw organisatie nodig zijn, zoals de vaak vergeten en o zo belangrijke communicatie- en overlegmomenten die ervoor zorgen dat jij je organisatie meekrijgt.

4. Testen niet prioriteren

Iedere website en webshop kent veel mogelijke verbeterpunten, die allemaal getest (zouden) moeten worden. Maar, waar begin je? Door je A/B testen te prioriteren zorg je ervoor dat je met de juiste testen begint, en werk je vanaf daar naar beneden toe. In deze blog lees je meer over de verschillende methoden en frameworks die je kunt gebruiken om je A/B tests te prioriteren.

5. Niet optimaliseren voor de juiste KPI’s

Vaak worden A/B tests alleen ingezet om een website of webshop te optimaliseren voor macro conversies zoals aanvragen of bestellingen. Het is echter net zo belangrijk om te optimaliseren voor de micro conversies; de stappen in je conversie funnel die uiteindelijk leiden naar deze macro conversie. Deze micro conversies kennen hun eigen KPI’s, zoals click-through- en exit-ratio’s, die als secundaire doelen meetellen bij je A/B tests.

6. Kleine verbeteringen negeren

Kleine verbeteringen in resultaten lijken soms weinig zoden aan de dijk te zetten en worden daarom nog wel eens genegeerd of krijgen een lage prioriteit. Toch kunnen kleine verbeteringen door het ‘rente-op-rente effect’ uiteindelijk toch van belang zijn.

7. Niet alles testen

Vanwege tijdsdruk of kosten, of door invloed van de eerder genoemde aannames en vooroordelen, worden vaak toch nog wijzigingen zonder testen doorgevoerd in een website of webshop. Wijzigingen die niet per se verbeteringen zijn, en daardoor de conversie van je website of webshop juist kunnen verslechteren in plaats van verbeteren.

8. Een verkeerde testduur hanteren

Iedere A/B test heeft een begin en een eind. Het ideale eind is als je test tool (VWO. Optimizely, Google Optimize, e.a.) aangeeft dat er een statistisch significante winnaar bekend is. Dat kan bij veelbezochte websites of vaak bereikte conversiedoelen al na één of enkele dagen zijn, maar bij minder populaire websites of doelen ook pas na weken. Ook al is er een statistisch significante winnaar gevonden, houd in ieder geval een logische periode aan van bijvoorbeeld een business cycle of één of enkele weken. Duurt een test langer dan ca. een maand, stop deze dan. Na die periode treedt er cookie defectie op en zijn je testresultaten niet meer betrouwbaar. Heb je onvoldoende bezoekers om een test binnen deze periode af te ronden, lees dan deze tips.

[inbound_button font_size=”20″ color=”#ff6600″ text_color=”#ffffff” icon=”” url=”https://www.addtofriends.nl/e-book-website-optimalisatie-personalisatie/” width=”” target=”_self”]Download gratis e-book Website Optimalisatie[/inbound_button]

A/B test fouten vermijden

Natuurlijk ben je -ook na het lezen van dit artikel- niet direct een A/B test en conversie optimalisatie goeroe. Daarom help ik jou graag om van je A/B testing en conversie optimalisatie een succes te maken. Hiervoor bied ik jou Conversie Coaching aan, waarmee jij je conversie optimalisatie vaardigheden verbetert en een conversie optimalisatie professional wordt. Kijk hier voor meer informatie over Conversie Coaching, of neem contact met mij op.

 

One thought on “8 A/B test beginnersfouten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.